Ik heb vandaag een lipo test uitgevoerd met twee Turnigy lipo's De Turnigy NanoTech 1300mah 45-90c versus de Turnigy Graphene 1000mah 65c Beiden wegen 115 gram en zijn wat betreft afmetingen redelijk gelijk:75x32x22 Beiden vol geladen en hadden daarna een nacht gelegen. De Graphene is slechts een 20tal keer gebruikt. De Nanotech al vaker. Vaste opstelling met: 100 ampere Castle Edge ESC NTM Propdrive 35-48 1100kV brusless vaste 10x7 APC prop Unilog2 met Unilog stroomsensor. De eerste test met een 12x6 klapprop trok rond de 60ampere. Aangezien dat boven de 50A ligt die ik als max gebruik heb ik die test afgebroken. Mede omdat het cell voltage heel snel richting 3,3volt ging. Op een later tijdstip wil ik deze test nog eens doen met een combi die ongeveer 50A trekt. Grafieken: x-as is de tijd. Eerst de 1300mah Nanotech, daarna de 1000mah Graphene Ik heb de motor laten lopen van 0 tot en met 500mah verbruik. Daarna tijd laten doorlopen om het herstel van de cellen te kunnen zien. De Nanotech 1300mAh levert meer vermogen dan de Graphene 1000mAh Net na inschakelen van de motor is het voltage verschil tussen de cellen bij de Nanotech groter dan bij de Graphene. Bij de Graphene is het verschil zeer snel naar inschakelen 0,01v. Bij de Nanotech duurt dat iets langer. Halverwege de test, bij 250mAh verbruik, was het cel voltage 3.48v voor de Nanotech en 3.46v voor de Graphene Grafiek 1. Vermogen (Watt) en verbruik (mAh) [/URL][/IMG] Grafiek 2: Amperage Grafiek 3: totale 3s voltage - voltage laagste cell - voltage hoogste cell
Vanochtend een test gedaan met een Pike Perfection met Reisenauer Tenshock 1515-15 3770kv met 5:1 Micro Edition GM 15x8 klapprop aan een Hyperspinner Beide accu's licht opgewarmd. Ik schat ze tussen de 25 en 30 graden. De verschillen waren weer goed zichtbaar. 1000mAh Graphene eerste vlucht: 40A - 410W gemiddeld tijdens opstijgen. 300mAh verbruikt in 30 sec 1000mAh Graphene tweede vlucht: 35A - 350W gemiddeld tijdens opstijgen. 250mAh verbruikt in 26 sec 1300 Nanotech eerste vlucht: 41A - 420W gemiddeld tijdens opstijgen. 320mAh verbruikt in 28 sec 1300 Nanotech tweede vlucht: 39A - 400W gemiddeld tijdens opstijgen. 250mAh verbruikt in 25 sec Totaal verbruik: 1000mAh Graphene = 650 mAh 1300mAh Nanotech = 664 mAh Gemiddeld verbruik tijdens zweven (na uitzetten van de motor) was 55 a 60 mAh voor 10 minuten Voorlopige conclusie: Alleen kijkend naar gelijk gewicht en afmetingen levert de Nanotech meer vermogen Na uitzetten van de motor herstelt de Nanotech ook iets sneller. Scheelt ongeveer 5-10sec. Volgende test is om de 1300mAh Nanotech te vergelijken met de 1300mAh Graphene. De Graphene is 22gram zwaarder en 5mm dikker.