Tja, to lipo or not to lipo.....
Ikzelf gebruik al een tijdje (minimaal 3 jaar) een lipo ontvanger pakket. Gewoon een simpele Great Planes 2S pakket van 1200 mAh. (F3A kist)
Daarvoor een 5cellen Nicad gebruikt. Gewicht 5cellen: 120 gram. gewicht lipo: 56 gram. TOch een behoorlijke besparing!
Het argument van een spanningsregeling voor extra gewicht gaat niet op, omdat ik voor een 5Cellen Nicad ook een spanningsregeling nodig heb. Het is een heel licht ding van Radio South.
Ik weet inderdaad via Ed en Fred dat de Duralight nou niet echt uitblinken in betrouwbaarheid, maar dit is dan ook geen Lipo.
Wat veiligheid betreft: Meestal is het zo dat hoe meer je er tussen zet hoe meer er kapot kan gaan. Kun je nog een leuke kansberekening over loslaten..... Dus dan zou je er minder tussen moeten zetten hetgeen inhoud dat je een 4cellen nicad moet gebruiken (of een pakket wat niet hoger dan 6 Volt afgeeft). Dan ook geen schakelaar maar een stekker etc.
Tja, of dat nou echt werkt is vers 2, maar toch......
Zelf heb ik het (nog) niet zo op de apparaten zoals van emcotec en powerbox. Het schakelaartje met regelaar die ik heb zit nagenoeg geen elektronica op, dus minder uitvalskansen....... Maar dat is een gevoel!
De ontvanger-lipo laad ik altijd in de kist. Ik heb geen behoefte om iedere keer die accu eruit te halen. Je moet lipos gewoon behandelen zoals het hoort en dan gaat er weinig fout met ontvanger packs. Aandrijf lipos is wat anders aangezien je die veel meer belast!
Ik zou gewooon lipos gebruiken, want alle tegen-argumenten zijn wat overdreven.
Groeten,
Bob