Lipo s of Nicad accu s

Na een tijdje met lithium ion accu s gevlogen te hebben ,met voltregulatie systemen brachten deze dure systemen niet de gewenste veiligheid .
Het laden duurt lang , met de regulatiesystemen en kabels was de gewichtsbesparing gering ten opzichte van de oude vertrouwde nicads .
Inmiddels vlieg ik al weer 3 jaar met een dikke nicad die snel te laden is en nooit een te lage spanning heeft . Goedkoop en betrouwbaar.
Nu sta ik voor de keuze , lipo s of nicads . Bij het zojuist aangeschafte Emcotec systeem kan je 2 accupakketten aansluiten .
Het schijnt dat je de 2 pakketten niet simultaan kan laden. Moet ik nog uitvinden .
De keuze lipo is welliswaar interessant bij 2000ma en meer . Acht servo s 2x 2000 ma of 2x 1500 ma , of 2000 ma en een 1500 ma pakket .
Eenieder die er iets over wil schrijven wordt hierbij uitgedaagd

Als jij toch eens betaald kreeg voor ieder nieuw topic dat je opent...... :lol:

Ik vlieg zelf al geruime tijd met 2000Mah Ni-Mh's (2x 6V) en ben dik tevreden (met de Emcotec DPSI 2001), qua gewicht vind ik het persoonlijk ook niet de moeite waard om over te stappen... (en het toch aanwezige risico dat er een keer 1 in de fik vliegt)

Grt.

lipo's heb je toch ook op een uurtje vol, als je ze al leeggevlogen hebt, want als ze half leeg zijn heb je al veel gevlogen.

je hebt 2 cellen dus die laders kosten zo goed als niets dus voor 2 paketten ben je niet veel kwijt.

wil je veiligheid, neem dan die van powerbox, heb je meteen een voeding/lader erbij. Kost wel wat geld.

Ik persoonlijk wil van ni-mh vanaf omdat die zo onzeker zijn in het laden. Lees een ander draadje over die 2700 mah.

Flightpower heeft de RX serie uit, dit zijn lipo's speciaal voor ontvangerpaketten. dus ik neem aan dat ze toch veilig genoeg zijn om direkt in je kist te gebruiken.

Als jij je goed voelt met nicads zou ik daar bij blijven.

voor het gewicht moet je het zeker niet doen.

Peter

In de F3A-X zal het gewicht minder van belang zijn, maar bij 'gewone' F3A is het wel degelijk een keuze van gewicht.

een 1000mAh 2s lipo pakketje weegt, inclusief regelaar en de hele rambam, iets van 150~175 gram. Een NiCD Pakket (wat al lastig te krijgen is in 1200mAh SUB-C) weegt het dubbele, als niet meer.

In de brand vliegen is een onzinargument. Lipo's vliegen evenmin 'zomaar' in de fik als NiCD's.

Na een tijdje met lithium ion accu s gevlogen te hebben ,met voltregulatie systemen brachten deze dure systemen niet de gewenste veiligheid

Hoezo niet dan? Wat ging er fout?

Dat je lang moet laden (wat niet zo is) heeft natuurlijk niets met veiligheid te maken.

Met alle respect, maar qua veiligheid wordt er hier een beetje onzin gesproken. Elke lipo is geschikt als ontvangerpakket, daar hoef je geen speciaal soort lipo voor aan te schaffen. Het enige leuke aan die Powerbox dingen, is dat de lader er al bij in zit; het is meer een 'lipo for dummies' constructie.

Ik weet niet of jullie wel eens aan een NiCD gevoeld hebben die snel geladen wordt, dat wordt behoorlijk wat warmer dan een lipo, sterker nog, een lipo ontwikkeld helemaal geen warmte tijdens het laden. Een lipo wordt pas warm en gaat opbollen als je ze gaat overladen.

Wil je NiCD's omdat je je daar prettiger bij voelt --> gewoon doen. Wil je lipo's vanwege het gewicht of om welke reden dan ook --> gewoon doen.

Beide werken en de tot nu toe hier genoemde argumenten waarom NiCD beter zou zijn dan Lipo, zijn gewoon niet waar.

Ik ben ook niet bang van lipo's maar dat is hier op het forum een lastig onderwerp dus ik doe mee met die veiligheid.

wat betreft die systemen van powerbox vind ik het grote nadeel dat je geen zicht hebt hoeveel er geladen wordt. Het lampje gaat gewoon op groen als ze vol zijn, idem met goedkope ladertjes.

