Lipo te hard ontladen? Nog iets aan te doen?

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
Hoi mede modelbouwers,

Ik zit met iets. Het zit zo: gisteren klopte men timer niet en is mijn lipo waarschijnlijk te hard ontladen. De helicopterbeveiliging stond op 'heavy discharge protection' wat wil zeggen dat hij vanaf 2.6V nog 'in schokjes' vliegt, motor aan/uit/aan/uit en vanaf 2.3V gewoon helemaal uitvalt. nu zat ik dus 15 meter hoog en hij begon het aan/uit gedrag te vertonen, en hebm nog geland gekregen, maar wel erg heet die batterij.

Zonet vloog ikm ermee en na 2 minuten verloor hij de kracht en moest ik landen, kreeg hem zelfs niet meer opnieuw aan het draaien na het landen. Ik vind het echt sneu want die lipo kostte 55€ en hebm nog maar een week :cry: ThunderTiger 3s 2200mAh.

Nu vroeg ik me af, zijn er manieren om die er bovenop te helpen? Ik heb iemand ooit horen zeggen dat hij hier een speciale lader voor had maar dat het niet altijd zou lukken ofzo... Weet iemand hier meer over? En zou ik die batterij nu terug opladen of niet?

Klinkt als een lipo die overleden is en waar jammer genoeg in tegenstelling tot klasieke accus weinig tot niets meer aan te doen is.

Stevo

2,6V is ook wel ERG laag voor een lipo cut off. Normaal moet hij al uit zijn ver voordat hij bij de 3V volt komt. Onder de 3V is zeer slecht, zeker waarneer hij op dat voltage komt zonder belasting.

Een goedkope liposafe met zo'n ledje waarschuwd hier goed voor. GEwoon stoppen zodra die LED begint te branden.

wel jammer van de lipo idd...

gr,

niels

Je mag onder belasting zelfs ontladen tot en met 2.5 V. Mijn lipo cut off op mijn regelaar staat op 3 V alleen stop ik al lang voor die tijd op de timer.

Als je wil dat je lipo's langer mee gaan dan niet verder ontladen dan 80%, dus timen en vliegen en kijken wat je terug laad, in een lipo van 2200 mah mag dus niet meer terug dan 1760 mah.

@Niels

Die ledjes beginnen toch pas te branden bij 9v (3S)? Dan ben je eigenlijk toch al te laat? Tenminste dat is wat Joshua van Mfis mij zei. Ikzelf gebruik de DPR-50 (datalogger) op mijn Trex met Temp-Led. Die kun je precies instellen wanneer het lampje gaat branden.

Ledjes beginnen bij 3.1V ofzo. Ik had een keer zo een Led maar telkens wanneer die begon te branden kreeg men heli een schok. Ik zet men heli bescherming dan maar op light discharge (3.1 V) en timertje van 3 minuten voor 1800mAh zal het dan ongeveer worden. Wat dus wel erg weinig is nu ik nog maar 1 batterijtje heb. Niemand hier die op de hoogte is van enige manier om er terug bovenop te helpen? Lipo voor de vuilnisbak?

Inderdaad, lipo is voor de vuilbak en er bestaat geen enkele manier dat ik weet om hem er terug bovenop te krijgen.

Stevo

Als je lader wel gaat laden, is er inderdaad niets meer aan te doen.

Soms heb je dat een lader een bepaald voltage uit je accu als 'te laag' beoordeelt en daarom niet WIL gaan laden. In dat geval kan je lipo te redden zijn door 'm heel even aan een normale lader te hangen (kwartiertje op 1/4c ofzo), zodat hij weer het minimum voltage van je lader haalt.

Als ik het goed begrijp kun je deze lipo op zich nog wel laden, alleen heeft hij nauwelijks capaciteit. Dan wordt het tijd voor een enkeltje vuilnisbak.

Doorvliegen tot 2.6v zou ik nooit doen, dat is een veel te kleine marge.

