LiPo ontladen Robbe Power Peak B6 EQ-BID

Ik heb een Robbe Power Peak B6 EQ-BID lader waarmee ik mijn LiPo's laad.

Nou biedt deze lader ook de mogelijkheid te ontladen; ik kan daarvoor ook de ontlaadstroom instellen, afhankelijk van de accu.

Maar wat ik niet in de manual terugvind is of deze lader ook de spanning bij het ontladen bewaakt zodat het voltage per cel niet onder de 3V schiet.

Zolang ik niet weet of dat bewaakt wordt durf ik deze optie van de lader niet te benutten, afgezien van het feit of het nodig is; wie kan me daar meer over vertellen?

Thanx!

Bob

Bij lipo's is het niet nodig om te onladen , gewoon bijladen ;) Die functie gebruik ik zelf hooguit bij nieuwe lipo's om ze een beetje "in te werken" .

De ontlaadfunctie zou bij de Robbe of instelbaar moeten zijn of anders iig op een veilige spanning afgesteld zijn.

de enige keer dat ik lipoos ontlaad is als ik ze een tijdje niet gebruik
dan breng ik ze op storage nivo wat ongeveer 40%procent is

maar de lader zou erg "dom" zijn om lipo's te ontladen onder hun spanning
dat kan ik me niet voorstellen

dat doen de elcheopo (overigens wel erg goede) turnigy laders van een paar tientjes niet eens

OK, thanx!

Klopt het dat de LiPo's redelijk gevoelig zijn voor kou? Voor mijn gevoel presteerde mijn Hyperion 2s 2100 mAh aan tegen zonsondergang vanmiddag een stuk minder dan vorige week.

'k had hem vanaf huis al in mijn binnenzak gehouden maar op het veld (en zeker in vlucht voorin de neus) koelt het snel af tot onder nul.

Thanx!

Ik heb het meegemaakt met een Truggy wedstrijd in een manege... Was maar een graad of 5 daar en de 1 na de ander kwam in de problemen met z'n ontvangeraccu's ;)

gelukkig zit'ie in een Easystar die ook nog aardig zweven wil. Het riet stond in een keer wel een stuk hoger dan gedacht :cool: Geen problemen verder.

OK, thanx!

Klopt het dat de LiPo's redelijk gevoelig zijn voor kou? Voor mijn gevoel presteerde mijn Hyperion 2s 2100 mAh aan tegen zonsondergang vanmiddag een stuk minder dan vorige week.
Niet alleen Lipo's maar ALLE accu's presteren minder naarmate ze kouder worden. NiCad en NiMH hebben daar zelfs meer last van dan goede LiPo's. Ook loodaccu's hebben een gruwelijke hekel aan de kou. Let maar eens op als het een graad of 10 onder 0 wordt hoeveel auto's er plotseling langs de weg komen te staan met een accu die niet meer wil. :evil: Heb jij wel een goede set startkabels? Is erg handig voor jouw maar ook voor je buurman of je collega of die mooie dame die je langs de weg ziet staan. ;);)

Startkabels?

Ernst,

ik heb een klassieke Land Rover (zie mijn wagen met trailer op IJsland)! Wat denk je dan?
Een goede set startkabels(geen H%lf#rds-kwaliteit maar goede klemmen en genoeg mm2) onder de stoel en de oude vertrouwde startslinger achter de stoel (en ik kan de auto er snel en veilig mee starten).

Van de NiCd en NiMH accu's wist ik het maar met de LiPo had ik het nog niet ervaren (nog geen winters meegemaakt), vandaar mijn vraag.

Groet,

Bob
IMG_2752.jpg

Back