Lipo staat wat bol maar werkt nog perfect ...wat te doen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 16 aug 2022.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Tja....ik heb wel eens vaker dat een lipo op den duur bol wordt.
    Nu een 6s 3300 gensace die toch wel wat rondingen begint te krijgen.
    Voltages per cel zijn allemaal nog zelfde en kan er ook nog goed mee vliegen.
    Is het vertrouwd deze nog te gebruiken??
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    als het niet veel erger word dan dit... zorg er voor dat ze bij opslag niet in een kamer van 30 graden liggen bijvoorbeeld. door hitte, deze buitentemperatuur bijvoorbeeld gaan ze ook uitzetten
    mijn traxxas accu's zien er ook zo uit, 2s 5800mah en die zijn dik 7jaar oud en werken nog prima
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Als hij zo bol staat zou ik hem niet meer in huis bewaren. Als hij scheurt weet je niet wat er gebeurt.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    heb er ook wel een paar die na rijden boller komen en dan weer slanker na afkoelen.
    1se staat ook wat bol hoe dan ook.
    prestaties zijn niet meer zoals nieuw, maar ik doe er ook nog mee verder. Maar zal deze alvast zeker altijd goed opbergen. Heb nog geen problemen gehad, maar ik neem geen risico's.
     
  5. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    72
    Alsjeblieft niet mee gaan vliegen. Rijden of varen tot daar aan toe.
    Als de accu tijdens de vlucht in de fik gaat en je vliegtuig/heli ergens schade berokkent, dan kan het goed zijn dat je verzekering niet tussenkomt omdat je 'bewust' met 'defecte' apparatuur bent gaan vliegen.

    Bij schade waar je niet zelf voor wil opdraaien, denk je bijvoorbeeld aan een oog kwijt of een huis afgebrand.

    Have fun @
    Altitude100
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Ik zou in elk geval een camera meenemen als je gaat vliegen, en permanent het toestel filmen.
    Als het in de lucht ontploft heb je prachtige en unieke beelden. :)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Man man man wat een horrorverhalen weer.
    Een iets bolle accu moet je in de gaten houden.
    Als je gaat laden, blijf er dan bij.
    En bewaar hem niet meer in huis.
    Maar dingen als niet meer mee vliegen, of dat je een oog kwijt kan raken of je huis af kan branden.
    Dat zijn allemaal verhalen ontstaan door youtube filmpjes die nep waren.
    Ja, ik kan een lipo ook laten ontbranden maar normaal gesproken zijn lipo's niet veel gevaarlijker dan de NiMh of Nicads van vroeger.
    Sterker nog, die konden wel echt ontploffen en dat heb ik zelf ook meegemaakt.
    Wel omdat we veel te snel aan het laden waren, dus eigen schuld, maar dat geeft wel een aardige knal.

    GJ
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oh ja dan krijg je zo iets.
    Alleen dit ging nogal met opzet en was zeker geen lipo, die knallen niet zo hard.
     
  9. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    72
    @GJVO Tegelijk zeg je dat afgebrande huizen nepverhalen zijn, maar toch geef je de raad "bewaar hem niet meer in huis". Da's niet consistent.

    Ik maak me zorgen over een vliegtuig dat onbestuurbaar wordt, ergens neerkomt waar ik het niet wil, en daar schade veroorzaakt. Als het op de auto van een mede-piloot valt, en er wat blikschade gerepareerd moet worden, dan regelen we dat wel in der minne. Daar hoeft geen verzekering aan te pas te komen.
    Maar als mijn vliegtuig een persoon verwondt, of in een rieten dak brand sticht, dan kan de schade hoog oplopen. In zo'n situatie wil ik beroep kunnen doen op mijn verzekering. Verzekeringen zoeken naar redenen om niet te hoeven uitkeren. Het gaan vliegen met defecte apparatuur is zeker een reden voor de verzekering om de uitgekeerde schade te verhalen op de piloot.

    Wil je een horrorverhaal? Na de verzekering komt ook het gerecht nog wat vragen stellen: bewust gaan vliegen met defecte apparatuur zou poging tot brandstichting/doodslag kunnen zijn. Dan draait het om de kwestie of de piloot wist dat die bolle accu gevaarlijk zou kunnen zijn. Na deze thread valt dat niet meer te ontkennen.

    Luchtvaart is veilig, juist omdat we horrorverhalen meemaken en daar lessen uit trekken. En te veel ongevallen in de luchtvaart zijn te wijten aan mensen die de les wel kennen, maar toch zeggen: "dat kan nog best".

    Ik maak voor mezelf de afweging: 100€ voor een nieuwe accu, of het risico om de rest van m'n leven schade af te betalen. Ik adviseer @bassman om voor een nieuwe accu te gaan. Wat hij met die raad doet, mag ie zelf weten.

    Have fun @
    Altitude100
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een bolle lipo is niet meer 100%.
    Ik kan niet vanaf een afstand zien hoe de lipo er aan toe is, vandaar dat ik het advies geef, niet thuis bewaren.
    Dat advies zou ik ook bij ander type accus geven.
    Ik heb in de accus gewerkt, ik heb loodaccus zien ontploffen.
    Om een lipo te laten ontbranden moet er echt wel iets gebeuren, dat gebeurd niet spontaan.

