Lipo of Li-ion

Kijk naar onderstaande afbeelding

accu.jpg

Wetende dat:

1 Lipo cell = 3,7 volt
1 Li-ion cell = 3,6 volt

Bovenstaand x 3.

Hoe kan in godsnaam een li-ion accu dan 11,1 volt zijn?

:teacher: De oudere generatie Li-Ion cellen is 3,6 volt,
de nieuwe is net als LiPo 3,7.

Ik heb over 1 à 2 weken ook Li-Ion 3s 11,1V pakketjes in huis!

Groetjes, Geoffrey 8)

LiPo is een afkorting van lithium-ion-polymeer. Op de afbeelding staat een lipo-accu!

Corrien zei:
LiPo is een afkorting van lithium-ion-polymeer. Op de afbeelding staat een lipo-accu!
In dit draadje noemt U:
Li-Ion 3,6 V
Li-Ion 3,7 V
Li-Ion Polymer 3,7 (LiPo dus)
En op het plaatje staat er Li-Ion op het accupack :?

Ik snap het niet!

Nou ja, eigenlijk is er geen verschil tussen een li-ion en een lipo.
Chemisch toch niet.
Wél is het zo dat het "oudere" type li-ion heet, en deze zijn steeds gevat in een metalen container.
Lipo's zijn dat niet.
Het verschil zit hem dus enkel in z'n jasje, z'n container.
mvg
Steven

(bron: elektuur)

Niet dat ik het nu allemaal begrijp, maar LiPo's kunnen op veel hogere ampèrages gebruikt worden dan Li-Ions, dat heb ik ook ergens gelezen. :|

Chris777 zei:
Li-ion accu's worden met name gebruikt in mobiele telefoons en andere mobiele apparatuur. Dergelijke accu's zijn zeer gevaarlijk indien hier niet al te voorzichtig mee wordt omgegaan. Deze kunnen zelfs gevaarlijk exploderen bij overladen, onderladen te heet worden (te veel stroom) en zelfs bij een behoorlijke klap. Deze accu's blijken over het algemeen ook niet de stroom te kunnen leveren voor elektro vliegen (amperes) De accu's raken dan zeer snel gestrest en doen het dan nauwelijks meer. Alle Li-ion cellen en polymeer cellen uit de reguliere handel hebben wel beveiligings circuits ingebouwd deze moeten wel voor dergelijke stromen zijn aangepast of je moet ze zelf verwijderen :!: Deze zitten er, zeker in het geval van Li-ion, niet helemaal voor niks.
Niek zei:
Li-ion accus hebben meestal een metalen huls, en zijn beveiligd tegen te hoge stromen met extern printje en daarmee gelijk voor elektrovliegen niet echt bruikbaar, en zonder dat printje bij te hoge stromen zelfs gevaarlijk. (Beng!)
Dit type kan niet echt leuke stormen leveren waar je bijv een sp280 mee kunt voeden.

In dit sub-forum zijn 'kokam' (li-poly) accus uit en treure behandeld, zoek zelf maar eens met de search. Deze vormen de afgelopen maanden een revolutie in indoor-land met hogere mogelijke stromen, grotere capaciteit bij minder gewicht.

Voor beide typen moet je er voor uitkijken niet onder de minimum spanning van de accu's te duiken, omdat ze dan gelijk onherstelbaar beschadigd zijn en je ze weg kunt gooien.
Voor het laden heb je ook een specifieke li lader nodig, ondat je anders bij het laden de cellen al vernield.

Voor veel meer info, kijk/zoek ook maar eens op li-ion of kokam op het forum van www.ezonemag.com

Op rcgroups lees ik dat de meeste Li-Ions maximaal een discharge current van 2C aankunnen, geldt dit voor de oude of de nieuwe Li-Ions (dus geen LiPo's)?

Wie weet nou precies hoe het zit, en kan uitleggen hoe het uitleggen?
Ik wil niet graag met de verkeerde(?) informatie in mijn hoofd blijven rondlopen :?

zie de konions als voorbeeld, zo zijn er meer.

je kan wel zeggen dat de gemiddelde li-ion niet als aandrijfaccu geschikt is.

Gerard_nl zei:
G zei:
Niet dat ik het nu allemaal begrijp, maar LiPo's kunnen op veel hogere ampèrages gebruikt worden dan Li-Ions, dat heb ik ook ergens gelezen. :|

onzin

dit is geen onzin. de li-ions kunnen niet hetgeen leveren in micro/electro heli's wat een li-po wel kan. de discharge rate is lager/langzemer bij li-ions. ze kunnen wel gebruikt worden bij kleine vliegtuigjes. maar in een heli binnen 5 minuten zakt hij in. spreek uit ervaring.

jij hebt ook de konion cellen nog nooit gezien dus.

en nee die passen niet onder een micro heli maar dat was de vraagstelling ook helemaal niet.

Cellen vergelijk je bij gelijke capaciteit.. De Li-Ions waar Monkey het over heeft kunnen 10C aan, de meeste LiPo's ook.

De meeeste Li-ions kunnen inderdaad niet zo veel stroom leveren, maar dat betekent niet dat per defenitie ALLE Li-ion accu's slecht belastbaar zijn.

Ook Lithium-ion accu's kunnen hoge stromen aan van 20C en meer kijk maar eens bij Saft Batterijen ... kijk maar eens bij de specs van de accu's waarmee een 1:1 stadsbus electrisch mee rondrijd (hybride aandrijving)

Alleen practisch, de Li-ion accu's die nu "vrij" verkrijgbaar zijn o.a. voor telefoons, laptops en cameras en dit zijn allemaal 2C en minder applicaties.

een 20C accu hierin heeft geen nut en is alleen maar zwaarder (in gewicht en in de portemonaie)...

Wat nu wel gaat komen zijn "cordless" Power-tools met Li-ion cellen (en ook met Li-po's) .... 3-4 C continue en pieken van 10C in het dagelijks gebruik ... dus als je de grenzen gaat opzoeken 20C?

Lithium-ion accu's kunnen niet zonder meer worden toegepast in de eerste de beste applicaties. Als een product op Lithium-ion cellen loopt wordt de schakeling zeer nauwkeurig doorlopen door de keurende instanties als Kema (CE, FCC keuring) en UL. Ik heb zelfs gehad dat het volledig laadcircuit werdt doorgelicht inclusief de code in de uC voordat de keuringsrapporten werden afgegeven. Dit is in het geval van een Li-po echt niet het geval. Inderdaad is de behuizing van Li-po 'flexibel' wat bij het zwaar belasten van de accu enigzins bol kan gaan staan. Dit is altijd beter dan exploderen. Ook zijn deze cellen lang niet zo snel gestressed bij onder andere oveladen en onderladen. Indien een Li-ion cel met 0,1 V wordt overladen gaat de effectieve capaciteit direct met meer dan 20% achteruit. Ook het onderladen (wat in je helicopter zeer snel aan de orde zal zijn, zonder bewakende electronica) heeft een dergelijke impact op de capaciteit van de cellen. Dan het volgende probleem wat moet je doen met een Heli met Li-ion cellen waar de elektronica ziet dat de spanning onder de limiet zakt, uitschakelen?.

Back