Lipo stuk?

IK heb vorige week 2x 5000Mah 2S2P Turnigy Lipos gehad vanuit HK, helaas duurder het een paar dagen voordat ik ze kon opladen omdat ik de bullet nog niet binnen had... anyway, ik heb ze gister voor het eerst geladen met een ultramat 16S en zit toch met een paar vragen/rariteiten.

Lipo 1:
lade voor ongeveer 1000mah, 8,4 volt en volgens de ultramat zit cell 1 op 4.21 en cell 2 op 4.2

Lipo 2:
Deze stopte na 500mah al met laden en na het checken van de voltage per cell stond cell 1 netjes op 4.21 maar cell 2 op 4.01, lijkt me niet echt te kloppen.

heb hem vandaag voor de zekerheid nog een tijdje laten balancen en kwam uiteindelijk op 4.21 om 4.16. (na 2 uur laden!)

Dus ik dacht, ik discharge hem een keer tot 3.5v per cell, resultaat:
Cell 1 3.6v, cell 2 3,9v :S
Discharged: 2500mah.

volgens mij gaat hier iets niet goed of wel?

heb hem in ieder geval momenteel weer aan de lader gehangen, kijken of hij nu wel balanced als hij vol is.

lipo 1: in orde maar niet perfect gebalanceerd, hoeft ook niet. 0.01 verschil is geen prob. als het naar de 0.2 gaat zou het e probleem kunnen geven.

lipo 2: 2de cel is niet perfect...
probeer anders nog eens hem te laden en zie waar ie uitkomt.
Maar volgens mij is ie geen ultra lang leven beschoren..
op deze link kan je zien hoe je anders die ene cell apart kunt laden tot het zelfde nivo als cell 1.

ik hoor in de wandelgangen steeds meer dat die turnigy lipo's slechter van kwaliteit worden.
veel verschil in cellen, en ook dat er cellen te laag van voltage zijn om de lader ze te laten herkennen voor het laden.

mvg Hans

ik hoor in de wandelgangen steeds meer dat die turnigy lipo's slechter van kwaliteit worden.
veel verschil in cellen, en ook dat er cellen te laag van voltage zijn om de lader ze te laten herkennen voor het laden.

mvg Hans
Ik heb sinds kort deze.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11900
Opladen gaat zeer snel en moeiteloos leeg trekken met 16A.
Celspanningen op 0.01V nauwkeurig gelijk(7,66V zo uit verpakkeing)
Bla bla verhaal chemische verbetering is geen bla bla verhaal.
Ik ben er gelukkig mee maar voor meer ervaring moet ik nog even gedult hebben.:D

Laatst bewerkt:
Ik heb ook al enkele keren Turnigys ontvangen die niet best gebalanceerd waren. Sommige cellen hadden 3 a 4 uur in balance mode nodig om enigzins in de buurt te komen. Er zaten aanvankelijk spanningsverschillen bij tot 0,35V. Enkele charge-discharge cycles op de lader gaven geen verbetering. Telkens ontstond in het eerste (CC) deel van de charge een veel te groot verschil in celspanningen (grofweg tussen 0,15 en 0,25V). Toen ik deze packs daadwerkelijk ging gebruiken in mijn EDF jets (en dan worden ze dus ontladen met +/- 60A) trokken ze echter direkt bij. Daarna geen probleem meer met deze packs (max cel-gap +/- 0,002 tot 0,005V).
Lijkt dus op "ingeslapen" cellen die even flink belast moeten worden om echt "wakker" te worden.

maar klopt dat verhaal ook als ik er maar 2500mah uit kan halen en in kan stoppen als ik ze gedicharged heb naar 3.5v? lijkt me sterk dat het dischargen naar 3.4v opeens 2500mah meer opleverd.

mijn andere Lipo kan ik wel gewoon naar 3.5 dischargen en weer met 5000mah volproppen.

Als je een lipo hebt die erg uit balans is, zou ik hem een keer per cel opladen of ontladen.
bestel zo'n balanceer verlengsnoertje (bedoelt voor 2S, maar 3S, 4S, 5S, 6S zijn er ook):
HobbyKing Online R/C Hobby Store : JST-XH 2S Wire Extension 20cm (10pcs/bag)

Knip het snoertje doormidden, dusdanig dat elk onderlinge draadje verschillend van lengte is, om kortsluiting te voorkomen en je kunt met een beetje nadenken elke cel van je lipopakket afzonderlijk opladen, of bijvoorbeeld tot een bepaalde spanning ontladen. (mijn Turnigy lader in de NiMH stand kan ontladen tot een in stappen van 0.1V instelbare eindspanning).

hm, valt te proberen, maar eigenlijk zou dit niet nodig moeten zijn..

Ik had vorige week al een mailtje gestuurd naar Hobbyking dat de Lipo maar de helft levert en dat 1 van de cellen weinig tot niks levert en netjes van hun een mail terug gehad at ik fotos moet maken van de lipo aan een lader/tester die het voltage per cell kan laten zien en een foto van het warranty label.

hm, valt te proberen, maar eigenlijk zou dit niet nodig moeten zijn..
Dat ben ik met je eens maar maar een paar keer vors ontladen en laden per cel zou resultaat op moeten leveren.
Spanning per cel natuurlijk goed bewaken.
Als het ooit lukt dan lukt het na een paar keer en dan moet het echt op de normale capaciteit uit komen anders lukt het na 10X ook niet meer.:(

ik heb vanavond de fotos gemailt waar hobbyking naar gevraagt heeft (voltage per cell op de foto terwijl tester op de accu zit)

hopelijk komt hier iets uit :)

inmiddels dit terug van Hobbyking:
Dear Customer,

Thank you for the photos, I have opened a claim file for you for order #20018406xx. The case is now under investigation with various internal departments and post office. As soon as there is update on investigation, we will contact you again.
lijkt erop dat ze het op transport schade gooien.

Back