Uit de FAQ:
Belast moet je ervoor zorgen dat de spanning van een enkele cel nooit onder de 2.5V komt. Gebeurt dit wel dan is de kans groot dat de cellen beschadigd raken, of zelfs spontaan in brand vliegen.

Aangezien een lipo het vrij snel opgeeft zodra hij serieus in spanning gaat zakken, is het ook zinloos om zo ver door te vliegen, de extra tijd die je daarmee haalt zal verwaarloosbaar zijn. Als je langer wilt vliegen doe je er dan beter aan om gewoon een pakket met meer capaciteit te kopen.

ja het was ook niet men bedoeling hem zo hard te ontladen, maar men timer stond 'gewoon' niet correct.

of om het anders uit te drukken: men timer stond wel correct maar ik vloog als een idioot met blades waar gaten in zaten waardoor ik hem op 100% trottle zette en zware pitch belastte en hij dus na 4 minuten al onder de 2.6V per cel zat, met een timer die stond op 5 minuten (wat normaal ruimschoots genoeg is met mijn vliegstijl).

bedankt voor de reacties, hij is dus voor de vuilbak. dat waren dan dure vluchtjes de voorbije week.

Ik zou hem nog niet geheel weggooien. Waarschijnlijk bestaat het pakket uit meerdere cellen, het is niet noodzakelijkerwijs zo dat alle cellen kapot zijn. Als het bv. een 3-cellen pakket is, kan het best zijn dat 2 cellen nog prima werken. Wie weet heb je dan in de toekomst een toepassing voor een 2 cellen pakket, of kan iemand anders ze gebruiken.

Vliegen met bladen waar gaten inzitten?!

Je lipo voltage kun je beter niet van een timer laten afhangen. Voor een appel en een ei koop je een lipo-safe.. kan je een hoop kosten besparen ;)

Euhh hezik, ook hier blijkt weer dat je niet zoveel verstand van heli's hebt ;)

Het stroomgebruik in een heli is zeer gelijkmatig en constant, het vliegen op de timer kan dus juist prima en is zelfs aan te raden. Wel ga je met je timer natuurlijk in een zeer veilige marge zitten, je wilt ze eigenlijk toch niet verder onladen dan 80% voor een langere levensduur. In dit geval is het gewoon een kwestie van een heel stom beginnersfoutje, stom en jammer maar ik verzeker je dat het djorkaef nooit meer zal overkomen....

De cellen even stuk voor stuk nakijken is wel een goed idee inderdaad, heb je misschien toch nog wat goede cellen over voor andere toepassingen.

Er zijn wel degelijk laders die gewoon zo,n lipo accu weer op 3V per cel brengen met een lage laadstroom van 0,1 ampere .
Daarna gaan ze gewoon weer doen wat ze moeten doen , laden volgens de ingestelde data .
Wel zal je de lader meerdere malen moeten activeren , als er erg diep ontladen is .
De X- PEAK 3 lader ( Jamara ) is er zo een , maar ook de bij KOKAM geadviseerde laders doen dit gewoon .
Zie ; http://www.kokam.com/english/product/kokam_app_01.html

Niet te snel een lipo als overleden beschouwen dus !

Amstel76 zei:
Euhh hezik, ook hier blijkt weer dat je niet zoveel verstand van heli's hebt ;)

Ehhm, amstel, dat blijkt hier helemaal niet uit.

Het stroomgebruik in een heli is zeer gelijkmatig en constant,

Hoe kom je hierbij? Dit is pertinent niet waar. De motor draait een vast toerental, dat is waar, maar onder wisselende belasting. Als jij ineens vol pitch trekt, zal die motor toch echt meer stroom gaan vragen. Als hij het gevraagde vermogen niet kan leveren, zal hij op dat moment zelfs in toeren inkakken.

