lipo probleem

• Topicstarter Topicstarter windsurfer
  • Startdatum Startdatum
W

windsurfer

Guest
hallo
ik heb een tijdje geleden een ikarus lama gekocht en ook veel mee gevlogen maar nu na een 2 week niet vliegen kan ik mijn lipo niet meer opladen
zodra ik hem er in prik gaat het lampje niet meer op groen.

wie kan mij helpen met dit probleem

zal even kijken wat er staat
lithium polymer
7,4 volt/800mah 2s1p

verder zal ik niet weten hoe ikkan zien of het 1 of een 2 cellen is

Dat is een 2 cellen pakket. Even meten met de multimeter, als hij onder de 6V is dan is er iets niet goed en heb je hem te ver ontladen en dan zal de lader hem niet herkennen. Bij 8.4V zit hij vol, en bij alles tussen de 6V en 8.4V moet je het probleem bij je lader zoeken.

en kan ik hem dan niet weer terug krijgen naar die 6 volt?
door middel van iets?

Een 2 cellen pakket mag minimaal 5,2 volt zijn, oftewel 2 maal 2.6 volt. Sommige laders herkennen een pakket wat dusdanig ver ontladen is, niet goed meer.

Wat je kunt doen is je lipo pakket even aan een normale lader hangen, of op een NiMH stand laden.

Niet volladen ofzo, maar bv. 5 minuten op 1C laden op de NiMh stand van je lader.

Doe dit niet binnen en blijf erbij terwijl je dit doet. Hoogstwaarschijnlijk gebeurd er helemaal niets, maar lipo's kunnen wel gaan zwellen en ontbranden, dus niet onbeheerd achter laten en niet binnen doen.

Als dat laden goed gegaan is, gewoon op lipo stand volladen. Daarna de accu nog een paar uurtjes laten liggen. Als er dan nog niets gebeurd is, kun je de accu weer gewoon gebruiken.

Of hij het dan nog goed doet, is maar de vraag. Vaak verlies je op zo'n manier wel veel capaciteit en soms komt het gewoon helemaal niet goed meer.

heb hem gemeten en kon niks meten maar hangt nu aan 500mah te laden aan een robbe lader
als het daarna niet beter is dan einde lipo

maar hoe kan dit gebeurt zijn?

hoho, Hezik, niet op 1C, maar op 1/10de C of het laagste wat je nicad/nimh lader aan kan. Doe dit ten alle tijden buitenshuis en met lange laadkabels zodat mocht er iets misgaan je alles direct los kan koppelen en de lipo kan wegslingeren of in een bak water gooien.

@ windsurfer, heb je soms toevallig de lipo aangesloten gelaten aan de regelaar? Ook al staat de schakelaar van de regelaar op uit, toch vraagt hij dan nog steeds stroom en trekt hij zo langzaam je lipo helemaal plat.

en na vanalles proberen ben ik bang dat hij overleden is
denk dat ik na het vliegen hem niet meer opgeladn heb

Is er geen los contact in de kabels aan de lipo?

Als je niks meet en laden doet ook niets zou het mogelijk kunnen zijn dat er een kabel breuk zit in de aansluitdraden van de lipo. Haal eens alles voorzichtig los en kijk de kabels eens goed na.

Als je een lipo na het vliegen op de kast legt kan het niet zijn dat hij na 2 weken ineens kapot is tenzij iemand er iets mee gedaan heeft wat niet goed is.

Mijn ervaring is toch anders, Theo.

Als je een lipo eigenlijk al te ver leegvliegt, zodanig dat hij nog niet te leeg is maar wel op het randje, zal hij daarna overlijden als je 'm te lang laat liggen zonder te laden, door de zelfontlading.

Zo heb ik van de week bijna de accu in m'n vision verspeeld, maar deze kon ik wel via bovenstaand truukje weer doen opleven, zij het dat het wel merkbaar is dat hij 'minder' is geworden; minder vermogen en minder capaciteit.

je moet een accu gewoon niet leeg wegleggen. Gelijk na het vliegen aan de lader.

Zelfs als je hem vol weglegt kan hij spontaan de geest geven, ik heb dat met meerdere lipo`s ondervonden.
Meet gewoon even de spanning van de accu zodat je zeker weet dat het niet aan het ladertje ligt.

lader is goed daar ligt het niet aan trek wel de sok die er om heen zit wel om weg maar daar ligt het niet aan.

want als ik hem op de heli doe werkt mijn heli wel iets maar te weinig.
dus denk dat hij gewoon leeg gelopen is en dan einde verhaal. beetje vreemd maar ja.

neiuwe kopen dan maar.
echt raar trouwens dat een lipo dan overlijd als je hem te leeg laat gaan.

Dat is een bekende eigenschap van Lipo's.. als je die lipo in de winkel gekocht had, had de winkelier je er dat bij moeten vertellen.

Helemaal leeg laten lopen is overigens voor geen enkele accu goed, alleen lipo's gaan er echt definitief aan kapot. Andersom geldt overigens hetzelfde, een lipo mag je ook absoluut niet overladen. Vandaar ook dat je een balancer moet gebruiken tijdens het laden, of op z'n minst om de zoveel laadbeurten.

Waarom doe je trouwens een sok om je lader? Dat is sowieso niet verstandig, laders worden warm tijdens het laden en die warmte moeten ze kwijt kunnen.

Back