lipo ontvanger accupack

• Topicstarter Topicstarter rs4evo3
  • Startdatum Startdatum
R

rs4evo3

Guest
ik wilde voor me serpent een lipo ontvanger accupack nemen. is het slim? want is het waar dat ze echt zo gevaarlijk zijn of valt het wel mee als je gewoon alle goede voorbereidingen neemt zoals een omvormer en dergelijke.

mvg jarno

gevaarlijk zijn alle accu's, maar ze kunnen goed gebruikt worden als ontvangeraccu hoor. gewoon een goede lader, liposaver, en omvormer en gaan met die banaan :)

Waarom wil je LiPo's voor je ontvanger gebruiken? De besturing gebruikt slechts weinig energie maar bij niet meer dan 5V, oké 5,5V dan. 1 LiPo (nominaal 3,7V) is voor de meeste besturingssystemen te weinig. 2 LiPo's (7,4V nominaal) is voor de meeste besturingssystemen te veel. Met andere woorden LiPo's zijn niet de beste keus voor deze toepassing.
Je kunt een limiter gebruiken om te voorkomen dat de spanning hoger dan 5,5V wordt maar dat is eigenlijk dom. Dat komt omdat er dan energie verloren gaat. Op die manier heb je feitelijk niets aan de extra enrgie die een LiPo kan bevatten omdat je een groot deel daarvan door de limiter toch "weggooit".
Dus is het eigenlijk verstandiger om voor je besturing een BEC schakeling of een accu van 4 NiMH cellen te gebruiken. Dan gooi je geen energie weg en heb je verder weinig extra dingen nodig en ook geen speciale lader.
O ja, LiPo's hoeven niets gevaarlijker te zijn dan "normale accus". Alleen als je ze verkeerd behandeld kan het fout gaan. In veruit de meeste gevallen kost je dat alleen de accu'. Pas als je echt hele domme dingen doet kan een LiPo in de fik vliegen. Dit is echter meer uitzondering dan regel.

Ernst Grundmann zei:
Je kunt een limiter gebruiken om te voorkomen dat de spanning hoger dan 5,5V wordt maar dat is eigenlijk dom. Dat komt omdat er dan energie verloren gaat.
Ernst Grundmann zei:
Dus is het eigenlijk verstandiger om voor je besturing een BEC schakeling of een accu van 4 NiMH cellen te gebruiken.
Een BEC schakeling is ook niets anders dan een limiter, dus gaat er net zoveel energie verloren. Je hebt ook geschakelde BEC's/limiters , hiermee gaat niet zoveel energie verloren. Nadeel daarvan is helaas dat ze nogal storing-veroorzakend zijn.

Een BEC is geen limiter Satoer! Ja een BEC veroorzaakt ook verlies en dat kan zelfs meer zijn dan als je een 2s LiPo gebruikt. Het verschil is dat je er veel minder van merkt. Op de energie die de motor gebruikt is dat echt maar een schijntje.
Het is anders als je een 2S LiPo gaat gebruiken. Als je LiPo's wilt gebruiken doe je dat meestal omdat er meer energie in kan. Wat ik probeer te zeggen is dat je aan die extra enegrie niet veel hebt als je een groot deel daarvan door de limiter of de spanningsregelaar weggooit.
Schakelende voedingen zijn duidelijk beter in dit opzicht maar verwacht er toch niet te veel van. Ik ben al een poosje aan het experimenteren met die dingen en het rendement valt toch tegen.
Of je hebt een hoog rendement bij een lage belasting maar dan gaat het snel naar beneden als de belasting hoger wordt. Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Het blijkt gewoon heel erg lastig om een schakelende voeding te maken die over een groot belastingsbereik een hoog rendement heeft.
De oorzaak zit in de spoel. Je moet de juiste waarde kiezen en die hangt af van de ingangsspanning en van de belasting. Helaas heb ik niet de beschikking over een hele reeks spoelen van steeds iets grotere waarde dus moet ik het doen met wat ik wel heb. Maar dat geeft niet ik "rommel" nog lekker een poosje door en als ik bruikbare resultaten heb laat ik dat hier wel weten.

Ernst Grundmann zei:
Een BEC is geen limiter Satoer!
Wat is het verschil dan? Een BEC: "Battery Eliminating Circuit" oftewel een electronisch schakelingetje om de accuspanning omlaag te brengen zodat die geschikt is om de ontvanger en toebehoren te voeden, zodat er geen aparte ontvanger accu nodig is. Doet een limiter niet precies het zelfde? :roll:

ja, volgens mij is een Bec ook precies hetzelfde als een limiter. Beide verlagen de spanning, en zetten alle spanningsverschil om in warmte. (spanningsverschil*stroom)
De bec is gewoon een spanningsstabilisator. 7805 bijvoorbeeld.
Alleen zit er in de ESC's meestal een SMD variant van in, maar het idee is hetzelfde.

maar om terug te komen op de oorspronkelijk vraag:
ik zie het nu er ook niet van in om Lipo's te gebruiken ipv 4 NiCd's of Nimh's. Op deze maat is het gewichtsverschil toch minimaal. En er zit alleen maar meer elektronica in wat alleen maar geld kost, en een storende factor heeft.
Het enige bruikbare voordeel is dat je een constante voeding hebt, maar of je dat verschil als niet-wedstrijdrijder merkt vraag ik me af...

Als je het zo bekijkt heb je gelijk maar de wekelijkheid is wat anders. Een BEC is precies wat je zegt een schakelingetje die er voor zorgt dat de ontvanger een keurig gestabiliseerde spanning krijgt van maximaal 5V. Als je dat met losse onderdelen wilt bouwen heb je een flinke schakeling maar gelukkig zit dat al in één enkel Ic "gebakken".
Een limiter is een serieweerstand en een zenerdiode. Er loopt een bepaalde stroom door de weerstand waardoor er spanning over verloren gaat zodat er 5V overblijft voor de ontvanger. Als je weinig stroom gebruikt zal er weinig spanning over de weerstand vallen en de spanning voor de ontvanger zal toch te hoog op lopen. Daarvoor zit er dus de zenerdiode in. Als de spanning over die diode te hoog wordt (boven de 5,1V) zal hij gaan geleiden en zal er meer stroom door de weerstand gaan lopen zodat er toch maar 5V voor de ontvanger over blijft.
Je begrijpt dat hier dus veel energie verloren gaat ook al gebruikt de ontvanger maar weinig stroom. Als je een spanningsregelaar gebruikt (en dat zijn eigenlijk alle BEC schakelingen) heb je ook verlies! Maar in tegenstelling tot een limiter heb je weinig verlies als je weinig stroom gebruikt.

Ondanks dat de verliezen van de limiter een gedeelte van de grotere energie inhoud van de lipo om zeep helpt is de veel grotere (3-7 keer!) grotere energie/gewichts verhouding van de lipo de reden dat Lipo's steeds vaker als ontvanger gebruikt worden. Vooral in gewichtskritische toepassingen.

Daarnaast is het een groot voordeel dat je door de zeer geringe zelfontlading direkt kan gaan vliegen/varen/rijden/ als b.v. het weer onverwacht verbeterd.

Een bec systeem is inderdaad ook een limiter. Toen de speciale limiters nog niet makkelijk verkrijgbaar waren heb ik enkele hellingzwevers van lipo accu's met een bec regelaar voorzien, waar bij de regelaar functie dus niet gebruikt wordt. Omdat je nooit goed van tevoren kunt voorspellen of de wind gunstig staat op de helling is het extra handig dat je dus altijd een volle accu ter beschikking hebt.

Back