lipo ontladen

Hallo,

ik heb gekeken bij de FAQ's voor lipo's maar ik vind er niet duidelijk bij staan of je lipo's altijd moet ontladen als je gereden hebt of niet.
 
Na het rijden is hij al ontladen.

Lang bewaren doe je een lipo op +- 70%.
Als je elke 10 dagen wel rijdt dan gewoon weer opladen na het rijden of voor je weer gaat rijden.
 
Nee ... Lipo's hoef je niet te ontladen na het rijden , rustig af laten koelen en dan gewoon met de balancer opladen ;)

Het leeg trekken van accu's is alleen van toepassing bij ni-cd of ni-mh's om de spanning tussen de cellen gelijk te trekken zodat je ze allemaal weer nagenoeg hetzelfde op kan laden.

Bij ni-xx gebruik je geen balancer bij het laden waardoor er verschillen tussen de cellen op kunnen treden in laadtoestand.

De ene cel zit b.v. pas aan 85% terwijl de andere al overladen wordt... Dat is ook de grootste oorzaak van kapotte packs ;)
 
5000 mAh = 5 Ah

Je gebruikt hoofd en kleine letters verkeer M= Mega, m=milli, de afkorting van Ampere is A, geen a.

Daarnaast verwar je capaciteit en stroomsterkte.

Dit zijn antwoorden waar een vraagsteller mee in verwarring wordt gebracht.
 
Laatst bewerkt:
Zal inderdaad beter op de juiste schrijfwijze letten.

Maar de uitkomst blijft gelijk en hij weet waar het voor dient
 
Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid, C staat voor niets meer dan 'de capaciteit'.

Vaak staat er bv. 1C laden en 20C ontladen, oid.. dan mag je die accu dus met 1 maal de capaciteit laden (bij een 5000mAh lipo, dus met 5A) en met 20 maal de capaciteit ontladen, oftewel 20*5A = 100A.
 
Het leeg trekken van accu's is alleen van toepassing bij ni-cd of ni-mh's om de spanning tussen de cellen gelijk te trekken zodat je ze allemaal weer nagenoeg hetzelfde op kan laden.

NiMh accu's moet je nooit helemaal ontladen! Is zeer slecht voor de accu's.

NiCd accu's moeten ontladen worden omdat ze geheugen effect hebben.

Ontladen heeft dus niets met het voltage verschil te maken, maar met het behoud van capaciteit. Tenslotte moet je NiCd ook helemaal ontladen als je ze apart laad.
 
NiCD's hebben vroeger wel last van een geheugeneffect gehad. Hedendaagse accu's hebben geen geheugeneffect meer. Ontladen is dan ook nergens voor nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoezo? Niet merkbaar is in dit geval gelijk aan niet meer. Het geheugen-effect houdt in dat je accu in principe niet meer capaciteit levert dan er bij de laatste laadbeurt ingegaan is, even kort door de bocht. Dat bestaat dus, en dan merk je het ook, of het bestaat niet.

Volgens de 'kenners' op dit forum, bestaat het niet meer. Met 'kenners' doel ik dan niet op mijzelf.

Zie bv. ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-cadmium-accu

Moderne NiCd-accu's hebben geen last van het geheugeneffect. De capaciteit gaat omlaag door veroudering, te hoge temperatuur, te ver ontladen (hetgeen wel wordt gedaan als remedie tegen het geheugeneffect), te lang opladen, en verkeerdom aansluiten, maar niet door het geheugeneffect.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
NiMh accu's moet je nooit helemaal ontladen! Is zeer slecht voor de accu's.

NiCd accu's moeten ontladen worden omdat ze geheugen effect hebben.

Ontladen heeft dus niets met het voltage verschil te maken, maar met het behoud van capaciteit. Tenslotte moet je NiCd ook helemaal ontladen als je ze apart laad.

Ik zeg nergens dat je ze helemaal leeg moet trekken :!:

En het ontladen bij ni-mh's heeft ook geen zak te maken met het behoud van de capaciteit maar het gelijk trekken van de spanning/lading tussen de onderlinge cellen om te grote verschillen bij het laden en ontladen te voorkomen.

Er zijn altijd cellen die net ff beter zijn of net ff slechter zijn in een pack , waardoor je dus cellen krijgt die na gebruik net ff wat leger zijn of net ff wat voller als de rest.

Als je dan gewoon de boel op zou laden loop je dus het risico cellen te overladen (in het geval van een wat betere/vollere cel) wat voor geen enkele accu goed is of niet genoeg op te laden (in het geval van een wat slechtere) waardoor deze nog eerder leeg is als de rest en dus nog verder leeg wordt getrokken.

Door ze op een boardje/tray te ontladen trek je de cellen "gelijk" waardoor je de kans op overladen/te diep ontladen van bepaalde cellen zo klein mogelijk houdt.
 
Je zei:

Het leeg trekken van accu's is alleen van toepassing bij ni-cd of ni-mh's om de spanning tussen de cellen gelijk te trekken zodat je ze allemaal weer nagenoeg hetzelfde op kan laden.

Als je iets leeg trekt dan is het toch leeg? Of kan er nog minder als leeg in zitten? Als je een prullenbak leeg gooit dan gooi je toch ook niet de helft er uit?

En ik zeg nergens dat je NiMh moet ontladen? Laat staan dat je ze moet ontladen om capaciteit te behouden. Alleen dat je NiCd moet ontladen omdat die een geheugen effect hebben waardoor de capaciteit minder wordt als je hem steeds maar gedeeltelijk ontlaad/laad.

