Lipo spanning 4,18V

• Topicstarter Topicstarter Tom Staal
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Staal

Guest
Ik heb een Turnigy 6S 2650 mAh die absoluut geen vermogen meer heeft.
De spanning in de cellen is 2x4,17, 3x4,18 en 1x 4,19V dus zijn naar mijn idee de cellen niet kapot maar is de spanning wel veel te laag.

Nu heb ik ergens op dit forum gelzen dat hier nog wat aan te doen is, maar kan het niet meer vinden.

Is hier een oplossing voor of is de lipo voorgoed kapot?

Volgens mij is 4.2 Volt ongeveer het maximum dat een lipo cel geladen mag worden. De spanningen die je hierboven hebt opgegeven lijken me juist heel goede ... zeker omdat ze nog zo netjes in balans zijn.

Op een ander forum (rcgroups) vond ik dit:

4.20v = 100%
4.03v = 76%
3.86v = 52%
3.83v = 42%
3.79v = 30%
3.70v = 11%
3.6?v = 0%

Hoeveel C heeft de lipo.

En hoeveel A verbruikt de motor . Gemeten ?

Mvg Johan

De lipo is 20C, de motor is de 500L van een trex500, ik denk plm 35A
Niet gemeten want ik ben niet zo elektrotechnisch onderlegd.

Krijg na het laden 440 mAh in de lipo.
Mijn 2 andere lipo's (dezelfden) doen het prima.

Groeten, Tom

Bij ons op de club was gistern iemand die ook problemen hat met zijn heli.

De week ervoor nog kunnen hoovern (is beginner)
Nu wou de motor niet meer lopen.

Bleek dat hij alles met S39 hat gesoldeerd en te kleine bout.

Je kon de stekkers er zo weer aftrekken.

We hebben er gistern toen alles af geknipt en in de kliko gegooit .

Komen nu nieuwe stekkers aan.

En de S39 gaat ook in de kliko.;)

Mvg Johan

Linkje in de FAQ beginners geplaatst :)

Betreft de spanningen. Meet het ook eens na met een goede multimeter. Lader zelf geeft soms ook net iets minder aan. Zeker goedkope ladertjes. Maar 4,19 of 4,20 maakt weinig uit. Als hij een tijdje van de lader is dan denk ik dat je die 4,20 hoe dan ook niet meer haalt.

De spanning in de cellen is 2x4,17, 3x4,18 en 1x 4,19V dus zijn naar mijn idee de cellen niet kapot maar is de spanning wel veel te laag.
Vanwaar het idee dat de spanning te laag is? De afwijking is in het "ongunstigste geval" slechts 0,7%. Hoe nauwkeurig is jouw meter? Dat verschil is mijns inziens toch verwaarloosbaar. :yes: En dan nog is het de onbelaste spanning, dat zegt niet veel. Hang er een weerstand van bijv. 100 Ohm aan en meet dan nog eens de spanning per cel. Eventueel per cel belasten (op de balanceeraansluiting over de te meten cel en dan de spanning over de weerstand meten). Ik denk dat het dan al snel een heel ander verhaal wordt. :teacher:

Back