Graag wil ik weten hoe het opwarmen van lipoos moet worden gedaan. Als ik nu weet dat ik morgen ga vliegen dan leg ik mijn accu in een geisoleerde doos of kist met een warmtebron en een ( koelkast) thermostaat en stel dat af op 30 of 40 c. Maar hoelang mogen accuus warm blijven of zijn wegens de levensduur ? Normaal lees ik : bewaren rond 15 c. Dat ze warm beter presteren dan koud is bekend. Dat ze dan ook minder slijten lijkt mij ook duidelijk. Maar de accu moet dan toch ook door en door warm zijn en niet alleen de buitenkant. In zwevers gebruik ik graag zo klein mogelijke accuus wegens gewicht en om de prestatie te halen is opwarmen dan eigenlijk een must. Wie wil daar is een verhaaltje over maken ? Grt. Wim eon
Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen, maar opwarmen hoeft alleen maar als je "extreme" stromen uit je accu trekt. Ik warm ze bijvoorbeeld nooit op. Zie je accu als een chemisch proces, dat beter werkt bij een hogere temperatuur. Maar het hoeft alleen "optimaal" te werken als je extreme dingen doet... .
Volgens de fabrikant (Fullymax). Bewaren rond de 18 graden. Voor gebruik opwarmen tussen 30 en 40 graden. Minimaal 1 uur zodat ook de binnenste cellen opgewarmd zijn. En niet alleen bij extreme stomen, alles boven 10C heeft voordelen om voor te verwarmen. Je interne weerstand wordt lager, dus een hogere spanning, dus een hoger toerental. En je lipo gaat langer mee, dat is mooi meegenomen. GJ
Mag ik na een vlucht de accu,s gelijk weer opladen als ze nog warm zijn,vroeger werd verteld dat je een accu na gebruik eerst af moest laten koelen? Gr Giel
Ja, want ook dan is de interne weerstand lager en dan krijgen ze minder voor hun kiezen. Als het goed is komt je accu na het vliegen kouder uit het model dan dat ze erin gegaan zijn, als je normale C waarden trekt (20 of zo). GJ
Even een oud topic naar boven halen. Mede op aanraden van CNN en GJVO ben ik geïnteresseerd in een verwarmer voor lipo's. Nu zijn er o.a. in Duitsland en de VS kant en klare oplossingen te koop, maar ik ben meer van het zelf maken. Heeft iemand een goed zelfbouw idee? Ik hoor mensen die een 3D printerbed (verwarmingselement) kopen met een thermostaat. Zelf laad ik in een afgesloten metalen kist waarin ik nu met een kruik een uur de cellen verwarm na het laden. Dit werkt wel, maar precies is het niet! De kruik daalt in temperatuur over het uur natuurlijk. Wat voor warmtebron? Wat voor isolatie? Aansturing, opstelling? Ik ben benieuwd!
Neem een koelbox, omgekeerd aansluiten ipv koelen verwarmen, ardiono regeling met temperatuursensor erop en loodaccu erin. Ruimte genoeg voor alle lipo's
Ik heb er zo één...om te koelen. Ik begrijp dat ze heel af en toe bij de Aldi in de aanbieding zouden zijn. Hoe lang duurt het verwarmen hierin? Ik heb grote lipo's, tot wel 8000mAh 2S als 3S.
Dit is een snelle en goedkope, maar ook veilige oplossing, wel op 230V, dat dan weer wel: https://www.bol.com/nl/nl/p/beurer-...h=tIobEVnuM0fETQw8iKBJYg.4_24.25.ProductTitle Hier kun je wat info vinden over doorwarmtijden, een zware accu toch wel 1,5 uur: https://www.elektromodellflug.de/heatbox-hadi.html
Bedankt voor die kussenwarmer. Die kende ik nog niet. Idd. alleen via het lichtnet, maar dat zou voor mij geen probleem zijn eerlijk gezegd. Het Duitse artikel was mij bekend. Goed verhaal, ik heb vorige keer ook 90 minuten lang mijn lipo's verwarmd. Echt meetbaar betere prestaties, maar bovenal geen grote onbalans meer na stoppen bij 3,2V onder last. Ik ga mij eens verdiepen in die kussenwarmers! Een doos heb ik al om in te laden, voor de veiligheid.
Ik zat thuis alles erin op kamertemperatuur. Setpoint op 20 graden en dan meenemen als ie te laag in temperatuur komt gaat ie aan. Niet te lang openhouden. Hij vreet wel stroom als hij aan gaat, ca 5A. Er moet wel een redelijke accu bij.
Zelfbouw idee: https://www.modelbouwforum.nl/threads/lipo-heaterbox-bouw.137426/#post-2155738 Ipv de Turnigy bandenwarmer kun je ook een 3d printerbed nemen met een 5 euro China thermostaat, werkt ook prima.