    Als je je zorgen maakt over een onbestuurbaar modelvliegtuig dat ergens neerkomt waar jij het niet wilt dan moet je niet gaan modelvliegen.
    Het is allemaal techniek en alles kan stuk, ook een zwever zonder accu kan neerstorten en schade veroorzaken.
    Ik ken een situatie van een groot model met allemaal goed en nieuw spul erin dat niet meer reageerde en gecrasht is vlak naast de A9.
    En verzekeringen.. ook daar heb ik een ervaring mee.
    Model onbestuurbaar, knalt door een dak in een loods.
    Verzekering deed geen onderzoek, ook geen politie en dus ook geen gerecht.
    Verzekering wilde eerst niet uitbetalen maar heeft het uitendelijk wel gedaan.
    Als je denkt zoals jij denkt dan moet je gewoon thuis en binnen blijven zitten.
    Postzegels verzamelen, hoewel je ook je vingers kan snijden aan papier.
    En politie en gerecht.
    De politie en justitie heeft niet eens mensen vrij om echt zware zaken op te pakken dus daar zou ik me al helemaal geen zorgen om maken.

    GJ
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    ik wil toch even terug komen op mijn bericht. ik kijk nu wat langer naar de 2e foto en dit is toch inderdaad niet echt meer een bruikbare voeding en ook geen fijn ding om binnen op te slaan...
    Ik heb daarnet zelf 2 batterijen in een bak zout water gegooid. een eye opener denk ik dit topic
     
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    gas van een loodzuuraccu is explosief en niet een beetje! dat heb ik ook gezien! 480ah 2v cellen. 3 van een pakket van 12stuks.
    een lipo ploft en brand af. een loodzuur accu explodeert en het is klaar. maar idd een lipo ontbrand niet zomaar in opslag. wel als hij doorboord word bijvoorbeeld.
    vaake be'j te bange maar sommige batterijen bewaar ik echt niet meer in huis hoor. deze liggen dus nu in een emmer zout water

    4maan geleden kwam er een man met zijn zoon wat modelbouw spullen bij mij ophalen.
    1 van zijn lipo's was tijdens het laden in brand gevlogen met als gevolg dat de hele garage was afgebrand.
    verzekering keerde niks uit.
    de beste man was opnieuw aan het op bouwen.

    hier nog een goed voorbeeld
    https://tamiyabase.com/forum/20-all-other-topics/20999-blakbird-fire
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2022
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb zelf mijn lipo's gewoon in huis liggen en een vriend van me heeft (laat ik gokken) zeker 15 10-12S pakketten in huis liggen.
    Ik ken heel veel modelvliegers en ik ken helemaal niemand die ooit een spontane brand meegemaakt heeft.
    Wat we wel gedaan hebben op een wedstrijd is een lipo doorboren en dan bij de duitsers voor hun tentje gooien, dat rookte behoorlijk.
    Maar ook toen we een keer lipo's in een vuur gooiden, niks.
    Er met een wals overheen reden, niks.
    Lipo heeft nu eenmaal een slechte naam maar als je er gewoon mee omgaat en ze goed behandeld is er niks aan de hand.
    En trouwens.. bedacht ik net nog..
    Als je mijn advies opvolgt, wat ik altijd geef, geen BEC maar een losse ontvangeraccu gebruiken, dan zal je vliegtuig nooit onbestuurbaar worden als je aandrijfaccu het opgeeft.

    GJ
     
  14. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wanneer Lipo’s niet op de eeuwige 3,8V per cel maar tussen de 3,7en 3,75V, idealiter 3,72V per cel worden opgeslagen vliegen ze sowieso niet in de brand. Ze hebben dan niet genoeg energie meer opgeslagen voor een thermal runway, bij 3,8V per cel nog wel.

    Dan kun je rustig slapen.

    Die accu zou ik niet meer gebruiken. Hij staat duidelijk boller als een nieuwe en het is een teken van veroudering en een signaal aan de gebruiker om hem te vervangen.

    Helaas zit het in onze aard, vanwege de knaken, om hem te blijven gebruiken tot die op is, maar dat moet je met een LiPo nou juist niet doen.
     
  15. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Bolle accu’s moet je niet meer gebruiken , ook geen kleine lipo accu’s . Geen verhalen bekend? bij ons op de club in Tilburg heeft iemand zijn appartement uit gemoeten na een lipo brand . Even opladen onbeheerd en het was gebeurd , lipo in de fik en alles onder de zwarte rook en ramen eruit in die kamer . Gewaarschuwd mens telt voor 2 .
     
  16. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Accu's laad ik in de tuin (want het is toch goed weer - anders ga ik niet vliegen), ik bewaar ze in de garage in een kleine oude ijzeren kluis met kapot cijferslot (kan wel op slot).
    Accu's met geringe gebreken (gescheurde krimpmantel, *lichte* bolling, gebruik ik gewoon totdat ik degradatie merk. En ik kijk af en toe naar de balancer waarden.
    Als ik 15KE jets zou vliegen zou ik andere keuzes maken. Maar mijn schuimpjes..
     

Deel Deze Pagina