lipo-regelaar met een NiMH?

• Topicstarter Topicstarter robt
  • Startdatum Startdatum
R

robt

Guest
Vandaag mijn 2s1p regelaar ontvangen (mijn vorige nimh regelaar ging kapot). Ik heb hier ook een Lipo voor gekocht.
Mijn vraag is of ik hier ook nog mijn NImH (8,4V 1400) op kan aansluiten? Wel met het idee dat alles na het aansluiten het nog doet :wink:

tuurlijk kan dat alleen kun je dan de accu niet tot het laatste toe leeg trekken omdat de afslag staat op 6 volt en bij Nimh mag dat staan op 5 volt. Voor sommige toestellen gebruik ik nog steeds "oude" regelaars die een afslag hebben van 5 volt, voor een 2s lipopakket niet direct een probleem, maar voor 3s pakketten wel.

Voor de regelaar maakt het feitelijk niet uit wat voor soort accu erop aangesloten wordt. Al zou je er een accu maken van boter en kaas dan zou de regelaar daar ook prima mee kunnen werken zolang die accu de spanning en stroom maar kan leveren.
Er is wel één punt dat belangrijk kan zijn. Deze regelaar is ontworpen voor het gebruik met LiPo's. De onderspannings beveiliging is daar dus op afgesteld. De minimum spanning van 2 LiPo's is 6V. Als de accuspanning tot 6V is gedaald dan moet de regelaar stoppen met stroom leveren naar de motor anders ontlaad je de accu te ver. LiPo's kunnen namelijk heel erg slecht tegen te ver ontladen.
Ga je nu 7x NiMH (=8,4V) gebruiken dan is de minimum spanning 7x0,9V=6,3V. De regelaar zal dus eigenlijk iets te laat stoppen. Gelukkig kunnen NiMH wel wat hebben en zullen ze daar niet van ontploffen of in de fik vliegen. Het zal wel een beetje ten koste gaan van de levensduur maar ook dat zal niet dramatisch zijn.
Met andere woorden, je kan zonder gevaar ook 7 cellen NiMH gebruiken.

Back