LiPo & Solar ??

Hallo allemaal,

Mijn probleem is het volgende :
Ik heb een Solar UHU gekocht (eentje uit de motteballen :roll: ) en wil deze met LiPo's uitrusten (2S2P ofzo, en een HET-RC). Normaal gesproken met een standaard 6-cellen NiCd pakket kun je de zonnecellen, die zo'n 10 volt leveren, direct op het pakket aansluiten zodat het geladen wordt. Met LiPo's gaat dit niet werken lijkt me er moet er iets tussen wat de spanning regelt zodat de LiPo's netjes geladen worden tijdens het vliegen. Solarcellen zijn niet echt een stabiele spanningsbron, dus wat dat betreft is het niet echt makkelijk lijkt me.
Mijn alternatief is toch een klein pakketje NiCd's zonder iets tussen de zonnecellen en het pakket. In dat geval heb ik geen spanningsregelaar nodig en bespaar ik op die manier toch gewicht.
Iemand ideeen/suggesties ??

Groeten Joris

Interesante vraag / toepassing..

2s lipo's morgen niet boven de 8.45 V geladen worden, ik ben bang dat je niet aan een spanningsregelaar ontkomt.

Bedenk wel dat het voordeel van lipo's dus is dat je veeel lichter uit bent, en ook meer mah kunt wegstoppen, wat ook enthousiaster vrij komt.
2s lipo's zijn in spanning te vergelijken met 7 belaste cellen.

Een hitech schakleng met spanning omvormers oid lijkt mij teveel gevraagd, iets met een eenvoudige zener diodemet serieweerstand met daarna een ga diode ( lage drempel) lijkt mij al voldoende. (en er zijn hier genoeg elecronici die mij dat hardhandigkunnen weerleggen)

Joris,

Ik ben geen electronics pur sang.
Wat mij het eerste te binnen schiet, zou een lowdrop spanningsregelaar zijn, afgeregeld op je maximum spanning. Eenvoudig en goedkoop.

Wat is maximale laadstroom van die zonnecellen?
(in de praktijd, dus niet het theoretische vermogen op de evenaar)

Gerben

Bertus,

Lipo's laadt je met I/U karakteristiek. Dus laden met een maximale stroom, totdat de maximale spanning bereikt is en vanaf daar met een maximale spanning.
Waarschijnlijk hebben de zonnecellen niet voldoende vermogen om de maximale laadstroom te overschreiden, dus daar maak ik me ziet zoveel zorgen om (hangt vatuurlijk mede van gekozen cellen af).
De maximale spanning wordt door de spanningsregelaar begrensd. Als de accu helemaal vol is, is zijn eindspanning gelijk aan deze maximale spanning en stopt dus het laden.

Sommige van de eerste simpele lipoladertjes waren gebaseerd op een L200. Dit is een instelbare spanningsregelaar met ingebouwde stroombegrenzer.

Gerben

Constante spanning, begrensde stroom.

Sommige van de lipo ladertjes zijn zo klein dat je gewoon een lader mee omhoog kan sturen (hoef je niets te solderen).

Wel kijken of je zonnecellen voldoende ingangsspanning voor je lader geven en hoe de boel reageert als je ingangsspanning te laag is.

NiCads zou ik niet gebruiken. Bij nicads geen enkele indicatie mogelijk wanneer de boel vol is. Onregelmatige laadstroom, terwijl je af en toe een ,motor aanzet is bijna niet een delta-peak algoritme voor te verzinnen.
Lipo's zijn juist mooi geschikt.

Alex,

Dit was Joriz zijn goede idee :-)

Overigens zit ik aan een L200 te denken. Spanning en stroombegrenzing ineen...

Gerben

PS Alex, heb jij in een ver verleden in Menaldum gewoond?

