Amstel76 zei:
Klopt helemaal maar iedereen heeft een eigen vliegstijl, of dit nu rustig rondvliegen is, hard 3D of alleen wat hoveren. Maar toch zal je altijd op een gemiddeld stroom verbruik uitkomen op 1 vlucht. Ik laad bijna tot aan de milliampère elke keer weer hetzelfde terug in mijn packs.
Dat is dan een waarheid voor jou.. de vraag is of het waar is voor iedereen. Jouw redenatie zou ook waar zijn voor vliegtuigvliegers; immers die zouden gemiddeld ook altijd hetzelfde gebruiken. Toch is dat geheel niet waar, ik heb vluchten dat ik land met nog een halve tank benzine over, maar ik heb ook vluchten dat ik land op 'petrol fumes' of zelfs dat m'n motor uit is wegens geen brandstof meer.
Bij een brandstoftoestel is dat niet zo'n ramp, een tank (de tank zelf) kost niets en gaat er niet aan kapot als je 'm 'te ver leeg' zou vliegen.
Ook voor heli vliegers is wat jij zegt volgens mij gemiddeld niet waar. Bij ons wordt best wel heli gevlogen, electro ook, en geen enkele vlieger doet altijd precies hetzelfde. Er zijn er zat die ook even een rondje gaan hoveren, of gewoon vliegen en dan de volgende vlucht weer vol 3d. Altijd vol 3d is ook niet leuk, vergt veel concentratie en de kans op schade is groter.
Wat betreft verstand van Heli's, misschien kun je dat soort onzinopmerkingen beter laten. Als iemand zwaar 3D gaat vliegen, zal hij echt meer stroom verbruiken dan iemand die alleen maar hovert.
Voel je niet zo snel aangevallen joh!
Het was een aanval.. je hebt wel gelijk, ik reageer misschien harder dan strikt nodig, maar dat is omdat het eeuwige gezeik van 'jij hebt geen heli' mij behoorlijk de strot uitkomt. Als ik onzin uitkraam (en ja, net zoals iedereen hier doe ik dat ook wel eens, maar echt niet meer of minder dan een ander) spreek mij dan op die onzin aan met argumenten, zoals je nu doet. Je ziet dan dat er een discussie ontstaat. Dat is waar een forum voor bedoeld is.
Een klein voorbeeld, we nemen een Thunderpower 2100 pack, iemand die zwaar 3D vliegt zal daar zo'n 6 minuten mee kunnen doen terwijl een beginner daar zo'n 8 á 9 minuten mee rond tuft. Dit is dus helemaal afhankelijk van je vliegstijl en setup, maar toch kom je elke keer weer op een heel mooi gemiddelde uit.
Ik geloof er niets van dat dat gemiddeld voor elke helivlieger waar is. Wat ik denk dat er gebeurd is dat men gaat kijken hoeveel er gemiddeld gevlogen wordt en dan met een hele veilige marge de timer instelt.
Begin ik met een nieuwe setup, nieuwe lipo's of andere veranderingen dan begin ik eerst met een zeer lage vliegtijd, bijvoorbeeld 3 á 4 minuten. Daarna ga je laden en kan je zien wat er terug gaat in je pack en weet je dus je gemiddelde verbruik. Aan de hand van die feiten kan je prima bepalen op hoeveel minuten je de timer kan instellen. Een lipo safe is ook niet alles hoor, die dingen gaan meestal pas aan bij 3 volt per cel, ik kan je vertellen dat ik met mijn timer dan allang gestopt ben met vliegen.
Je bergrijpt niet wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat een timer onverstandig is en bovenstaande kan ik mij goed voorstellen en ben ik het helemaal mee eens. Er is op dat punt geen verschil tussen heli's en vliegtuigen. Wat jij beschrijft is ook precies wat ik doe met m'n electro vliegtuigen en inderdaad moet het je doelstelling zijn geland te zijn voordat een liposafe aanslaat. Daarover verschillen we niet van mening.
Jij zegt alleen dat daarom een liposafe niet nodig is en dat de timer 'alles' is. Dat ben ik niet met je eens. Een liposafe is niet duur, weegt geen 100kg en is een kleine extra zekerheid. Deze keer was het een overduidelijk iets, dit had hij van te voren kunnen weten, maar stel dat jouw lader per ongeluk een keer te vroeg is afgeslagen, of je per ongeluk toch een keer meer verbruikt hebt dan je verwacht had, je een keer vergeten bent je timer te resetten, er een as zwaarder loopt dan verwacht, enzovoort enzovoort. Voor dat soort gebeurtenissen helpt een timer geen drol en ontkennen dat dat soort dingen gebeuren is naar mijn mening struisvogelpolitiek. Nee een lipo-safe is niet noodzakelijk en ja met een timer kun je schade aan je lipo's voorkomen, maar een lipo safe voegt wel degelijk extra zekerheid toe.
'maar bij 3v', een lipo mag ontladen worden tot en met 2,5v, een lipo safe die bij 3v aanslaat is dus ruimschoots op tijd.