Door ze op een "bordje" te leggen kun je inderdaad NiMh/NiCd weer gelijk trekken, maar hoeveel % van de mensen gebruikt zo'n bordje? De meeste mensen die dit lezen:

Het leeg trekken van accu's is alleen van toepassing bij ni-cd of ni-mh's om de spanning tussen de cellen gelijk te trekken zodat je ze allemaal weer nagenoeg hetzelfde op kan laden.

Zullen uiteraard meteen denken, OOOOOH ja ontladen met zo'n bordje om de cellen gelijk te trekken. Volgens mij gebruikt nog niet eens 1% van de rc-rijders zo'n bordje.

@Hezik

Wikipedia moet je nooit op vertrouwen, altijd vergelijken met wat andere sites zeggen. Internet is sowieso geen betrouwbare bron maar dat terzijde.

Ben eens gaan kijken naar NiCd en geheugen effect, kwam de volgende dingen tegen:

Het "geheugen effect" zou veroorzaakt worden door het te vaak overladen van de batterijen. Door het overladen worden de cadmium hydroxide deeltjes groter waardoor het interne contact slechter wordt. Zodra je een NiCd accu helemaal ontlaad krimpen die deeltjes weer waardoor het contact weer beter wordt. Dit is dus geen geheugen effect.

Het echte geheugen effect zou inderdaad alleen bij oud type NiCd voorkomen, waarbij de interne plaatjes gesintered zijn. Het effect is erg moeilijk te produceren, zeker bij kleine cellen (zoals in de modelbouw). Bij het precies laden zonder te overladen was na 700 ladingen geen effect merkbaar bij de kleine cellen. Bij grote (20Ah) cellen stak het geheugen effect wel de kop op. Het wordt veroorzaakt door de efficiëntie van de negatieve plaat die door precies laden niet meer volledig kan opladen waardoor er zuurstof vrij komt (alsof hij overladen wordt).

Het typische is dat wanneer de cellen met geheugen effect worden overladen het echte geheugen effect grotendeels verdwijnt.

Toen ik zelf al die dingen las klonk het allemaal best logisch en ik kan het me zelfs voorstellen dat NiMh ook dit effect heeft, maar dat door de komst van betere laders de cellen niet meer worden overladen.
 
Het verhaal dat wiki onbetrouwbaar is, is onzin. Ja wiki wordt door particulieren bijgehouden en ja er kunnen daarom niet kloppende dingen opstaan, maar er is al een aantal maal onderzoek gedaan naar de gemiddelde betrouwbaarheid van wiki, en daarin blijkt wiki het beter te doen dan een enceclopedie.

De meeste mensen die beweren dat wiki onbetrouwbaar is, zitten op dat moment in een discussie waarin de informatie van een wiki pagina niet bij hun standpunt past.

Overigens vertrouw ik niet op wiki, ik quote het slechts omdat daar staat wat ik ook denk.
 
Geheugeneffect bestaat allang niet meer en is nog ouder dan Wiki.
Cappaciteitsverlies krijg je door je lipo te ontladen beneden de voltagegrens.
 
In het huis-tuin en keukengebruik heeft het nicd geheugeneffect nooit bestaan. Het verhaal komt van satellieten die elke dag even veel lading trekken en iedere dag op hetzelfde moment door de zon werden opgeladen. Hier was wel een duidelijk effect merkbaar.
 
Het geheugen effect bij NiCad accus onstaat ALLEEN al een accu steeds weer tot precies het zelfde punt wordt ontladen en dan weer wordt opgeladen. Precies zoals Jippieee omschreef bij satellieten werd dit effect opgemerkt. Het "gekke" is dat wat IXyzyxI schrijft helemaal klopt. Door de accu één keer volledig te laden en kortstondig te overladen wordt het geheugen effect weer volledig te niet gedaan.

Wat steeds het geheugeneffect wordt genoemd is het zogehete "Voltage Depression effect". Dat ontstaat door de accu steeds maar gedeeltelijk te ontladen en daarna weer op te laden. Het resultaat hiervan is dat de celspanning langzaam maar zeker LAGER wordt. De accu zal dus minder energie kunnen leveren. Hoe dit precies komt is een punt van discussie. De "geleerden" zijn het er dus niet helemaal over eens. Wel dat het ontstaat maar niet precies hoe!
Je kan dit effect voor een groot deel voorkomen door de accu steeds helemaal leeg te trekken tot de minimale spanning (meestal 1V soms 0,9V per cel) voordat je de accu gaat laden.
Een accu die last heeft van dit effect kan je weer "goed" krijgen door de accu meerdere keren volledig te laden en ontladen. Hoe vaak je dat moet doen hangt af van hoeveel last de accu ervan heeft. HELAAS zal je nooit alles weg krijgen waardoor de accu langzaam maar zeker steeds "slechter" zal worden tot hij uiteindelijk onbruikbaar zal worden. Feitelijk is het gewoon de slijtage van de accu.

Dit is dus duidelijk een ander iets dan het geheugen effect hoewel de meeste mensen dit wel zo noemen omdat het omkeerbaar lijkt maar dat slechts ten dele is. Het is niet voor 100% omkeerbaar en je moet de accu meerdere keren laden en ontladen om het zo veel mogelijk weg te krijgen. Het is gewoon slijtage dat je voor een deel kan voorkomen (en terugdraaien) maar dat uiteindelijk toch het einde van je accu zal betekenen.
 
Back
Top