Wat betreft verstand van Heli's, misschien kun je dat soort onzinopmerkingen beter laten. Als iemand zwaar 3D gaat vliegen, zal hij echt meer stroom verbruiken dan iemand die alleen maar hovert. Niet alleen vanwegen bovengenoemd effect, maar ook omdat de servo's meer gaan vragen. Dat los je pas op als je met een aparte accu voor je ontvanger en servo's gaat vliegen, maar dat was hier niet aan de orde.

het vliegen op de timer kan dus juist prima en is zelfs aan te raden.

Vliegen op de timer is altijd aan te raden, maar niet als enige. Vliegen met louter een timer en lipo's, is vragen om problemen, zoals in dit draadje gedemonstreerd werd.

bwah nee, vliegen met houten blades waar de folie af gedaan is, je trottle van 90% naar 100% zetten en vrijwel altijd op volle pitch ipv 67-70%, zonder je timer aan te passen, DAT is vragen om problemen. was stom van me maar ik ken genoeg mensen die het met een veilige timer zonder probleem doen.

hezik zei:
Ehhm, amstel, dat blijkt hier helemaal niet uit.
Zie ook de dikke vette knipoog ;)

Hoe kom je hierbij? Dit is pertinent niet waar. De motor draait een vast toerental, dat is waar, maar onder wisselende belasting. Als jij ineens vol pitch trekt, zal die motor toch echt meer stroom gaan vragen. Als hij het gevraagde vermogen niet kan leveren, zal hij op dat moment zelfs in toeren inkakken.
Klopt helemaal maar iedereen heeft een eigen vliegstijl, of dit nu rustig rondvliegen is, hard 3D of alleen wat hoveren. Maar toch zal je altijd op een gemiddeld stroom verbruik uitkomen op 1 vlucht. Ik laad bijna tot aan de milliampère elke keer weer hetzelfde terug in mijn packs.

Wat betreft verstand van Heli's, misschien kun je dat soort onzinopmerkingen beter laten. Als iemand zwaar 3D gaat vliegen, zal hij echt meer stroom verbruiken dan iemand die alleen maar hovert.
Voel je niet zo snel aangevallen joh! Een klein voorbeeld, we nemen een Thunderpower 2100 pack, iemand die zwaar 3D vliegt zal daar zo'n 6 minuten mee kunnen doen terwijl een beginner daar zo'n 8 á 9 minuten mee rond tuft. Dit is dus helemaal afhankelijk van je vliegstijl en setup, maar toch kom je elke keer weer op een heel mooi gemiddelde uit.

Vliegen op de timer is altijd aan te raden, maar niet als enige. Vliegen met louter een timer en lipo's, is vragen om problemen, zoals in dit draadje gedemonstreerd werd.
Het enigste wat gedemonstreerd werd in dit draadje is dat je niet de folie van je bladen af moet halen, een mooie voor het "Je grootste fout" topic dus.

Begin ik met een nieuwe setup, nieuwe lipo's of andere veranderingen dan begin ik eerst met een zeer lage vliegtijd, bijvoorbeeld 3 á 4 minuten. Daarna ga je laden en kan je zien wat er terug gaat in je pack en weet je dus je gemiddelde verbruik. Aan de hand van die feiten kan je prima bepalen op hoeveel minuten je de timer kan instellen. Een lipo safe is ook niet alles hoor, die dingen gaan meestal pas aan bij 3 volt per cel, ik kan je vertellen dat ik met mijn timer dan allang gestopt ben met vliegen.

Amstel76 zei:
Klopt helemaal maar iedereen heeft een eigen vliegstijl, of dit nu rustig rondvliegen is, hard 3D of alleen wat hoveren. Maar toch zal je altijd op een gemiddeld stroom verbruik uitkomen op 1 vlucht. Ik laad bijna tot aan de milliampère elke keer weer hetzelfde terug in mijn packs.