Ik persoonlijk wil altijd wel weten hoeveel er uit mijn accu's uit zijn gegaan.

Het is allemaal een kwestie van hoever wil je gaan.

Niets moet maar alles kan en veel dingen zijn beter dan niets maar hoe meer je gebruikt hoe meer stuk kan gaan.

het is allemaal een kwestie van afwegen.

Je hebt al een DPSI dus die moet 2 accu's hebben.

2200 mah nicad of ni mh zal echt niet veel meer wegen dan 200 lipo.

Met een lipo heb je veel meer zekerheid dat je accu na 1 of 2 weken nog altijd even vol is.

Iets wat ik de laatste jaren niet vertrouw met Ni mH.

Peter

NiMH heeft een hogere zelfontlading inderdaad, maar in alle eerlijkheid, ik vertrouw mensen niet die na 2 weken gaan vliegen zonder hun spullen de dag voor het vliegen of op de vliegdag zelf bij te laden.

Laden doe je NIET 2 weken voordat je wilt gaan vliegen, in mijn ogen :P

2200mAh NiCD Sub-C 5 cells weegt FORS meer dan een 2000mAh 2s lipo. Voorbeeld.. de flightpower 1800mAh 2s lipo weegt 97 gram. Een 1800mAh SUB-C NiCD pakket, 5 cellen, weegt rond de 350 gram. 4 cellen rond de 280~300 gram. Mogelijk dat er lichtere NiCD's zijn, dat is echter wat de mijne wegen (net even gewogen).

Als je 2 pakketten neemt en je gaat voor NiCD 4 cellen of lipo dan zit daar in totaal dus zo'n 360 gram tussen, en dat is toch behoorlijk veel.

Voor de rest ben ik het gewoon 100% met je eens.

sub c cellen gebruik ik niet. AA formaat wel.

scheelt een hoop in gewicht.

Ah maar die ontzagwekkende grote stromen dan die jullie servo's volgens jullie trekken? 20A uit een 4 cells NiCD pakketje gaat dat pakketje niet leuk vinden..

Sowieso gebruiken we geen 4.8V maar 6V, en hoge piekspanningen is geen enkel probleem voor die pakketten :wink:

Grt.

Het gebruikte systeem was het duralite systeem , geen lipo maar li ion .
De eerste zending van 3 pakketten voldeed niet aan de in de handleiding genoemde specificatie . een volledig geladen pakket zou een uitlezing geven van onbelast 8.35 volt .
Bij 3 nieuwe pakketten lukte dit niet . bij het belasten van de pakketten stortte het voltage al direct in onder het aangegeven minimum .
Keurig kreeg ik 3 nieuwe pakketten . De zelfontlading was even hoog als nicads , weer niet voldoen aan de specificatie .
Het bijbehorende voltregulatiesysteem sneuvelde volkomen onverwachts in het klaverblad 2 jaar geleden als keerfiguur in het programma .
Geen spanning meer op de ontvanger en de servo s . volgas snaprollend ontviel mij mijn perfect uitgetrimde Hyde Away .
Welliswaar na vele vluchten, maar toch . Een pakket uit een geheel andere serie gaf bij de check een volledig geladen pakket aan .
De alliance reageerde traaag op de stuurcommando s . Pakket volkomen leeg . Met veel geluk de kist nog keurig op de betonbaan gezet .
Hierna hebben wij het volledig gehad met de zoals wij dit benoemden de exoten .
2 jaar later en vele vragen over betrouwbaarheid van de nu lipo accu s de overweging .

@hezik:

het is raar dat je je toestel 2 weken voor je gaat vliegen gaat laden als je niet met lipo's vliegt...
Maar waarom zou je hem de dag ervoor moeten laden als je lipo's hebt.

@Ed:

Met die duralite li-ion heb ik geen ervaring, wel met die van fromeco en die doen het heel goed!

Als je toch al een emcotec hebt gekocht, zou ik zeker voor lipo's gaan... 2000mAh of 3300mAh
ik gebruik nu 2 seizoenen de Longoo batterijen van emcotec en deze doen het heel goed.
Ze zijn licht, geen zelfontlading, de prijs valt goed mee, je kan ze mooi vastmaken in je vliegtuig en ze zijn op iets meer dan een uurtje volledig geladen.

En als je alles doet wat je moet doen... schieten die heus niet in de "fik"

Koop gewoon een goede sommer lader ofzo die zijn niet duur en heeeel goed!

Alexzzz zei:
Sowieso gebruiken we geen 4.8V maar 6V, en hoge piekspanningen is geen enkel probleem voor die pakketten :wink:

Grt.

