Wat N.P.S. hierboven beschrijft kan ik alleen maar onderschrijven. Een klein beetje meer uitleg:
Wanneer je een LiPo belast zal de spanning iets dalen, daar zijn meerdere redenen voor die al eerder ruimschoots beschreven zijn hier op het forum. Op het moment dat je "de ondergrens" bereikt moet je stoppen met ontladen anders zal de accu kapot kunnen gaan. LiPo's zijn hier nogal gevoelig voor dus moet je die niet te ver ontladen.
Wat "de ondergrens" is valt heel moeilijk te zeggen want dat hangt van vele factoren af. Een belangrijke factor is de ontlaadstroom, hoe hoger die stroom is des te verder zal de accuspanning inzakken. Hier een fictief voorbeeld:
Als je een LiPo belast met bijvoorbeeld 1A zal een bepaalde accu 0,1V inzakken. Maar als je die zelfde accu met 50A belast zal die accu 1,2V inzakken. Ga je nog meer stroom uit die accu trekken dan zal de spanning nog veel verder inzakken.
Stel dat de spanning waarbij je moet stoppen met ontladen van die accu 3,6V is. Als je die accu met 1A ontlaad zal je dus moeten stoppen als de spanning 3,5V is. Ontlaad je met 50A dan moet je stoppen bij 2,5V. Wanneer je dan stopt met ontladen zal de accuspanning heel snel weer oplopen naar de minimale spanning van 3,5V.
Wat is nu de werkelijke minimale spanning? Dat hangt eigenlijk af van wat de fabrikant opgeeft. Die weet welke materialen zijn gebruikt en wat het beste is voor de levensduur. het probleem is alleen dat de echte fabrieksgegevens zelden op de accu staan. Er zijn vele "handelaren", "wederverkopers" of hoe je die figuren ook wilt noemen die accu's bij een fabrikant kopen en daar hun eigen stikkers op plakken. Op die stikkers staan dan dingen die nu niet echt helemaal 100% de waarheid zijn om het voorzichtig te zeggen.
Het enige wat we zeker weten is dat een LiPo vol is als de cel spanning 4,2135V is. Vrijwel alle laders staan afgesteld op 4,2V om een klein beetje extra veiligheid in te bouwen. Die fractie lagere spanning scheelt misschien 1% lading dus dat merken we echt niet. Zelf houd ik 3,4V als minimale spanning aan want de meeste van mijn modellen gebruiken niet zo erg veel stroom. Tot nu toe is me dat prima bevallen en alle accu's houden het tot nu toe prima vol. Natuurlijk heb ik ondertussen ook accu's versleten maar dat is normaal. Gelukkig heb ik nog nooit een accu brand gehad behalve één keer toen een kein indoor model van mij door een kleine heli uit de lucht werd gemept waarbij ook de accu werd geraakt. Die was bijna in tweeën geknikt en begon na een minuut of zo rook te produceren, ook dat kan gebeuren.
Met de waarschuwing die in het artikel in de nieuwsbrief staat ben ik het ook eens. Vertrouw niet op het percentage wat die metertjes aangeven, gebruik ze alleen om te kijken wat de accuspanning is en als ze dat kunnen ook of die accu goed in balans is. De reden die in dat artikel staat is er maar één er zijn nog meer redenen om die percentages niet te vertrouwen.
Succes.