Lipo probleem OMP M Evo

Helikapoter

Vriend van modelbouwforum.nl
Accu probleem in OMP M2 evo
Tijdens het vliegen zakte opeens na een minuut het vermogen in van mijn OMP M2 en hij wilde er niet meer mee vliegen , na het plaatsen van de volgende accu gebeurde hetzelfde ? Om een lang verhaal kort te maken , Al mijn 5 accu"s hebben enigszins het zelfde probleem , dat er 1 van de cellen te snel inzakt qua vermogen en ogenschijnlijk defect zijn ?
Welke cel er inzakt is bij elke accu verschillend .
Het bijzondere is dat elke accu weer terug komt op cel spanning en ook in balans komt als er geen vermogen wordt gevraagd ?
Ik vlieg eigenlijk alleen erg rustig en geen 3D dus extreem zwaar belast worden de accu's niet
Het gaat om de originele OMP 750Mah -60C/120C
Accu's worden altijd netjes in storage bewaard en opgeladen met de Reaktor D6 Pro en gebalanceerd .
Wie kan mij vertellen wat de oorzaak is van dit verschijnsel ?
Ik heb nu preventief de regelaar unit vervangen omdat ik dat als enige logische oorzaak kan zien , maar zeker weten doe ik het niet .
Om het wat duidelijker te maken even een filmpje gemaakt ,
 
Om de een of andere reden zijn er cellen in je packs stuk/minder goed.
Dat wil zeggen de interne weerstand van die cel is (veel) hoger dan de andere cellen.
Wanneer je de cellen dan belast zakt de celspanning in omdat er stroom loopt, Spanning(sval) = Stroom x Weerstand.
Wanneer de belasting stopt, zal ook de celspanning weer toenemen.
De regelaar ziet niet de individuele celspanningen en kan dus ook niet direct de oorzaak zijn dat 1 cel kapot gaat/slechter wordt.

Accucellen verouderen zoiezo, maar het verouderen kan sneller verlopen door de cellen te ver te ontladen, te heet laten worden, snelladen, opladen tot een te hoge spanning en wellicht nog wat meer zaken.

Hoeveel minuten per accupack vlieg je, controleer je direct na een vlucht de spanning/ laadtoestand?
Welke laadstroom gebruik je, voor deze accu's is advies 0.8A, maar ergens tussen de 0.5A en 1A kan gewoon.
Op welke stand staat je lader, voor deze accu's moet dat Lipo zijn en geen LiHv, de laderspanning mag niet hoger zijn van de 12,6V wanneer de accu's vol zijn.
 
@ Rick ,Alles wat je zegt klopt en dat is dus het vreemde dat er 5 accu's tegelijk de geest geven
Ik heb de timer op 5 Min staan ( na vlucht 30% ) (kan 7 min met gemak) , laad niet snel ,altijd 0,8 Ah en uiteraard Lipo ( ik heb ongeveer 60accu's in gebruik van 200Mah tot 6000Mah )
Gaan na elke vliegdag op storage , en dit helitje gebruik ik voornamelijk bij het indoor vliegen ( geen kou)
Het blijft vreemd dat accu's met een hoge C rating ( high performance) na 1,5 jaar de geest geven zonder intensief gebruik , Ik heb accu's van ± 5 jaar oud die nog in perfecte staat zijn.
Nou heb ik van iemand al een reaktie dat inderdaad de ingebouwde OMP regelaar het probleem kan zijn , heeft deze ook vervangen en was het probleem over
Ik heb nu dus 2 nieuwe accu's en een nieuwe regelaar , en ga nu kijken hoe lang dit goed blijft gaan .
Het blijft in ieder geval vreemd ?
 
Ik zou dan in ieder geval met die nieuwe regelaar gaan testen of bij de oude accu’s dan het probleem over is .
Anders weet je nog niet waar het probleem lag .
Maar lijkt mij zeer vreemd dat dit probleem uit de regelaar komt .
 
Hoe kan een regelaar 1 cel beïnvloeden? Dit lijken me gewoon slechte cellen. Komt vaak voor dat uit 1 serie meerdere pakketten slecht worden omdat er in de batch cellen een probleem zit.
 