Zonnecellen mag je op een vrij simpele manier regelen,
op een manier zoals je dat liever niet met andere electrische energie bronnen mag doen.
Namelijk SHUNT regeling.
In het simpelste geval plaats je een zenerdiode van voldoende capaciteit paralel met de paralel schakeling van accu en zonnepaneel.
Als de spanning boven een door jou gewenst maximum uit wil komen, zal de zenerdiode verder alles absorberen. De stroom/spannings karakteristiek van een zonnepaneel is zodanig dat de energie afgifte bij die hoge spanning vrij klein is.
Deze manier van (lood)accu's laden uit een zonnepaneel werd vroeger veel toegepast.
De laadmethode voor lipo's is vrijwel identiek aan die van loodaccu's, alleen de spanningen verschillen.
Het grote voordeel is dat je geen spanningsverlies hebt in je "regelaar".
Je kunt dus maximaal profiteren van je zonnecellen.
Je zult een zenerschakeling/ paralelbegrenzingsschakeling hiervoor kunnen gebruiken.
Misschien vindt je -met wat geluk- wel zenerdiodes die op of iets onder 8.45V zodanig geleiden dat ze alle stroom kunnen absorberen die de zonnecellen bij maximum zonnestraling levert.
Schakel voor de zekerheid wel meerdere zenerdioden paralel.

Heb eens opgezocht wat de zonnecellen v/d SolarUhu ongeveer zouden moeten kunnen:
Volgens Graupner catalogus maximaal 1.2A en 10V (effectief).

Gerben

Jongens,

Jullie zijn echt geweldig, bedankt voor de vele reacties !!! Het moet nu echt gaan lukken denk ik. Ik hou jullie op de hoogte als het gaat werken. Voorlopig moet ik eerst de Uhu nog bouwen.
www.lemo-solar.de heeft btw ook veel.

Groetjes Joris

Bij deze een update wat betreft mijn Solar-Uhu :

Hij is af en wel met de volgende specificaties :
- Axi 2808-24 motor
- Schulze future regelaar
- 6 x KAN1050 NiMh (toch niet voor LiPo's gekozen)
- 2 x micro servo's
- 20 x solarpanelen (originele die in de bouwdooszitten a 0,5 volt)
- 850 gram vliegklaar gewicht (1250 gram volgens Graupner)
- 9 x 5 Cam Folding Prop
Met deze configuratie trekt de motor volgas 7,5 ampere. In volle zonneschijn leveren de solarcellen zo'n 1,2 ampere met 10,5 volt (1,5 amp volgens Graupner)
Gisteren voor het eerst gevlogen. Hij zweeft erg mooi en zeer stabiel. Op half vermogen (ik schat zo'n 3 a 4 ampere) klimt hij nog net. Helaas is het theoretisch dus niet mogelijk om oneindig te vliegen. Maar in de praktijk met wat thermiek moet ik het toch even vol kunnen houden.
Het grote voordeel van dit kistje is dat je niet hoeft te slepen met een lader en een autoaccu. Ik kan zelfs mijn zender laden met de panelen mocht het nodig zijn!
Vanmiddag heb ik hem met een lege batterij, 20 min. in de zon gelegd en daarna een vlucht van 30 minuten gemaakt (met thermiek). Toch niet onaardig....
Ik vraag me af of nieuwere zonnecellen (deze zijn uit 1991), meer vermogen leveren, of dat die techniek de laatste jaren stil is blijven staan.

Groeten Joris

Hee wat een leuk project! (late reactie :lol: Ik kwam hier via een linkje in een ander draadje)

Als je met 20 minuten laden 30 minuten kan vliegen zou je dus wel oneindig door moeten kunnen vliegen... (nouja, tot het donker wordt dan ;) )

Heb je foto's van je bouwproject?

gertjan zei:
Misschien vindt je -met wat geluk- wel zenerdiodes die op of iets onder 8.45V zodanig geleiden dat ze alle stroom kunnen absorberen die de zonnecellen bij maximum zonnestraling levert.
Deze zeners bestaan niet maar er is wel een oplossing voor. In een ander draadje is de TL431 al ter sprake gekomen en die is voor deze toepassing ook prima te gebruiken. Hij kan niet voldoende stroom verwerken maar met een extra transistor kan dat ook opgelost worden. Zo blijft de schakeling toch klein en simpel en dus bruikbaar in een vliegtuigje.

Speciaal voor Satoer:

afb4870.jpg

Reageer maar even voor Joris.
Hij vliegt 9 van de 10 keer hoger dan wij, 10000 meter (747 400)

Groeten Han.

Leuk zeg! Ik had een veel experimenteler-uitziende zwever verwacht.

Maaruhhh... 10 KM hoogte?? Om dichterbij de zon te komen zeker ;)

Back