Lipo te ver ontladen...

Gister gevlogen met een heel klein depron modelletje met daarin een 2S460 15C accutje.
Kom ik er net achter dat ik het stekkertje er heb vergeten uit te halen.

Gevolg lipo is meer dan leeg en staat heel ietsjes bol.

Lader met balanceerder ziet hem niet meer en meet totaal nog geen 2 volt.

Is er nog een optie om hem te redden of wordt het zoals ik denk toch een nieuwe bestellen.
Gelukkig is ie niet zo duur. Zou je maar gebeuren met een lipo van bijna 200 euro.

Stomme fout van mezelf maar goed kan gebeuren.

Je zou nog kunnen proberen om de lipo kortstondig te laden met een normaal laadprogramma (bv. NiMH). Zeg 10 minuten aan 7v bij 40mA.

Soms zijn lipo's op die manier nog te redden, maar de bolling en het lage voltage geven wel al aan dat deze lipo er niet beter op geworden zal zijn.

doe bovenstaande wel op een veilige plek; bij voorkeur buiten en blijf er bij!

Als ie niet meer te redden valt zou ik hem toch niet weggooien. 's namelijk leuk voor als je gaat barbequen, heb je meteen mooi vuurtje! :lol: :schrik:
Moet je alleen niet toevallig worstjes erop hebben liggen want anders zijn hemaal zwart..... :wink:

Heb hem op een robbe uni lader gehangen op 60mA met eerst iedere keer een paar seconde erop en even pauze enz.
Later wat langer. Spanning is nu 3.25V per cel.

Dus straks maar weer aan de lipolader hangen en kijken of hij hem weer boven de 4V uit kan krijgen.

Heb ooit al een iets te lege lipo gehad en die prikte ik toen direct op de lipo lader zonder balanceerder en na een paar keer opnieuw aanzetten bleef hij weer lopen en pikte de balanceerder hem ook weer op.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Met een lipo van hetzelfde formaat. Die had op de camping een week bij 5.85 V gelegen hoewel het een 3 cels was.

Na gewoon laden met het normale lipo programme bleek ik maar 11mah verlies te hebben!

is best netjes vind ik!

succes

gr,

niels

Heb de accu vanmiddag aan de lipo lader gehangen en hij is opgeladen tot 4.24V per cel volgens mn multimeter.
Tijd was ongeveer 50 min met zo'n graupner Lipo 4dingetje en balanceerder.

Net weer ontladen buiten met modelletje vastgeknoopt met een elastiekje aan mn zender en de accu ernaast. Na 20 min was ie leeg.
Motorloop een beetje gevarieerd van 3/4 tot even vol gas net zoals in vlucht.
Mijn vliegtijden zijn ook zo'n 20 min dus ik denk dat hij het toch enigizins overleefd heeft.

Over het iets opgeblazen. Het was al een beetje dus of het nu al zo was of erger is geworden kan ik niet echt bevestigen.

Ik houd hem in ieder geval nog even goed in de gaten tijdens het laden en als ik rook achter mn model zie moet ik snel landen.
:lol:

Als je rook gaat zien is het al te laat. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat de LiPo tijdens het vliegen in de fik zal gaan. Normaal gesproken gaat en LiPo alleen in de fik als er iets mis mee is en dan ook nog alleen tijdens het (over)laden. Ook door een hele grote overbelasting (kortsluiting) zou een LiPo in de fik kunnen gaan. Tijdens normaal gebruik is dat vrijwel uitgesloten.

Back