Hoe kan een regelaar 1 cel beïnvloeden? Dit lijken me gewoon slechte cellen. Komt vaak voor dat uit 1 serie meerdere pakketten slecht worden omdat er in de batch cellen een probleem zit.
Dat zou inderdaad logisch zijn , maar een vriend heeft accu's uit dezelfde batch ( tegelijk aangeschaft) en we vliegen tegelijkertijd op dezelfde rustige manier , en laden en dergelijke hetzelfde , En hij heeft geen probleem met zijn accu's ?
Ook is het vreemd dat ik al 2 defecte staart motortjes heb gehad , die stopten ook zomaar uit het niets en worden ook uit die regelaar uitgestuurd .
 
Dat zou inderdaad logisch zijn , maar een vriend heeft accu's uit dezelfde batch ( tegelijk aangeschaft) en we vliegen tegelijkertijd op dezelfde rustige manier , en laden en dergelijke hetzelfde , En hij heeft geen probleem met zijn accu's ?
Ook is het vreemd dat ik al 2 defecte staart motortjes heb gehad , die stopten ook zomaar uit het niets en worden ook uit die regelaar uitgestuurd .

Het wil ook niet zeggen dat je regelaar niet slecht is maar ik snap gewoon niet hoe die zo cellen kan beïnvloeden. Te koud wegleggen kan ook een probleem zijn. Als je ze rond de 3.8v/cel weglegt mogen ze niet zo snel achteruit gaan.

Wat zegt je lader over de weerstand per cel? Die zal van de slechte cellen ook veel hoger moeten zijn.
 
De bewaar temperatuur is op kamer temperatuur in Lipo safe , de weerstand die mijn Hyperion lader aangeeft is 0 Ohm ( ?) , op de Reaktor lader zit geen weerstand meting
zie de foto'sView media item 274265View media item 274264View media item 274263

De hyperion geeft de weerstand pas aan na enkele minute laden. De weerstand is ook sterk afhankelijk van de temperatuur van de accu. Normaal moeten de cellen redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Dus 10 en 12 mOhm is prima maar 10 en 20 ligt te ver uit elkaar. De D6 Pro heeft dat net zo ;)
 
alle 5 de pakketten ineens 1 slechte cel van de 4.... dit is wel erg toevallig, jammer dat lipo's geen batchnummer hebben want daarmee zou je een slechte productiebatch kunnen achterhalen.
 
ik heb het vaker gehad hoor..

Zeker bij kleinere vliegende objecten.
in verhouding is regelmatig de accu kleiner dan bij een groter apparaat.
dus in verhouding moet de kleine accu meer C leveren tijdens een vlucht
en op die relatief hoge ontladings situaties ga je ook als eerste een rotte accu zien..
op dat punt moet je dan ook wel eens gewoon geluk hebben met die hoge C ratings..
1,5 jaar is misschien niet heel lang, maar ik persoonlijk ben gewend dat die kleine pakketten met een jaar of 2 niet meer in de heli kunnen

en grappig genoeg gaan die dingen dan gewoon tegelijk kapot.
tenzij meerdere batches. maar vaak 1 winkel, 1 bestelling = tegelijk kapot.

ooit met mn trex 250 ook zoveel gezeur gehad.
heb ook nog een paar kleinere gehad (Mcpx, mcpx bl, en nog wat van dat soort dingen)
bij die mcpx'en was vaak de staartmotor een probleem.
soms kon hij met een kleine crash een dingetje in het moederbord frituren.
Daarna vloog hij vaag, deed dingen zelf. weinig vermogen, constant een wegslaande staart.

Tot nu toe is mijn OMP M1 de enige die het goed volhoud, en lekker blijft vliegen.
geen gezeur in de staart, ook geen gezeur met de accu's
sterker, de accu's voor mn mcpx bl hebben 2 jaar stil gelegen (dacht ook dat ze rot waren omdat de mcpx er rot mee vloog)
toch ff getest in de omp m1, en het blijkt dat het gewoon goed gaat
dus blijkbaar is die M1 vele malen minder agressief voor zijn accu's

Bij mij is een minuutje minder op de teller de oplossing.. tot ze nog vervelender worden, dan krijgen ze een nieuwe functie (laagbelast)
tenzij dat niet gaat, dan gaan ze gewoon weg..
 
Back
Top