LiPo probleem (graag advies)

Hallo,

Gisteren heb ik per ongeluk met de verkeerde accu gehooverd met als gevolg...diepontlading.

Opladen met de Ultramat 17+Robbe(8446) equalizer ging niet. Eerst lader aan, accu aansluiten, kortstondig de 3 rode balancer led's aanknipperen en na 1sec. nog maar 2 led's. "start" cellen worden gecheckt. Direct "contact break". Kabeltjes en printje vd equalizer zijn goed.
Ik kon de LiPo dus, niet met de equalizer ertussen laden.

Toen heb ik 'm met de Ultramat op 300mAh zonder balancer geladen.

Gemeten: 3.61V
8.14V
12.66V

Dus, eigenlijk: 3,61V 4,51V en 4,51V

LiPo= Flightpower 2200mAh 3S 11,1V (Max: 12,63V / 4,21Vper cel)

Hoe kan ik deze LiPo nog goed krijgen?????

(Verder laden zelfs op 100mAh lukt niet want voor de lader is de accu vol. Verder laden om de leegste cel hoger te krijgen lijkt me gevaarlijk omdat de andere 2 al op 4,51V/cel zitten)

Graag advies want ik heb hier al erg veel gelezen maar weet nog niet precies wat te doen.

Volgens mij moet je eerst met een balancer de spanningen gelijk zien te krijgen. Je kunt ook eerst proberen om de spanning van hoog opgeladen cellen per stuk, dus via de balancer aansluiting, naar beneden te brengen mbv. een lichte belasting. Hiervoor zou ikzelf dan iets zoals een fietslampje nemen.

Bij mij ging die ook de kliko in.

Je loopt anders wel een hoger risiko dat er iets fout gaat als je er niet bij bent .

En dat voor een paar euro,s . :mrgreen:

Mvg Johan

Lekker, zit 1500 man in Kopenhagen twee weken te ouwehoeren over het milieu, en hier worden de Lipo's gewoon in de kliko geflik......;)

Maar wij nemen wel sneller besluiten ;)

Weg met dat ding ! Je wil toch ook je heli niet verspelen aan een krikkemakkige lipo ?

Grtz,
Menno

Lekker, zit 1500 man in Kopenhagen twee weken te ouwehoeren over het milieu, en hier worden de Lipo's gewoon in de kliko geflik......;)

Geen woorden maar daden.

Als ze dat in de politiek ook eens gingen doen inplaats van dat geouehoer op onze kosten . :mrgreen:

Mvg Johan

Volgens mij moet je eerst met een balancer de spanningen gelijk zien te krijgen. Je kunt ook eerst proberen om de spanning van hoog opgeladen cellen per stuk, dus via de balancer aansluiting, naar beneden te brengen mbv. een lichte belasting. Hiervoor zou ikzelf dan iets zoals een fietslampje nemen.

Als ik het idd eerst probeer door de cellen gelijk te krijgen. Daarna laden met de balancer er tussen en weer een paar keer laden/ontladen, is de accu dan nog steeds instabiel(gevaarlijk)??

Is het mogelijk dat ie dan later tijdens het vliegen, spontaan uit elkaar knalt of ontbrand??

Ten eerste; een lipo hoort bij het KCA. Of je hem nu doorboort, in zout water legt, opeet en uitpoept, doet daar niets aan af. LiFePo is dan al een iets ander verhaal.

Dan mijn advies voor topicstarter: koop een nieuwe multimeter. Als je 4.51 volt op een cel meet, is je multimeter niet goed.

Ik zie niet in waarom je dit pack moet weggooien. Nu gewoon rustig ontladen via de lader en daarna gebalanceerd laden. Daarna kun je 'm gewoon gebruiken.

Waarschijnlijk zal wel de capaciteit iets minder geworden zijn en mogelijk levert hij wat minder 'oempf'.

Hezik, een afgeschreven LiPo hoort NIET bij het KCA. Het is namelijk geen KCA en men wil daar geen accu's of batterijen aannemen. Als ik KCA wil inleveren en er zitten batterijen of accu's bij wordt het gewijgerd! Accu's en batterijen moeten APPART ingeleverd worden. Dit omdat er meestal materialen in zitten die hergebruikt kunnen worden. Vooral de zware metalen (Cadmium) wil men absoluut niet in het KCA hebben maar appart!
Overigens kan je LiPo's beter gewoon met het normale afval weggooien. Er zit namelijk niets in dat giftig is en ook niets dat hergebruikt kan worden. Wanneer de LiPo in een vuilverbrandingsoven wordt verbrandt is dat de beste oplossing voor het afval probleem. Zo heb je nog wat aan de warmte die bij de verbranding vrijkomt. ;)

Het is namelijk geen KCA en men wil daar geen accu's of batterijen aannemen. Als ik KCA wil inleveren en er zitten batterijen of accu's bij wordt het gewijgerd!
Ik heb jaren een KCA depot onder m'n beheer gehad, en batterijen en accu's werden daar gewoon geaccepteerd (zoals het overigens hoort want ze vallen wel degelijk onder Klein Chemisch Afval)

Ten eerste; een lipo hoort bij het KCA. Of je hem nu doorboort, in zout water legt, opeet en uitpoept, doet daar niets aan af. LiFePo is dan al een iets ander verhaal.

