Lipo reanimatie

Had vandaag iets raars.

Heb een funjet gebouwd en wou de setup testen.
Ik pakte 1 van de 2, 4000mah 3 cell lipo,s die ik heb.
Setup deed niks, andere accu en ja het werkte.

Maar oke waarom deed hij niks met de 4000Mah 3 cell lipo?
Ik had met beide 4000Mah lipo,s gevlogen in een easystar.
Afslagpunt ligt op 2.9V de cell.
Maar het afslagpunt niet bereikt+ hij vloog nog best krachtig voordat ik hem aan de grond zette.

De lipo aan een cell meter: ging niet eens aan, dus niks af te lezen.
Multimeter gaf aan: +- 1.5V de cell, gemeten via balanc kabel......

Aan de oplader deed hij niks, dan zonder balancer het eerste stuk.
Zelfs toen wou hij niet laden door veel te laag voltage.
Dan maar op nimh stand, geladen tot 9V en de rest op lipo stand.

Resultaat 3x 4.23V.........
4023Mah erin geladen...... Hoe kan hij zo ver zijn leeg gelopen?

In elk geval kunnen lipo,s blijkbaar meer hebben dan vaak wordt gezegt.

Nu maar afwachten of ze ook nog wat vermogen kunnen leveren bij het gebruik. Ik schat dat het niet zo gek veel meer is.

Als de accu voordat je hem weglegde nog boven de 9, en nu ineens nog maar 4,5V was is er iets niet goed. Lipo's horen uit zichzelf nauwelijks te ontladen. Grote kans dat als je een paar minuten vliegt de spanning weer indondert. Ik heb dat ook wel eens gehad met een cel (nooit 3 cellen tegelijk trouwens).

Maar misschien heb je geluk....hou ons op de hoogte!

Dat weet ik dus niet.

Ik heb lang met de easystar gevlogen.
gestopt voor de afslag voltage.
Minimale afslag punt = 2.65V per cell met die HI-model esc.
En hij zou op 2.85V de cell staan bij mij.

Ik vlieg nooit op tijd, als ik merk dat de fut eruit gaat of inhoud dan land ik.
Niet het beste maar gaat altijd goed.
3x2.85v onder belasting= zeker 9V als ik land.
Dus hoe het kan..... en 4000mah eruit, ofwel alles....
Lijkt wel of dat hij ergens tegen aan heeft gelegen en zo ontladen is.

Ik heb toen gevlogen, geland voor afslagpunt en nu was de lipo dus niet best.

Ik zie wel wat ie doet in de easy.
Die land teminste makkelijk bij problemen.

Tsja, ik heb een FlightPower EVOLite 20 3S 2500mAh met één cel die geen zin had. Diverse malen gecycled met de Ultra Duo Plus 50. Zelfs de "slome" cel apart geladen en ontladen. Die ene cel komt nu wel aardig meet maar de echte punch is wel volledig weg. Bij zware belasting (>10C) stort die ene cel gelijk in naar 2,4V. De interne weerstand is ook niet jofel volgende de lader: de goede cellen (en van andere LiPo's) zitten zo rond de 9mOhm en de defecte cel is 64mOhm. Deze accu is dus nu containerwaardig. :?

Tsja, ik heb een FlightPower EVOLite 20 3S 2500mAh met één cel die geen zin had. Diverse malen gecycled met de Ultra Duo Plus 50. Zelfs de "slome" cel apart geladen en ontladen. Die ene cel komt nu wel aardig meet maar de echte punch is wel volledig weg. Bij zware belasting (>10C) stort die ene cel gelijk in naar 2,4V. De interne weerstand is ook niet jofel volgende de lader: de goede cellen (en van andere LiPo's) zitten zo rond de 9mOhm en de defecte cel is 64mOhm. Deze accu is dus nu containerwaardig. :?

Dan haal je de slechte er toch af.
2Cell hou je over.

Maar bij mij was alles ingekakt.
Is dus of door de regelaar heen gegaan of ergens op leeg gelopen, op een stukje ijzer ofzo....

Plak je hem aan die andere 3 cell die het binnenkort begeeft, :p
Dan heb je weer een 4 cell.
Nee, ik heb het een beetje gehad met FlightPower accu's. Of in ieder geval de EVO Lite 20 uitvoeringen. Ook de andere FlightPowers beginnen minder fut te krijgen na zo'n 30 à 40 keer geladen te zijn. :?

Nee, ik heb het een beetje gehad met FlightPower accu's. Of in ieder geval de EVO Lite 20 uitvoeringen. Ook de andere FlightPowers beginnen minder fut te krijgen na zo'n 30 à 40 keer geladen te zijn. :?

Dat klinkt zeer bekend.................... 2 pakketten die niet waarmaken wat ze adverteren..............

Ik heb al vaker lipo's op deze manier gereanimeerd en die pakketten lijken zelfs beter te zijn dan origineel.......

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Hyperion G3 CX 1600mAh.
De derde cel heeft een lagere spanning dan de andere twee.
Na gedeeltelijke lading geeft de multimeter voor de "slechte" cel 3.78 V, de andere twee staan op 3.88 V.

Waarschijnlijk komt dit omdat ik ze te ver heb leeggetrokken (afslag stond op 2.8 V/cel, ongebalanceerd). Reanimeren lukte tot nu toe wel.
Maar nu krijg ik het pakket niet meer gebalanceerd (of heb ik te weinig geduld?).

De derde cel zit wel wat los in de folie, maar staat niet bol.

Iemand tips?

Laatst bewerkt:
Dat balanceren gebeurt met een klein stroompje bij veel laders dus dat neemt meer tijd in beslag dus even geduld.
Je kunt altijd de cel met de laagste spanning hand matig wat bij laden met een costante stroom of de vollere cellen met een lampje wat leeg trekken.;)

En nu ook een paar minuten met de motor vol gas gedraaid.
Volgens de balancer is nu cel twee degene met de laagste spanning.
Als cel 3 echt slecht zou zijn, dan zou ik verwachten dat deze opnieuw de laagste spanning zou hebben.

Het lijkt erop dat dit pakket gewoon goed is.

Back