Lipo save voor nog geen 5 euro

TITA

In Memoriam
Hallo allemaal,

Ik heb dit in een bekend Duits blad gezien en voor die dit blad niet hebben, heb ik maar een paar plaatjes hier geplaatst.
Lipo save voor nog geen 5 euro.

afb646.jpg

afb648.jpg

afb647.jpg

afb649.jpg

Groeten, Hans.

Hoi Hans,

Wat een simpel en leuk schema. Zelf gebruik ik een liposafe o.b.v. een TL431 met een pieper ipv een led.

Als je een pieper in dit schema toepast wordt je gek van het gepiep. Hij stopt namelijk pas als de spanning weer is hersteld tot 7 volt. Met een led kan dit natuurlijk prima.

groet,
Alex

Hoi Alex,

Ik denk dat ik maar een led ga gebruiken, want ik denk dat mijn mede vliegers het gepiep ook niet zo leuk vinden.

Ik moet nog eerst lipo's gaan kopen want op dit gebied heb ik even gewacht i.v.m. het snelle ontwikkeling rond de lipo's.

Heb je een tip waar ze redelijk te betalen zijn in Nederland?

Groeten, Hans.

hallo
is dat met die pieper niet optelossen met een extra transistor en dan zo de boel omtedraaien dat die piept als de accu vol is

maar een ideetje hoor

sportievegroeten raf

Die van mij piept alleen als ie 6v bereikt en zodra ik gas minder stopt ie al met piepen. Bevalt ons hier goed...

Lipo's komen wij o.a. bij Aircraftworld.com uit Japan. Snel en goedkoop.

Gertjan had er al eens een bedacht:
Draadje: geinteresseerden voor schema liposafe?
gertjan zei:
Hier is dan het schema.
liposafe-schema.JPG

Ik heb er nog een weerstandje (R3) bijgevoegd, waardoor het overgangs gebied verder verkleind is.
R1 en R2 bepalen de activeringsspanning (drempelspanning).
Verkleinen van R1 verlaagt de activeringsspanning.
Met de hier gegeven standaard waarden voor R1 en R2 van 33k en 4k7 wordt gemiddeld een activeringsspanning van 9,1V verkregen, afhankelijk van de afwijking van de weerstanden van de opgegeven waarde.

Nog wat extra info over R3.
Hiermee is de grootte van het overgangsgebied te beinvloeden.
Het overgangs gebied begint wanneer, bij dalende spanning, de led nét begint licht te geven, en eindigt wanneer de spanning de opgegeven waarde verder gedaald is en de led maximaal licht geeft.

Als dit negatief is, betekent het dat de led bij dalende spanning direkt maximaal aanflitst, waarna de spanning weer de opgegeven waarde moet stijgen om de led te doen doven.

R3 0,0 ohm: overgangsgebied ongeveer 0,3V
R3 22 ohm: overgangsgebied ongeveer 0,03V
R3 33 ohm: overgangsgebied ongeveer 0,06V negatief.
R3 47 ohm: overgangsgebied ongeveer 0,2V negatief.

Ook nog foto's van mijn exemplaar.
liposafe-foto.JPG

liposafe-a.JPG

liposafe-b.JPG

liposafe-c.JPG

liposafe-d.JPG

Sorry, maar ik had er al naar gezocht, zeker niet goed genoeg maar hebben we ze in iedergeval bij elkaar en kan men zelf bepalen wat men wil gaan gebruiken.

Groeten, Hans.

'k Heb zelf 1 van RRelectr. met een led maar die led vind ik slecht zichtbaar (alleen zichtbaar als je er recht in kijkt), die van Alex met pieper bevalt mij beter.

Je hoef je niet te verontschuldigen hoor Hans. Informatieve posts zijn altijd welkom.

Alleen jammer dat jouw versie niet compatible is met 4 cellen LiPo. (ten minste ze hebben de juiste weerstandswaarde's voor 4 cellen er niet bij gezet.) volgens mij is hij ook wat complexer dan de versie van Gertjan

Dat weet ik, als ik die van Gertjan had gevonden dan had ik het ook niet geplaatst.

Groeten, Hans.

weet er iemand een schakeling die voor 1 cel toepasbaar is?
(of kan dat niet i.v.m. spanningsval onderdelen en minimale led spanning?)

@satoer: Briljante opbouw. Mooie foto's ook.

@Tita: Laatste keer op Tacu stond jepe.biz (zie banner boven) met E-techs voor weinig.
Op indoor meetings kom je Han nog wel eens tegen met kokams van AHT.
Verder heeft modelbouw groothandel BMI ook kokams, dus vrijwel alle modelbouw winkels kunnen ze bestellen (iets duurder, maar niet overdreven)

@Bertus: Let ook even op dat tegenwoordig ook regelaars worden uitgebracht die een lipo afsag hebben.
schulze (let op nieuwste software versie), jeti, castle creations voor gewoon. Vrijwel alle niet-duitse merken voor borstelloos hebben tegenwoordig ook lipo modellen (castle creations, jeti, MGM)

De eer gaat naar Gertjan hoor Harold. (of je moet mijn knip en plakwerk briljant vinden ;) )

@Joost: anders moet je gertjan even pm-en die weet vast wel welke weerstanden je dan moet gebruiken.

Met die Lipo safe uit dat duitse blad (FMT) heb ik alleen een probleempje om dat ICL 7665 te verkrijgen, niet leverbaar via Conrad en de plaatselijke electronicazaak. Ook die Liposafe met zoemer van David Halbe uit Duitsland is opgebouwd rond dat IC. Deze kost als bouwpakket rond de 8 euro.

Dus blijft er niks anders over dan de liposave van Gertjan te bouwen, en wat voor een zoemer moet ik hiervoor gebruiken?

Groete, Hans.

jr zou deze kunnen gebruiken.. alleen wel wat lastig in kleine toestellen (en grote ook)
750514_BB_00_FB.EPS.jpg

ik denk dat dit een beter alternatief is.

751553_BB_02_FB.EPS.jpg

Uitermate kleine afmetingen voor printplaatmontage met ingebouwde elektronica.
Technische spec.: Voedingsspanning 3 - 6 V= · Stroomverbruik 10 - 25 mA · Geluidssterkte 80 dB · Afm. (Æxh) 12 x 7 mm · RM7,5 mm.
Bij gebruik op 12 V een Z-diode 6,8 V voorschakelen.

€1.97 bij conrad

Back