Lipo staat beetje bol, gebruiken of niet ?

Heb net een complete Lama Extreme gekocht.

Bij de Lama zat een standaard e-Sky lipo .
Nu valt het me op dat deze een klein beetje "bol" staat.
Is het verstandig om hem te gebruiken of niet ?

Ik dacht trouwens dat als je de Xtreme versie(inclusief de xtreme motortjes) had dat je ook de xtreme lipo (20c) nodig had (ipv de standaard lipo)?

Mijn lipo kennis is 0,0 vandaar de vraag.

Heb net een complete Lama Extreme gekocht.

Bij de Lama zat een standaard e-Sky lipo .
Nu valt het me op dat deze een klein beetje "bol" staat.
Is het verstandig om hem te gebruiken of niet ?

Ik dacht trouwens dat als je de Xtreme versie(inclusief de xtreme motortjes) had dat je ook de xtreme lipo (20c) nodig had (ipv de standaard lipo)?

Mijn lipo kennis is 0,0 vandaar de vraag.

Als je hem nog nooit hebt gebruikt zou ik hem terugsturen omdat dit eigenlijk niet zo zou mogen zijn!

Maar je kunt hem waarschijnlijk nog wel gebruiken, ligt eraan hoe bol hij staat.
Heb je misschien een foto van de LiPo?

Links de lipo van mijn andere Lama en rechts die van de Xtreme

img1023iw3.jpg

kvind het redelijk bol ja sorry ik heb zelf niet al te veel ervaring met lipo,s hoor laat dit maar door een profesioneel iemand doen corien of hezik

Daarom wacht ik ook wat meningen af, heb geen zin dat de lipo ontploft en schade aanricht aan de heli terwijl ik ermee vlieg.

hoeft niet ik denk dat de accu te zwaar belast is geweest. het kan zijn gekomen door de extreme motoren maar deze zullen niet schokkend veel meer stroom trekken?

Ik voel mij gevleid, maar ben geen professional hoor.

Die lipo is kortgesloten geweest, overladen, of te zwaar belast.

De maximale ontlaadstroom van een lipo wordt als product van de capaciteit omschreven.

Heb je bv. een 1000mAh 20C pakketje dan betekend dat dat je 'm met 20*1000 = 20000 mA (20A) mag ontladen.

Hoeveel C zijn deze lipo's en hoeveel stroom trekt die extreme setup?

Als het lipotje nu nog niet in de fik staat, kun je heb best weer gebruiken, alleen niet in dezelfde setup of op dezelfde manier, er is een reden dat het ding bol is gaan staan.

Hij zal ook bij lange na niet meer z'n volle capaciteit hebben.

Gezien het formaat van het lipotje en de kosten van een nieuwe, zou ik deze maar bij het KCA zetten.

Ontploffen of in de fik vliegen doen lipo's tegenwoordig eigenlijk niet meer, een Kokam pakket kun je rustig kortsluiten, dan is je pakket wel naar de maan maar het zal niet gaan branden/roken enzovoort. Beter dat je dat niet doet natuurlijk en als je het een keer wilt proberen, doe het dan ergens buiten, voor de zekerheid.

10C mag je dus met 800 * 10 = 8A ontladen.

Als die extreme setup meer dan 8A trekt, dan verklaart dat de bolling van je lipo. Maar het kan ook zijn dat de vorige eigenaar de handel gewoon verkeerd aangesloten heeft gehad. Dat zal ook de reden zijn geweest dat ie 'm 2e hands weggedaan heeft..

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zo'n helitje veel meer dan 8A zal trekken, maar goed, het heet dan ook 'extreme'

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen meter aanwezig?

Het is wel andersom te redeneren.. zoek iemand met zo'n helitje, kijk welke capaciteit accu hij heeft en hoe lang hij daar mee vliegt (vliegtijd). Dan kun je wel grofweg beredeneren wat de stroom is.. je hebt dan in elk geval een indicatie. Als uit die berekening 4A komt, dan weet je dat dat het probleem in elk geval niet geweest is.

De vorige eigenaar vragen hoe die lipo zwanger geraakt is, is geen optie?

Gaat een beetje moeilijk nu, ben met vakantie :)
Zal eens proberen om morgen contact op te nemen met de vorige eigenaar.
Maar evengoed hoor je mij niet klagen voor het geld wat ik er voor betaald heb :)

Zekerheid eerst, dus eerst even kijken of de lipo niet te warm wordt. Als je teveel stroom trekt, zal de lipo snel warm worden en kun je nog stoppen.

Nou, net even een testje gedaan van ongeveer 10 minuten.
Lipo word net aan lauw :)

Dan praat ik over normaal gebruik(waaide een beetje buiten, dus moest een beetje oppassen)

Ik moet zeggen : het vloog heerlijk en zeer stabiel !

Alleen nog een piepklein beetje fijntunen.

Andere lipo heb ik al reeds weggegooit.

Back