Lipo opslag tijd

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door oomkoen, 2 aug 2017.

  1. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    Ik lees overal en in de faq dat je een lipo op een bepaalde manier op moet slaan. De capaciteit dient dan tussen de 50 en 70 procent te zitten.

    Wil ik graag aannemen. Maar welke tijd verstaan jullie onder opslaan? Dat staat namelijk nergens beschreven.

    Als ik de accu een uurtje aan de kanten leg, moet ik dan al uitkijken dat de accu niet te leeg/vol is? Of geldt die regel pas na een maand stil liggen?

    Mijn gedachte: stel ik ga elke zondag rijden, met de ervaring dat ik vast wel eens een zondag oversla. Na het rijden laad ik de accu naar de opslag stand. Niets aan de hand. Maar mijn twijfel begint bij, kan ik de avond ervoor de accu al vol laden, deze de nacht laten liggen om de volgende dag te gebruiken??
     
  2. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Mijn ervaring is: laden om na een paar dagen te gebruiken = geen probleem. Meer dan een week volgeladen bewaren zou kunnen maar is af te raden. Een maand volgeladen beter niet doen.
    Het ene merk is beter dan de ander.
     
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mijn ervaring: Ik laad altijd elke LiPo weer vol na een vlieggang. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. En in de winter liggen ze dan wel soms een paar maanden op de plank.

    De 'vakman' van de winkel zegt altijd dat hij meer accu's terugkrijgt, van mensen die altijd op 'storage' de LiPo's bewaren, dan van mensen die altijd de accu's volladen.

    Volgens mij maakt het allemaal dus weinig uit, maar er zullen vast mensen zijn met andere ervaringen / meninigen...
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mijn ervaring met dit soort vragen is dat ik deze liever niet beantwoord omdat de theorie achter het antwoord volledig juist is maar de meningen teveel verschillen :D
     
    pipolakki en TheNorb vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De fabrikant zegt dat je de cellen bij 3,8 Volt per cel op moet slaan, dan kan je ze maanden bij kamertemperatuur laten liggen.
    Vol wegleggen is funest, dan gaan ze stuk (bol staan).

    Is ook mijn persoonlijke ervaring.
     
  6. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb mijn lipo's in het verleden altijd gewoon vol weggelegd, soms voor meerdere weken niet gebruikt, nooit problemen gehad en lipo's bleven prima gebalanceerd.
    Tijdje uit de hobby geweest, alles verkocht en sinds vorig jaar na een jaar of 2 vrijwel geen rc alles weer opnieuw aangeschaft.
    Mijn nieuwe lipo's nu op storage stand weggelegd zodra ik wist dat ik ze na het leegrijden langer als een week niet ging gebruiken, en binnen een half jaar nu al 2 bolle lipo's met hooguit 10 ladingen per lipo...
    Toeval, of pech, ik heb geen idee, maar voor nu laad ik ze gewoon volledig op en leg ze op de plank in een lipo zak.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk pech (of de lader is niet in orde).
    Ik heb packs die al denk ik een jaar liggen op storage en die liggen gewoon in de berging, zonder die onzin als lipo-bags en zo.
    En geen enkele cel bol.
    Maar P.L. zei het al, er zijn zoveel meningen.

    GJ
     
    pipolakki vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina