Lipo onbalans van 0,4 Volt a fabriek

Ik had vandaag de maiden van mijn Aeronaut Rafale geplannend, alles was er klaar voor ... ik moest alleen nog de nieuwe lipo pakketten (Polyquest 5000) laden. Ik doe echter altijd bij nieuwe pakketten vooraf een Voltage check en constateer dat 1 cel maar 3,40 Volt heeft terwijl alle andere á fabriek 3,80 Volt hebben. :mad:

Ik heb dus een zeer slecht voorgevoel over dit pakket, ik kan wel gaan balanceren, maar ik vrees dat het pakket NIET goed is. Ik zit er aan te denken de maiden vandaag uit te stellen en het pakket direct retour sturen? Heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee? :|

Grtz,
Emile :(

Ik zou zeker gaan balanceren ! als dat niet helpt kun je hem alsnog terugsturen. Wel even een mailtje doen over je bevindingen. Voordat je de maiden gaat doen even het pakket flink belasten en kijken wat hij doet.

Indien bij ACW vandaan even overleggen per email, hun service is erg goed...
Het kan natuurlijk na een keer balanceren gewoon goed zijn en blijven.
Lipo's worden bij de fabrikage met de nominale spanning "getankt".
Kan zijn dat die ene van een andere produktielijn is. Normaal is echter een spanning rond de 3,4/3,5 V dacht ik....

Er wordt verschillend gedacht, mijn voorkeur is ook TERUG met die dingen!

Ik heb echter zojuist even met de leverancier gebeld, hij zei dat ik even moest proberen de ene cel bij te tanken en dan het pakket te balanceren. Na iedere vlucht moest ik goed controleren of alle cellen gelijke spanning houden. Indien die ene cel wederom inzakt kan ik het pakket zondermeer ruilen.

Ik heb zojuist 16 van deze cellen gemeten en ze zitten allemaal op 3,80 volt, dit voltage klopt ook met eerdere cellen die ik van polyquest heb gekocht. Alleen die ene cel is 3,40 volt. In het verleden heb ik wel eens meegemaakt dat er 1 cel 2,90 volt had ipv 3,80 volt en dat pakket heeft niet veel cycli doorstaan.

Jullie horen wel hoe het afloopt ... :roll:

Alle reakties zijn welkom!
Emile

Wel het balanceren was een pokkeklus, maar na maar liefst 4 uur stoeien ... eindelijk het 3s pakket tot op de honderste volt gelijk!

Eindelijk om 19:00 uur naar het veld, wat reikwijdte testen gedaan en de Rafale was airborne! Ik heb wel 2mm hoogtetrim nodig om recht te vliegen, ik denk dat het zwaartepunt nog wel ietsie naar achteren mag, want bij volgas heb ik het idee dat ie ietsie wegklimt. Na een tijdje de landing inzetten ... lekker ruim want het was windstil ... verdorie in de aanvlucht bijna een boom omver gerukt ... de tak bewoog aldus Heino! ... voltage check na de landing perfect ... de cel loopt perfect gelijk op met de andere!

Voorlopig hou ik de cellen effe goed in de gaten met mijn multimeter, want ik heb nog steeds geen 100% vertrouwen. Maar ben reuze blij dat de maiden vandaag toch door heeft kunnen gaan. :P

Grtz,
Emile 8)

Toch even een update ... de verdachte cel loopt inderdaad leeg!

Na een week vol geladen te hebben weggelegd is de verdachte cel, reeds 0,1 Volt minder dan de andere, die hun spanning gewoon houden. Ik heb geen zin om iedere week zoveel te gaan balanceren! :mad:

Komende week regelen om het pakket te ruilen, hopen dat ie voor de jet-meeting in Rozenburg binnen is! :|

Opletten dus met nieuwe lipo cellen, altijd vooraf meten voordat je gaat laden. Als ik niet had gemeten was het pakket zeker GROTER geworden! :idea:

Groetjes,
Emile 8)

Back