Lipo s of Nicad accu s

Tja, to lipo or not to lipo.....

Ikzelf gebruik al een tijdje (minimaal 3 jaar) een lipo ontvanger pakket. Gewoon een simpele Great Planes 2S pakket van 1200 mAh. (F3A kist)
Daarvoor een 5cellen Nicad gebruikt. Gewicht 5cellen: 120 gram. gewicht lipo: 56 gram. TOch een behoorlijke besparing!

Het argument van een spanningsregeling voor extra gewicht gaat niet op, omdat ik voor een 5Cellen Nicad ook een spanningsregeling nodig heb. Het is een heel licht ding van Radio South.

Ik weet inderdaad via Ed en Fred dat de Duralight nou niet echt uitblinken in betrouwbaarheid, maar dit is dan ook geen Lipo.

Wat veiligheid betreft: Meestal is het zo dat hoe meer je er tussen zet hoe meer er kapot kan gaan. Kun je nog een leuke kansberekening over loslaten..... Dus dan zou je er minder tussen moeten zetten hetgeen inhoud dat je een 4cellen nicad moet gebruiken (of een pakket wat niet hoger dan 6 Volt afgeeft). Dan ook geen schakelaar maar een stekker etc.
Tja, of dat nou echt werkt is vers 2, maar toch......

Zelf heb ik het (nog) niet zo op de apparaten zoals van emcotec en powerbox. Het schakelaartje met regelaar die ik heb zit nagenoeg geen elektronica op, dus minder uitvalskansen....... Maar dat is een gevoel!

De ontvanger-lipo laad ik altijd in de kist. Ik heb geen behoefte om iedere keer die accu eruit te halen. Je moet lipos gewoon behandelen zoals het hoort en dan gaat er weinig fout met ontvanger packs. Aandrijf lipos is wat anders aangezien je die veel meer belast!

Ik zou gewooon lipos gebruiken, want alle tegen-argumenten zijn wat overdreven.

Groeten,

Bob
 
Ik weet inderdaad via Ed en Fred dat de Duralight nou niet echt uitblinken in betrouwbaarheid, maar dit is dan ook geen Lipo.

Bedoel je Duralite? Ik vlieg zelf namelijk al 4 jaar met hun regulators (met failsafe switch) en heb er nog nooit 1 zien falen, ook heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hij faalde. Overigens verkoopt Duralite wel lipo's, FlightPower lipo's om precies te zijn.

Zelf vloog ik eerst met 4000mah pakketen van Duralite en hun regulators, tegenwoordig met 2s 1200mah lipo's... gewicht van de accu + regulator is ongeveer 80 gram totaal, bijna de helft van een 1700mah 4 cellen NiCd pakketje.


Ik haal mijn lipo's overigens wel altijd van de heli af, maargoed dat is ook wat makkelijker dan bij een vliegtuig.

Cheers,

Richard
 
Mijn eerste 3 duralite accu s voldeden niet aan de specificaties .
Goede service en ook direct nieuwe gekregen .
Ook de voltregulatie is van duralite .Losse soldeer verbindingen hersteld en
Heb 3 van dit soort ingebruik gehad . na 2 jaar gebruik in mijn F3A Hyde away s viel met een volle accu de spanning weg en een goed afgetrimd model ging verloren .
Accu was in prima conditie . De regelaar was de oorzaak van het wegvallen van de spanning . De regelaar is uitgebreid getest door een meettechnicus met een compleet rapport onderbouwd.
Levensgevaarlijk was ook het vernietigende oordeel over de andere voltregulatiesystemen . Een tweede keer ging het bijna mis met een Alliance , accu van 1 jaar oud voor de vlucht getest onbelast 8.35 volt met 1 ampere belast 7.7 volt . Na 5 minuten de accu leeg gelukkig wel kunnen landen . Hierna alle spullen eruitgenomen en 1700 ma nicads gemonteerd . Op de keper beschouwd 15 gram zwaarder dan de duralite met voltregulator.
Ik denk dat het met lipo s veel beter gaat vandaar deze ook in de Ultimate toegepast .
Er zijn ook vliegers die de duralite al jaren gebruiken en geen problemen hebben . De accu s worden dan wel elke 2 jaar vervangen en de voltregulatiesystemen zijn van Jaccio
 
Back
Top