Lipo Saddlepack laden

Hallo mede modelbouwers,

Ik heb net mijn eerste 2 lipo's binnen gekregen.
Omdat ik met een Hotbodies Cyclone D4 rij gaan hier Saddlepacks in.
De lipo's die ik heb zijn 4500Mah 2 cell 35C van eurgle.

Nu is mijn vraag; hoe moet ik deze laden? Ik hoor echt allemaal verschillende dingen! Allebei de packs los laden? of beide in serie laden?

Ik wil de accu's gaan laden met mijn Ultramat 14, heb echter nog geen losse balancer maar die ga ik nog halen.

Mvgr,
Sebastiaan

Als je ze als saddle-pack gebruikt moet je ze ook als saddle-pack laden met de juiste kabels natuurlijk ;)

Met afzonderlijk laden maak je het jezelf onnodig ingewikkeld en lang ;)

Zaten er geen kabels bij? Bij de meeste auto lipo's zitten tegenwoordig kabels. Maar wel beide cellen tegelijk laden. Gewoon een plus en min van beide cellen verbinden en de plus en min die je overhoud sluit je aan op de lader zoals elke andere accu.

Even een fotootje gezocht...

01.jpg

De rode en zwarte draad waar de Tamiya stekker en goudcontacten aanzitten. De goudcontacten gaan in de plus van cell 1 en de min van cell 2. Dan zie je nog een andere zwarte draad met twee goudcontacten. Deze gaat in de overgebleven plus en min van beide cellen en verbind de cellen zo dus. Dan gaat in principe bij dit plaatje de Tamiya stekker naar de plus en min van de lader. Heb je een balancer, dan gaat het kleine witte stekkertje met drie draden (rood, blauw, zwart) aan de balancer en klaar ben je, lader instellen en laden maar...

KiKaDeWaDo...

Laatst bewerkt:
Bedankt! Samen dus!

Het is inderdaad die Lipo.
Die kabels zaten er gewoon bij hoor.
Wel misschien handig om te vermelden: de polen staan niet aangegeven op de packs en ook niet in de handleding. De onderste is de + en de bovenste is de -.

Nog even een vraagje; kan ik de stekkers beter vervangen voor Dean's of voldoen deze ook?

Ik zal binnenkort eens een balancer aanschaffen en het eens proberen.

Nogmaals, bedankt!

Deze bijgeleverde kabel is inderdaad handig voor laden alleen. Het makkelijkste kan je op de accudraden van de regelaar dezelfde goudcontacten solderen (4mm denk ik) en dan en apart kabeltje maken die de cellen verbind. En zo rij je dan met de cellen. Zo heb je geen dubbele stekkers in de kabels aangezien er al stekkers op de cellen zelf zitten.

Back