Dat is dan een waarheid voor jou.. de vraag is of het waar is voor iedereen. Jouw redenatie zou ook waar zijn voor vliegtuigvliegers; immers die zouden gemiddeld ook altijd hetzelfde gebruiken. Toch is dat geheel niet waar, ik heb vluchten dat ik land met nog een halve tank benzine over, maar ik heb ook vluchten dat ik land op 'petrol fumes' of zelfs dat m'n motor uit is wegens geen brandstof meer.

Bij een brandstoftoestel is dat niet zo'n ramp, een tank (de tank zelf) kost niets en gaat er niet aan kapot als je 'm 'te ver leeg' zou vliegen.

Ook voor heli vliegers is wat jij zegt volgens mij gemiddeld niet waar. Bij ons wordt best wel heli gevlogen, electro ook, en geen enkele vlieger doet altijd precies hetzelfde. Er zijn er zat die ook even een rondje gaan hoveren, of gewoon vliegen en dan de volgende vlucht weer vol 3d. Altijd vol 3d is ook niet leuk, vergt veel concentratie en de kans op schade is groter.

Wat betreft verstand van Heli's, misschien kun je dat soort onzinopmerkingen beter laten. Als iemand zwaar 3D gaat vliegen, zal hij echt meer stroom verbruiken dan iemand die alleen maar hovert.

Voel je niet zo snel aangevallen joh!

Het was een aanval.. je hebt wel gelijk, ik reageer misschien harder dan strikt nodig, maar dat is omdat het eeuwige gezeik van 'jij hebt geen heli' mij behoorlijk de strot uitkomt. Als ik onzin uitkraam (en ja, net zoals iedereen hier doe ik dat ook wel eens, maar echt niet meer of minder dan een ander) spreek mij dan op die onzin aan met argumenten, zoals je nu doet. Je ziet dan dat er een discussie ontstaat. Dat is waar een forum voor bedoeld is.

Een klein voorbeeld, we nemen een Thunderpower 2100 pack, iemand die zwaar 3D vliegt zal daar zo'n 6 minuten mee kunnen doen terwijl een beginner daar zo'n 8 á 9 minuten mee rond tuft. Dit is dus helemaal afhankelijk van je vliegstijl en setup, maar toch kom je elke keer weer op een heel mooi gemiddelde uit.

Ik geloof er niets van dat dat gemiddeld voor elke helivlieger waar is. Wat ik denk dat er gebeurd is dat men gaat kijken hoeveel er gemiddeld gevlogen wordt en dan met een hele veilige marge de timer instelt.

Begin ik met een nieuwe setup, nieuwe lipo's of andere veranderingen dan begin ik eerst met een zeer lage vliegtijd, bijvoorbeeld 3 á 4 minuten. Daarna ga je laden en kan je zien wat er terug gaat in je pack en weet je dus je gemiddelde verbruik. Aan de hand van die feiten kan je prima bepalen op hoeveel minuten je de timer kan instellen. Een lipo safe is ook niet alles hoor, die dingen gaan meestal pas aan bij 3 volt per cel, ik kan je vertellen dat ik met mijn timer dan allang gestopt ben met vliegen.

Je bergrijpt niet wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat een timer onverstandig is en bovenstaande kan ik mij goed voorstellen en ben ik het helemaal mee eens. Er is op dat punt geen verschil tussen heli's en vliegtuigen. Wat jij beschrijft is ook precies wat ik doe met m'n electro vliegtuigen en inderdaad moet het je doelstelling zijn geland te zijn voordat een liposafe aanslaat. Daarover verschillen we niet van mening.

Jij zegt alleen dat daarom een liposafe niet nodig is en dat de timer 'alles' is. Dat ben ik niet met je eens. Een liposafe is niet duur, weegt geen 100kg en is een kleine extra zekerheid. Deze keer was het een overduidelijk iets, dit had hij van te voren kunnen weten, maar stel dat jouw lader per ongeluk een keer te vroeg is afgeslagen, of je per ongeluk toch een keer meer verbruikt hebt dan je verwacht had, je een keer vergeten bent je timer te resetten, er een as zwaarder loopt dan verwacht, enzovoort enzovoort. Voor dat soort gebeurtenissen helpt een timer geen drol en ontkennen dat dat soort dingen gebeuren is naar mijn mening struisvogelpolitiek. Nee een lipo-safe is niet noodzakelijk en ja met een timer kun je schade aan je lipo's voorkomen, maar een lipo safe voegt wel degelijk extra zekerheid toe.