Bij serieschakeling maakt het niet uit hoeveel cellen je monteert, 20A blijft 20A hoor.. al monteerde je 1000 cellen, dan nog zou 20A veel zijn voor een AA NiCD cel.

Die hoge piekspanningen bestaan natuurlijk helemaal niet, en daarom is het geen probleem ;)

Wat betreft de vraag over laden; die zou ik willen omdraaien. Waarom zou je je accu's niet de dag, of op z'n minst kort voor het vliegen opladen? Sure lipo's hebben geen hoge zelfontlading, maar kwaad kan het ook niet. Je hebt dan wel de garantie dat je accu's altijd vol zijn. Mocht er onverhoopt een keer wat misgegaan zijn met een accu, kom je er zo ook tijdig achter..

hezik zei:
Alexzzz zei:

Grt.

Die hoge piekspanningen bestaan natuurlijk helemaal niet, en daarom is het geen probleem ;)

Piekspanningen kom je idd niet tegen bij batterijen, het zal hier wel gaan over piekstromen en bijbehorende spanningsval zeker?

Gr Joeri

Inderdaad Joeri, ik kan het beter hoge piekstromen noemen, stromen die kortstondig erg hoog zijn. Piekspanningen krijg je hooguit met het laden van een accu :D (delta-peak)

Grt.

Een vraag over het laden;

Laden jullie je lipo's in of buiten het vliegtuig??(stel dat het fout gaat??)

Ik altijd binnen, ik ken niemand die ze eruit neemt maar ik verwacht hier wel hevige tegenreactie lol :-)

Kijk volgens mij kan het nooit fout gaan met een lipo als je hem juist behandeld niet over de max spanning laden, niet over 1 c laden, af en toe een balancer gebruiken, niet ongeladen wegleggen, niet kortsluiten :-) en vooral op het juiste programma. Ga even in je hoofd door deze checlist vooraleer je op de CHARGE button drukt, en volgens mij no problem.

Ik ben wel meestal ergens in de buurt... Ik zal bv mijn vliegtuig niet opladen als ik niet thuis ben.

Ik heb wel al lipo's zien ontploffen/vuurvatten in een aanhangwagen naast een 2 3meter katana's en een 3m extra en ook mijn benzine kan :-).
Gelukkig zaten we naast de aanhangwagen aan het kampvuur en merkte Paul Plevoets (denk ik) dit heel snel op.
Dit was een lipo van Gino van een shockflyer die aan het laden was, waarschijnlijk op het verkeerde programma :-)

Laatst bewerkt:
Ik altijd binnen, ik ken niemand die ze eruit neemt maar ik verwacht hier wel hevige tegenreactie lol :-)

Dan zal ik maar aan uw verwachtingen tegemoedkomen.:agrue:

Ik heb nog nooit problemen gehad met lipo's, maar als het kan bevestig ik ze met klitteband in men vliegtuigen.
1. voor die keer dat het maar eens moest foutgaan.
2. om gemakkelijk te kunnen laden, die 5 lipo's passen nog steeds beter op mijn laadtafel dan die 5 vliegtuigen.
3.met klitteband bevestigde lipo's kan je makkelijk in meerdere vliegtuigen gebruiken.

Dan zal ik maar aan uw verwachtingen tegemoedkomen.:agrue:

Ik heb nog nooit problemen gehad met lipo's, maar als het kan bevestig ik ze met klitteband in men vliegtuigen.
1. voor die keer dat het maar eens moest foutgaan.
2. om gemakkelijk te kunnen laden, die 5 lipo's passen nog steeds beter op mijn laadtafel dan die 5 vliegtuigen.
3.met klitteband bevestigde lipo's kan je makkelijk in meerdere vliegtuigen gebruiken.

Ja als ze op plaatsen zitten waar je ze makkelijk kan bereiken is dit idd de beste optie.

De tijd is gekomen om na te denken hoe de lipo s te gaan bevestigen in de Ultimate . Op dit moment ben ik plaatjes aan het maken om de lipo s aan vast te maken en deze met nylon boutjes aan de servoplaat te maken .Er liggen nog wat schetsen van een rubber ondersteuning klaar . De pluspool is van aluminium dus liever een goede trildemping. Ook ik geef de voorkeur aan laden in de romp .
Twee kleine laders met balancer moeten schakelfouten voorkomen .
Nu nog een handige laadplug aan de lipo maken . Telkens in den uit de Emcotec lijkt mij ook niet handig .
Voor slimme oplossingen houd ik mij aanbevolen .

Back