lipo`s weg gooien

volgens mij mag hij diet in de grijse clico en niet tussen de baterijenbaken die in de winkel staan

"12. Dispose of cells/packs as follows:

a. Discharge: with the cell/pack in a safe area, connect a moderate resistance across the terminals until the cell/pack is discharged. CAUTION: cell/pack may be hot!
b. Discard:

- NiMH: place in regular trash.
- NiCd: recycle (cadmium is toxic).
- LiPo: puncture plastic envelope, immerse in salt water for several hours, place in regular trash. "

bron
http://www.modelflight.com.au/rc_model_support/electric_lithium_handling_precautions.htm

met nicd geladen
dat is zooooo rotig
je moet alles handmatig instellen
en dat moet een x fout gaan

LiPo's kapot prikken en een tijd in zout water leggen klinkt mij bijzonder link in de oren. Lithium en water gaan heel slecht samen en kan tot spontane ontbranding leiden. Om het zeker te weten heb ik een aantal fabrikanten van LiPo's hierover een vraag gesteld en hoop op spoedig antwoord. Zodra ik meer weet zal ik het jullie ook laten weten.

Ernst Grundmann zei:
Lithium en water gaan heel slecht samen en kan tot spontane ontbranding leiden.

In LiPo cellen wordt geen gebruik gemaakt van Lithium als metaal maar van lithium ionen uit een zoutverbinding.
Als methallisch lithium reageert met water Zoals Ernst hier beschrijft is een lithiumzout ongeveer wat je over houdt.
Lithium ionen in gel (= een oplossing) zullen daarom beslist niet reageren met water! Hooguit zal er lithium chloride of iets in die richting ontstaan door reactie met het keukenzout (natrium chloride) dat ongetwijfeld uitstekend zal oplossen in water (doen nagenoeg alle chloride-verbindingen) en de voormalige cel zal uitspoelen. Hierna is er geen sprake meer van electrolyt en dus niet meer van een cel.

Wel oppassen dit niet te doen met een zojuist overladen cel die nog niet is ontladen want de vorming van metallisch LIthium bij overlading/verkeerd laden is juist de reden van het kapot gaan..... eerst ontladen dus zodat alle metallisch lithium weer over kan gaan in zoutvorm

Arjen bedankt, ik heb tot nu toe nog geen antwoord van een fabrikant.

De uitleg van Arjen verduidelijkt alles en neemt mijn idee van gevaar weg. Ik dacht namelijk dat er Lithium in metaal vorm in de cellen aanwezig was. Arjen legt uit dat het dus niet zo is, tenminste als de cel ONTLADEN is. Door de ONTLADEN cel een tijd lang in zout water te leggen verwijder je juist alle lithiumionen en maakt de cel helemaal onschadelijk.

@Harold,
Ik heb tot nu toe nog geen LiPo's in gebruik dus ook nog nooit weggedaan.

doe ik ook
maar eerst moest ik ze in het water leggen en dat heb ik gedaan en ik vraag of in nu een probleem heb

Hallo Arjan.

Ik heb een opgebolde Lipocel en nu lees ik het volgende:
In LiPo cellen wordt geen gebruik gemaakt van Lithium als metaal maar van lithium ionen uit een zoutverbinding.
Als methallisch lithium reageert met water Zoals Ernst hier beschrijft is een lithiumzout ongeveer wat je over houdt.
Lithium ionen in gel (= een oplossing) zullen daarom beslist niet reageren met water! Hooguit zal er lithium chloride of iets in die richting ontstaan door reactie met het keukenzout (natrium chloride) dat ongetwijfeld uitstekend zal oplossen in water (doen nagenoeg alle chloride-verbindingen) en de voormalige cel zal uitspoelen. Hierna is er geen sprake meer van electrolyt en dus niet meer van een cel.

Wel oppassen dit niet te doen met een zojuist overladen cel die nog niet is ontladen want de vorming van metallisch LIthium bij overlading/verkeerd laden is juist de reden van het kapot gaan..... eerst ontladen dus zodat alle metallisch lithium weer over kan gaan in zoutvorm

Moet ik de cel nog door prikken of zo in zout water leggen nadat hij ontlanden is

Bijvoorbaat dank

Janneman :zon:

Nee, gewoon bij het chemisch afval doen of inleveren bij de gemeente net zoals je die loodaccu daar afgeeft.

Hallo Theo,

Dank voor de snelle reactie.
s43.gif

Dus gewoon ontladen en inleveren bij de Milieustraat.

Groetjes, Janneman :zon:

Zoals ik een paar jaar geleden al meldde heb ik deze vraag voorgelegd aan een fabrikant. Helaas heb ik daar nooit antwoord op gehad. De algemeen geaccepteerde regel is nu zoals door Theo al is geschreven.

Back