Dan mijn advies voor topicstarter: koop een nieuwe multimeter. Als je 4.51 volt op een cel meet, is je multimeter niet goed.

Ik zie niet in waarom je dit pack moet weggooien. Nu gewoon rustig ontladen via de lader en daarna gebalanceerd laden. Daarna kun je 'm gewoon gebruiken.

Waarschijnlijk zal wel de capaciteit iets minder geworden zijn en mogelijk levert hij wat minder 'oempf'.

Levert die LiPo tijdens het vliegen (als 't lukt om 'm te herstellen) geen gevaar op, Hezik??

Dat zal best Adam maar bij ons moet je batterijen en accu's appart inleveren. Je levert de zak met oude batterijen in bij de beheerder. Die contoleerd de inhoud en deponeerd het daarna in een apparte container!
LiPo's heeft men liever niet want die moeten er bij het verwerkingsbedrijf door sorteerders uitgehaald worden om dan alsnog naar de vuilverbranding te gaan. Allemaal extra werk dat niet nodig is als we ze direct in de gewone vuilcontainer deponeren. Zo is mij door die persoon verteld!

Weet je zeker dat je het goed gemeten hebt?

De 2e cell zou dan 4.6 volt zijn???

Volgens mij moet je dan wel een behoorlijke dikkerd er tussen hebben...

Hoe kom je aan 4,6V?
De accu is overigens optisch normaal:).

De vraag is...als ik 'm kan "redden" hoe betrouwbaar is hij dan nog???

Rekenfoutje ;)

Bedoelde 4,53 (8,14 - 3,61 )

Maar dan nog is het ver over de 4,2 heen dus dan heb je hem overladen zonder dat de cel opgezwollen is?

Zoals eerder gezegd. Aan een balancer hangen en deze hem "recht" laten trekken.
Je moet dan waarschijnlijk wel een losse balancer hebben (dus niet 1 die in een lader gebouwd zit), maar dat weet ik niet helemaal zeker. Misschien zijn er laders die het ook kunnen.

De ballancer zou dan de twee te volle cellen leeg moeten halen.
Als ze allemaal weer netjes rond hetzelfde voltage zitten, zou je hem weer eens kunnen laden (wel met ballancer).
Mogelijk gaat ie het weer redelijk tot goed doen, maar wees er wel voorzichtig mee.

Ik heb een lader die iedere cel afzonderlijk laadt, HXT8080 van HobbyKing. Je sluit een lipo erop aan via de balanceerstekker.
Is in zo'n geval perfekt, daar zou je 'm gewoon mee kunnen laden, die doet niks met de al (te) volle cellen en laadt de andere tot 4.2V. Dan kort gebruiken en bij de daaropvolgende keer laden zitten ze weer normaal op 'n rij.

@Ernst:

VROM - Dossier Klein chemisch afval

Klein chemisch afval (kca) is afval van huishoudens dat gevaarlijk is voor het milieu als je ze zomaar weggooit. Dit geldt bijvoorbeeld voor batterijen, medicijnen, verf en motorolie.

VROM - Dossier Batterijen en accu's

Batterijen en accu's bevatten schadelijke stoffen als lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. Ze moeten daarom na gebruik worden ingeleverd bij het (klein) chemisch afval. De Europese Unie (EU) wil schonere batterijen en accu's én meer batterijen en accu's inzamelen en recyclen.

Batterijen horen dus wel degelijk bij het KCA. Jij levert ze dus ook in bij het depot.

Dat ze ze op het depot gescheiden houden, wil niet zeggen dat het dan geen KCA is.

LiPo's heeft men liever niet want die moeten er bij het verwerkingsbedrijf door sorteerders uitgehaald worden om dan alsnog naar de vuilverbranding te gaan. Allemaal extra werk dat niet nodig is als we ze direct in de gewone vuilcontainer deponeren. Zo is mij door die persoon verteld!

Ik denk dat die man dan niet wist waar ie het over had, qua accutype, want lipo's horen niet verbrand te worden.

@Gertjan: Nee, die accu hoeft geen 'gevaar' op te leveren. Ik zou 'm wel, als ie weer goed is, eerst op de grond een keer leegtrekken om te zien of ie de belasting aankan.

Je hoeft echt niet 'bij elke scheet' een lipo weg te gooien.

Back