'maar bij 3v', een lipo mag ontladen worden tot en met 2,5v, een lipo safe die bij 3v aanslaat is dus ruimschoots op tijd.

hezik zei:
Jouw redenatie zou ook waar zijn voor vliegtuigvliegers; immers die zouden gemiddeld ook altijd hetzelfde gebruiken. Toch is dat geheel niet waar, ik heb vluchten dat ik land met nog een halve tank benzine over, maar ik heb ook vluchten dat ik land op 'petrol fumes' of zelfs dat m'n motor uit is wegens geen brandstof meer.
Dat is met vliegtuigen toch iets heel anders hoor, als ik met een vliegtuig vlieg dan vlieg ik eigenlijk ook nooit op een timer. We hebben het hier over een electroheli welke doorgaans met een vlakke 100% gascurve is geprogrammeerd, je komt echt op een mooier gemiddeld gebruik uit.
Bijvoorbeeld hoveren vraagt meer energie dan lekker rondvliegen, 3D vliegen, stick bangen of alleen maar onwijze climb-outs doen vraagt weer meer energie dan hoveren. Als je dus 6 minuten kan hoveren op een pack dan kan je rustig 7 minuten rondvliegen als je wil en dan zit je nog veilig met je timer op 6 minuten. Ben je op het punt van "echt" 3D vliegen aangekomen dan ga je toch wel van het hoogste verbruik uit en daar stel je dan ook je timer op in.

Het was een aanval.. je hebt wel gelijk, ik reageer misschien harder dan strikt nodig, maar dat is omdat het eeuwige gezeik van 'jij hebt geen heli' mij behoorlijk de strot uitkomt. Als ik onzin uitkraam (en ja, net zoals iedereen hier doe ik dat ook wel eens, maar echt niet meer of minder dan een ander) spreek mij dan op die onzin aan met argumenten, zoals je nu doet. Je ziet dan dat er een discussie ontstaat. Dat is waar een forum voor bedoeld is.
Ach natuurlijk was die reactie ook een beetje bedoeld om je uit je tent te lokken maar wel met een knipoog. En daarnaast weet ik dat jij gewoon met argumenten komt en we door over kunnen door discussiëren. Ik begrijp het best hoor en had de reactie ook wel verwacht ;)

Ik geloof er niets van dat dat gemiddeld voor elke helivlieger waar is. Wat ik denk dat er gebeurd is dat men gaat kijken hoeveel er gemiddeld gevlogen wordt en dan met een hele veilige marge de timer instelt.
Dat is ook wat ik hele tijd zeg, natuurlijk is die marge heel erg veilig. Zoals ik al al een paar keer aangaf vlieg ik mijn lipo's niet verder dan 80% leeg, ja een hele veilige marge dus en draagt bij aan een langere levensduur van je lipo's.

Je bergrijpt niet wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat een timer onverstandig is en bovenstaande kan ik mij goed voorstellen en ben ik het helemaal mee eens. Er is op dat punt geen verschil tussen heli's en vliegtuigen. Wat jij beschrijft is ook precies wat ik doe met m'n electro vliegtuigen en inderdaad moet het je doelstelling zijn geland te zijn voordat een liposafe aanslaat. Daarover verschillen we niet van mening.

