LiPo probleem (graag advies)

Hezik. Wat betreft veruit de meeste accu's en batterijen ben ik het met je eens dat die via de KCA afgevoerd moeten worden. Bij ons is het alleen zo dat je ze niet met ander KCA mag mengen en zo inleveren. Batterijen/accu's MOETEN appart!
Wat de LiPo's aangaat ben ik het niet met je eens want zoals ik al schreef daar zit NIETS in dat gevaarlijk is bij verbranding of stort op een vuilnisbelt. Er zit ook vrijwel niets in dat teruggewonnen kan worden om hergebruikt te worden. Alleen een klein beetje aluminium zou eruit gehaald kunnen worden. Helaas kost dat meer dan het op zal brengen vooral in geld maar ook in energie!
Bij verbranding zal de warmte energie die in zo'n LiPo zit gebruikt worden voor de opwekking van energie of warmte voor stadsverwarming of iets soortgelijks. Dat is het meest bruikbare dat je nog met zo'n accu kunt doen.

Hieronder vindt je drie linkjes waar je in kunt lezen hoe je afgeschreven LiPo's het beste ongevaarlijk kunt maken en wat je er dan mee moet doen. Met een klein beetje zoeken kan je nog veel meer van deze aanbevelingen vinden.
De eerste is van de BMFA (British Model Flying Association).
De tweede is van Thunderpower.
De derde is van Kokam. Kijk op pagina 26, punt 12.

Voor zover ik weet, bepaald de NL overheid waar iets ingeleverd moet worden, niet de BMFA, thunderpower of Kokam.

De overheid is er heel helder in. Accu's horen bij het KCA, lipo's ook.

Een lipo is chemisch gezien dus een (gunstige)uitzondering op de accus en batterijen.
De overheid maakt deze uitzondering niet en loopt misschien achter de feiten aan.
Dat zou niet voor het eerst zijn.:confused:;)
Ik begrijp beide stellingen wel.
Dat een lipo weer anders is als andere accus is aan de grote massa moeilijk uit te leggen in een foldertje over scheiden van afval.;)

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist het LiPo-paketje eens bekeken en 1 vd cellen een beetje leeg getrokken met een motortje. De slechte cel stond toch wel bol en voelde zacht aan:(.
Ik heb de "rotte" cel verwijderd en nu een 2cell Lipo over.

Is het verstandig om hier weer gewoon een 3e bij te plakken.:confused:..en zo ja....waar kun je in NL losse LiPo-cellen kopen????

Bedankt voor jullie hulp trouwens!!

Een cel vervangen is niet verstandig. Cellen in een pakket moeten zo gelijk mogelijk zijn. Een nieuwe cel is per definitie anders dan de twee cellen in het pakket. Gebruik het twee cellenpakket als zodanig en koop een nieuw driecellenpakket.

Back