Lipo secrets

Snap geen ruk van lipo. Koop ik een heli. Moet ik nog een hele studie volgen om battery te laden.
Heb nu G T Power. Maar hoe weet ik of hij de beste settings pakt voor mijjn lipo.
7.2 v 900 mah 10 c 2cell
3.7v 400 mah 10 c 1 cell

Heb wel wat gelezen. Maar nog niet door.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gebruik van Li-Po's vraagt wat inzicht. Gelukkig is er veel informatie te vinden op het forum. Bij voorbeeld dit verhaal. <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je dit leest zal er veel duidelijk worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen flauw idee wat je allemaal gezegd hebt...

GT power? is dat je lader

En wat voor batterij heb je?

Even de basis in een notedop:
1 lipo cel kan max 4,2 Volt hebben. Minimaal is ong 3 volt, in heli's zul je eerder 3,3 of 3,5 volt aan moeten houden als bittere minimum

Dus heb je een 2 cellen lipo, zal hij geladen 8,4 volt geven, minimaal zul je dan 6,6 Volt oid aan moeten houden

Enzovoort voor meer cellen

Dan heb je de C waarde
Heb je een 20 C accu van bv 1000mah, komt het er op neer dat hij 20 x 1000 mah = 20 Amp maximale stroom kan leveren.

Dus stel deze batterij kan met 2 C geladen worden, kun je de lader op 2000 mah laden instellen
Aan de hand van de balancer weet de lader wanneer hij af moet slaan.

Als de batterij dan eenmaal geladen is, zou je even moeten kijken hoeveel mah hij erin gestopt heeft (als jouw lader dat laat zien..)
Mooiste is dat hij 80% van het totaalcap. terugstopt (in het geval van een 1000 mah heeft ie dan 800 mah teruggestopt)

En bolle cellen meteen weggooien, die zijn kapot
Blijf je deze toch gebruiken, heb je kans op een spannend avondje

Veel meer is er volgens mij niet echt...

.
Dus stel deze batterij kan met 2 C geladen worden, kun je de lader op 2000 mah laden instellen
Aan de hand van de balancer weet de lader wanneer hij af moet slaan.

Twee zaken die niet helemaal juist zijn. De lader wordt ingesteld op een stroomsterkte, in je voorbeeld 2000 mA (ofwel 2 A) maar geen 2000mAh. Met mAh wordt de capaciteit bedoelt.

De balancer speelt geen rol in het uitschakelen van de lader. De lader "weet" hoeveel cellen er zijn aangesloten en wat de gevraagde laadstroom is. Zowel in de eerste laadfase met waarin met een constante stroom wordt geladen als in de tweede fase waarin met een constante spanning wordt geladen is het de lader die zowel de stroom, de spanning bepaalt als het uitschakelmoment bepaalt.

Excuseer, in de snelheid gooi ik die ma en mah wel eens een beetje door elkaar

Maar de balancer heeft wel degelijk invloed op het laadproces...
Is 1 cel te diep ontladen, slaat hij niet aan. (dus bv 1 cel is 4 V, 2e is 2 v doet hij gewoon niets)

Gaat 1 cel sneller dan de rest, zal hij via de balancer e.e. a zodanig gaan verdelen dat de snelle cel minder krijgt en gelijkkomt met zijn collega's
wat ook in de laadtijd gemerkt kan worden

maar dit is wat ik proefondervindelijk heb ondervonden, samen met wat ik door de tijd heen heb gelezen
Maar ik ben geen electrotechneut, ik weet er net genoeg van om rond te komen in deze hobby:rolleyes:

Twee zaken die niet helemaal juist zijn. De lader wordt ingesteld op een stroomsterkte, in je voorbeeld 2000 mA (ofwel 2 A) maar geen 2000mAh. Met mAh wordt de capaciteit bedoelt.
Alle laders die ik ken hebben naast de mogelijkheid om de hoeveelheid stroom (A) in te stellen, ook de mogelijkheid de hoeveelheid mAh in te stellen, oftewel, na de door jou ingestelde hoeveelheid mAh stopt de lader.
Is er nog wel eens de oorzaak van dat mensen hun accu niet vol krijgen

Klopt, dat is inderdaad een veiligheid tegen overladen. De ingestelde capaciteit in mAh zegt meestal niets over de hoogte van de laadstroom. Die moet apart worden ingesteld.

Omdat de uitzondering de regel bevestigd zijn er ook (oudere) laders waarbij aan de hand van de ingestelde capaciteit de lader de stroom instelt. Dat werkt wel, voor zo ver je altijd met 1C laadt. De huidige generatie Li-Po's kan met (veel) meer dan 1C worden geladen, dus die functie zie je niet veel meer.

Back