LiPo-pakket splitsen... goed idee?

Ik heb nog een 5 cellen LiPo-pakket nodig van pakweg 3500 - 4200 mah voor m'n Extra en bovendien wil ik m'n ME109 op 2 cellen gaan vliegen i.p.v. 3; die BM2406 werd vandaag nl. behoorlijk heet tijdens de maiden

Nou trof ik het volgende pakketje aan bij onze vrienden (nog wel?) van Hobby Koala: http://cgi.benl.ebay.be/1700mAh-11-...5371756QQihZ017QQcategoryZ34056QQcmdZViewItem

oftewel: 1700 mah, 3 cellen, 20 - 30 C
die 20 - 30 C neem ik maar ff met een korreltje zout, maar 15 C zou al voldoende zijn; ik heb nl. de volgende snode plannen:

- 4 pakketten kopen, kost me incl. verzenden net 100 euri
- bij 2 pakketten 1 cel loshalen
- die twee losse cellen aan elkaar, krimpkousje er omheen
- overgebleven pakketten koppelen "et voila":

1x 2S1P = 7,4 volt / 1700 mah
1x 5S2P = 18,5 volt / 3400 mah, stel ze zijn 15C, dan zou ik hier al dik 50 amp uit kunnen trekken

Dit zelfde trucje zou overigens ook een overweging zijn bij die 2200 mah / 15C LiPo's; daar gebruik ik er al eentje van in m'n Minimag en die bevalt prima

goed idee?
riskant?
moeilijk?
tips? hoe?

Zit zelf ook naar een dergelijke constructie te kijken..

heb een 4s pakket nodig met 3200 mah.
wil ik opbouwen uit 2x 2s. Enige nadeel.
ik heb wel die 20c nodig.

In mijn ervaring breek ik 1 op de 3 keer wel een lipje van een cel als ik dit soort fratsen uithaal.
De lipjes aan lipocellen houden er niet zo van om vaak verbogen te worden.
Indien je nog pakketten aan moet schaffen probeer die dan in de gewenste 2s, 3s etc configuratie te kopen dan ben je zeker dat je geen cel verspeeld.
De beste betaalbare lipo's zijn momenteel de Hyperion Lite Storms, die kan je ook echt op 20C continu belasten.

Yup, zowel de pakketen als de verzendkosten ;)
Hyperion is huismerk van www.aircraft-world.com
Koen vliegt 3s1800's in zijn AcroMaster en die worden volgas met 37A belast, geen enkel probleem.

En als je dan met wat minder capaciteit/vliegduur genoegen neemt (omdat je wel veilig met 20C kunt belasten) dan ben je uiteindelijk niet zo veel duurder uit als met "ebaycellen"

Ik heb dit ook gedaan. Ik had bij de hobby-koala twee pakketten van 3 cellen - 3000mah gekocht. 3 cellen bleek een beetje veel voor de speed 600 dus ik heb de pakketten uit elkaar gehaald en 'omgesmolten' naar 3 pakketten van 2 cellen - 3000mah. Geen probleem, wel heb je een flinke soldeerbout nodig om het tin te smelten. Lukte mij alleen met twee bouten tegelijk.

Voor de twee losse cellen die ik dus over heb gebruik ik een printje om de lipjes op te solderen.

Back