Lipo: To buy or not to buy?

Ik ben nieuw, en ga binnenkort een E-Revo kopen.
Natuurlijk wil ik daar een deftig setje batterijen bij, Ik heb al een Goede delta-peak lader (2A, 1 accu per keer).

Nu twijfel ik tussen de volgende keuzes:
-2x 4-5Ah NiMh packs (Revo heeft 8,4V nodig) - ong70€
-2x 4-5Ah LiPo 3S/2S - ong140€

Indien ik de Nimh packs koop zal ik waarschijnlijk nog een lader van 30€ ofzo kopen, om de twee accus tegelijkertijd op te kunnen laden.
Indien ik voor LiPo zou kiezen moet ik nog een deftige Lipo lader en balancer enzo kopen, en dan ben ik heel wat geld kwijt.

Kan de standaard ESC (16,8V) twee lipos in serie wel aan? zullen deze lipo's niet te veel stroom geven , waardoor de ESC oververhit?
2x3S=22,2V - niet dus
2x2S=14,8V - Ja, Maar deze Spanning is lager dan de 16,8V bij NiMh, zal de motor dan ook minder spanning krijgen en bijgevolg iets trager zijn?

Later zal ik misschien overschakelen naar BL. Misschien een MM ESC ofwel een MMM ESC. Maar als ik de MMM wil dan zou ik beter 3S lipo's kopen (MMM kan 3S aan, MM kan max 2S aan)

Ik ben nieuw en kan dus kiezen, ik moet niet overschakelen ofzo...
Of is dat overschakelen later (als ik dat eventueel wel wil!) niet zo'n grote moeite? gewoon Accu's en lader op ebay en nieuwe kopen...

Je ziet het, een hoop vragen dus ;)

A123-cellen misschien?

5s = 5*3.3V=16.5V
aan 2300mah

te laden aan max 20A

4 A123 accu's (3.3V/cel - 2300mah) wegen evenveel als 4 Nimh (1.2V/cel - 4200mah) (ongeveer)

4 A123 accu's kosten nog geen €60

A123 heeft ook mijn voorkeur in een auto. Ze zijn lichter dan een vergelijkbare NiMh maar zwaarder dan een LiPo. A123 is wel veeeeel robuuster en de levensduur vergeleken met een lipo is veeel beter. Ook kan je ze heel snel laden en zullen ze niet stuk gaan als ze een harde klap maken.

Maar als ik de MMM wil dan zou ik beter 3S lipo's kopen (MMM kan 3S aan, MM kan max 2S aan)

Kleine correctie:
De MMM (mamba monster max) kan 6s aan
De MM (mamba max) kan 3s aan. Met enkele modificaties kan hij meer aan, maar dan kan je net zo goed de MMM kopen.

De keuzen zullen voornamelijk door je budget bepaald worden. Als je budget het toelaat, stap dan meteen over op brushless & lipo's (koop bijv. de E-Revo brushless). Op de lange termijn zal dat ook goedkoper zijn dan in een later stadium overstappen.

Zit je krap, begin dan met een standaard (gebruikte) E Revo & NIMH.

ik zou als ik een E-Revo zou kopen eerst de auto standaard laten en een leuke digitale lader waar je lipo's/A123/PB/NiCd/NiMH in een korte tijd mee kan laden erbij kopen. zo'n lader heb je al voor ong. €100,- of minder 2e hands. in het begin is de E-Revo leuk genoeg om mee te spelen en heb je een lader die je accu's lekker snel vol gooit. als je dan meer snelheid wil in je auto kan je gaan voor een BL met lipo of A123 en heb je de rest al, wat betekend dat je dan nog maar iets van 150-250 kwijt zult zijn voor BL en lipo. ik heb met kerst een 2S 8000mAh 30C gehaald voor €79,- dus lipo's hoeven niet zo duur te zijn. de meeste BL's kunnen trouwens maar 2~3 cellen lipo aan. ik heb thuis nog 2x een 5S 3200mAh 25C liggen voor mn heli en die zijn wel rond de €150,-

kijk anders eens op PK Model Racing

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Zou deze lader niet ideaal zijn?
RED B6 RC Battery Li-Po NiMH LiCd Balance Charger DE bei eBay.de: Zubehör Materialien (endet 19.02.09 12:03:11 MEZ)

zeer goedkoop, geen merk...
zijn er veel klachten en risico's over goedkopere laders?

En deze lipo's?
http://cgi.ebay.de/Neuf-4000mAh-15c...Z2562QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Ook zeer goedkope chinese artikelen... als ik vier zo'n batterijen koop, en twee keer twee zo'n accu's parallel gebruik in de e-revo heb ik twee 8000mAh lipo's met een burst rate van 15C (120A) en 10C continuous (80A).

Laatst bewerkt:
Back