Lipo op kunnen laden met nog 1,4V op de meter.

Ik was een easy kwijt, dit was dus gebeurt door een kapote servo.
Was een maand geleden. Dus ik had weinig hoop meer, en al helemaal niet meer voor de lipo.
Alles zat dus nog aangesloten en heeft dus nog lekker spanning uit de accu getrokken al die tijd.

Na het vinden heb ik dus de lipo (1500mah 3s Ele lipo) eerst met de lader van mijn zender zachtjes (50mah op 12volt) opgeladen van 1,4 volt tot hij weer 10 volt aangaf. Heb de accu continu vast gehouden om te kijken of er niets fout ging, opzwellen of warm worden dus. Niets aan het handje.

Toen aan mijn Lipo lader, die van 20 euro. En ja hoor, hij lade hem netjes op.
Heb er alweer mee gevlogen, na de accu op de grond een paar keer lichtjes belast te hebben om te testen. En nu ook alweer opgeladen.

Is dit nou mazzel door het koude weer of hoe kan dit?

Alle verhalen hier en van leveranciers vertellen dat deze accu nu zo dood zou moeten zijn als een pier.
Ik weet niet of de capaciteit nog hetzelfde is, daar maar de spanningsval over een nacht was 0,08V. Gemeten meteen na het laden, en ongeveer 10 uur later.

In princiepe is een lipo waarvan de celspanning onbelast onder de 2,5V komt " kapot" . Ik ben er geen expert in, maar het heeft te maken met het veranderen van de inwendige structuur van de cel.

In de praktijk blijkt dat wanneer je een te ver ontladen cel zeeeeeer langzaam laad (met minimale stroom...een paar milliampere) de cel nog wel eens gered kan worden. (er staat op het web eea over beschreven)

Ik heb ook zelf een paar keer een te ver ontladen cell opnieuw zo geladen. Met wisselend succes overigens.

Groet !

Ik heb ook 1 pakket 3s tot 2.4V laten zakken. Hele nacht aangelegen na een abrubte stop van een expiriment, en dan vergeet je wel eens wat. De spanning zat er zo weer in, net als capaciteit en vermogen. Weerstand is 1 mOhm hoger dan een zelfde pakket (op de 82 mOhm) dus weinig tot geen schade :) Dit was ook na 6 uur en een hele lage ontlading van 0.5C

Back