Jij zegt alleen dat daarom een liposafe niet nodig is en dat de timer 'alles' is. Dat ben ik niet met je eens. Een liposafe is niet duur, weegt geen 100kg en is een kleine extra zekerheid. Deze keer was het een overduidelijk iets, dit had hij van te voren kunnen weten, maar stel dat jouw lader per ongeluk een keer te vroeg is afgeslagen, of je per ongeluk toch een keer meer verbruikt hebt dan je verwacht had, je een keer vergeten bent je timer te resetten, er een as zwaarder loopt dan verwacht, enzovoort enzovoort. Voor dat soort gebeurtenissen helpt een timer geen drol en ontkennen dat dat soort dingen gebeuren is naar mijn mening struisvogelpolitiek. Nee een lipo-safe is niet noodzakelijk en ja met een timer kun je schade aan je lipo's voorkomen, maar een lipo safe voegt wel degelijk extra zekerheid toe.

'maar bij 3v', een lipo mag ontladen worden tot en met 2,5v, een lipo safe die bij 3v aanslaat is dus ruimschoots op tijd.
Ja ik vind een lipo safe overbodig, dat is echt niet omdat ik zo gigantisch op de timer vertrouw hoor. Maar het is gewoon een feit dat de meeste moderne regelaars gewoon een lipo safe onboard hebben, stel je deze goed in is er geen vuiltje aan de lucht. De mijne staat op 3 volt per cel ingesteld, dit is dus onder belasting en zoals jij al aangaf een veilige marge om je lipo's heel te houden. Alleen wat ik al eerder zei ben ik echt al gestopt met vliegen voordat ik op dit punt kom.

Nog 1 ding over een lipo safe, als mijn heli 50-60 meter verderop hangt dan zie/hoor ik dat ding echt niet hoor. Wat ik wel merk dat als een regelaar gaat terug regelen en ik dus geen vermogen meer tot mijn beschikking heb. Feit is nu eenmaal wel dat dit me nooit gebeurt omdat ik op de timer vlieg en mijn spullen goed controleer. Maar met je argumenten heb je helemaal gelijk hoor, ik geef alleen aan dat het ook anders kan.

Oei jongens, wordt bijna een pissing contest hier.

Kijk met mijn vliegstijl (sports vliegen) is het heel simpel. Ik gebruik met mijn TRex 600 500mA per minuut. Dus met mijn 4400 pack vlieg ik rond de 7 minuten (mijn timer staat trouwens op 6) en that's it.

Je leert snel wat en hoe je je energie verbruikt.

3D vliegers weten over het algemeen ook precies hoeveel ze uit een pack halen, of liever gezegd, hoe lang ze mogen vliegen.

Timer vliegen is dus een heel goed zaak. Daarnaast een data logger gebruiken als je echt zekerheid wilt hebben.

leo van den haak zei:
Er zijn wel degelijk laders die gewoon zo,n lipo accu weer op 3V per cel brengen met een lage laadstroom van 0,1 ampere .
Daarna gaan ze gewoon weer doen wat ze moeten doen , laden volgens de ingestelde data .
Wel zal je de lader meerdere malen moeten activeren , als er erg diep ontladen is .
De X- PEAK 3 lader ( Jamara ) is er zo een , maar ook de bij KOKAM geadviseerde laders doen dit gewoon .
Zie ; http://www.kokam.com/english/product/kokam_app_01.html

Niet te snel een lipo als overleden beschouwen dus !
ja dat is dus wat ik dacht en waarom ik deze toppic gestart heb. andere mensen hier zeiden wel dat dit alleen kon met batterijen die je met een gewone lipo lader niet kon opladen omdat hij ze zegmaar niet kon detecteren.

Soms heb je dat een lader een bepaald voltage uit je accu als 'te laag' beoordeelt en daarom niet WIL gaan laden. In dat geval kan je lipo te redden zijn door 'm heel even aan een normale lader te hangen (kwartiertje op 1/4c ofzo), zodat hij weer het minimum voltage van je lader haalt.

ben je zeker dat je vernoemde lader niet voor dit soort toepassingen bedoelt is? mijn probleem is dat ik hem eigenlijk WEL kan opladen met mijn lader tot 3V per cel, maar dat hij in een mum van tijd weer leeg is... dus... ?

Back