Lipo storage-vraag, maar dan 2.0

Hallo.

Om even de onderwerp-regel toe te lichten: ik heb een dus vraag m.b.t. het laden tot storage-spanning, maar ik wil het forum niet lastig vallen met alle voor de hand liggende vragen, ik heb me dus al verdiept in de algemene theorie m.b.t. deze materie, en heb ook de betreffende topics in het forum hierover doorgelezen.

Maar, mijn situatie nu: ik heb sinds kort zo'n Blade quadcopter gekocht (350QX), en daar zit een 3000 mah 3S lipo bij. Ik heb de timer op de zender voorlopig op 10 minuten vliegtijd staan (opgegeven wordt in de verhalen op internet zo'n beetje 10 tot 15 minuten vliegtijd), maar als ik dan na het vliegen de "lege" accu meet geeft hij zo'n 11,5 volt aan, met andere woorden: 3,8 volt per cel. Als ik het nu goed begrijp kan ik 'm dan (om na het vliegen weg te leggen als het een paar dagen slecht weer is of zo) niet laden tot storage-voltage, simpelweg omdat ie daar al aan zit. Dus, eigenlijk leg ik 'm nu dus "leeg" weg, tenminste, als je stelt dat hij na die 10 minuten gebruik leeg is. Ik moet erbij zeggen dat ik momenteel de lader gebruik die bij de drone geleverd wordt, dus niks in te stellen of te meten/weten, gewoon een paar gekleurde ledjes, en dat is 't (wat kan het leven soms toch eenvoudig zijn :-). Ik heb ook nog een Ultramat 18, en heb een extra EC3 laadkabeltje besteld zodat ik dan daarmee kan laden, en dan kan zien wat er na die 10 minuten vliegen nu eigenlijk bijgeladen kan worden, misschien dat dan blijkt dat er nog 5 minuten verder gevlogen kan worden of zo. Dus, kan ik 'm voorlopig gewoon wegleggen zoals ie nu is (dus die 3,8 volt per cel), of moet ik 'm voorlopig beter een kwartiertje aan die bijgeleverde lader hangen voordat ik 'm weg leg (volledig volladen duurt ongeveer drie kwartier tot een uur)?

Groet, Jan.

Een spanning van ongeveer 3,8V per cel onbelast is prima als bewaarspanning. Daar gaat het om, niet of die cel dan vol of (bijna) leeg is. Over het algemeen is een cel bij 3,8V, belast gemeten, nog niet leeg.
Heb je de regelaars ingesteld om de motoren terug te regelen als de minimum spanning van de accu wordt bereikt? Zo niet doe dat dan eens en ga na 10 minuten vlak boven de grond en vlak bij je vliegen tot de regelaars de motoren terug regelen. Dan pas is de accu echt leeg en weet je hoe lang je werkelijk op een volle accu kan vliegen.
Blijkt dat je dan nog 10 minuten kan vliegen dan is de accu na die eerste 10 minuten dus nog lang niet leeg en kan je de accu na 10 minuten vliegen zonder enig probleem voor langere tijd wegleggen. Kan je echter nog maar 1 of 2 minuten vliegen dan is de accu dus wel zo goed als leeg na die eerste 10 minuten. Als je de accu dan langere tijd wilt wegleggen zal je hem toch gedeeltelijk moeten laden.
De Ultramat 18 is een goede lader die LiPo's ook tot de bewaarspanning kan laden. Gebruik die lader om je accu tot de juiste spanning te laden dan zal daar niet snel iets fout gaan.

Back