Veiligheden en routine... Tja.
Ene meneer James Reason heeft daar ooit een mooie theorie over ontwikkeld: de 'Swiss cheese-theory'.
Specifiek gericht op de luchtvaart, maar bij andere disciplines te gebruiken.
Komt erop neer dat er barrières (de plakken kaas) zijn om ongevallen te voorkomen.
Stuk voor stuk zitten er lacunes in die barrières (de gaten) want anders werkt het geheel niet.
De grap is om deze barrières op elkaar te leggen en ervoor te zorgen dat het totaalpakket geen gaten meer bevat.
De lacunes van de ene barrière worden 'geneutraliseerd' door een van de andere barrières.
Zonder meer toe te passen op veiligheid in de modelbouw:
Plak 1: eigen kennis en vaardigheden (ben je bijv in staat om op een verantwoorde manier een stekkerverbinding aan te leggen aan je Lipo's en in je vliegtuig/boot/auto of werk je met kroonsteentjes en ductape? Ik heb in mijn beginnersjaren best wel leergeld betaald als ik een (loeidure!!) regelaar opblies omdat ik de + en de - had verwisseld... Reden? Bijvoorbeeld geen consequent kleurgebruik van de draden, 'omdat ik even geen rode draad had' en ik tóch wilde varen...
Plak 2: eigen conditie en attitude tijdens het modelbouwen: ben je moe of sta je onder spanning tijdens een klusje?
Voorbeeld: Je bent nét lekker bezig en je vrouw roept: 'Het eten is klaar!' of 'We zouden samen boodschappen doen!' en je roept terug: 'Ik kom zó... Nog even dit afmaken!' en je raffelt het klusje af. Gevolg: prutswerk.
Ander voorbeeld: Soms begin ik te bouwen en na tien minuten merk ik: 'Het gaat vandaag niet.' Waarom niet? Geen idee, maar alles wat ik oppak mislukt of is niet zoals ik het zou willen hebben.
Bekend verschijnsel onder modelbouwers. Stop voor dat moment. Zonde van de energie en je verprutst meer dan je bouwt. Pak een goed boek. Morgen verder, wie weet lukt het dan wél.
Plak 3: voorbereidingen voor vertrek: neem er de tijd voor. Bij complexe modellen: werk een goeie checklijst af. Heb je alles bij je en is alles opgeladen? Of moet je op het veld/aan de waterkant/op het circuit nog 'noodreparaties' uitvoeren omdat je iets vergeten bent? Bij mijn stoomsloep 'Hanja' heb ik een checklijst.
Onderverdeeld in:
a) onderhoud en controles voor vertrek
b) controles vóór het opstoken
c) controles vóórdat het model te water gaat
d) controles na het varen
e) onderhoud en controles na terugkomst
De reden? Ondanks dat het maar een 'simpel' stoomsloepje is met nog geen 3 Bar op de ketel, blijft het een bloedheet drukvat waar ik geen risico's mee wil lopen. Los van het feit dat het een model is waar ik stiekem best wel trots op ben...
Plak 4: de attitude bij de club: zijn er regels waar je je aan te houden hebt? Wordt er enige mate van (vriendelijk) toezicht gehouden? Wordt je er op aangesproken als je 'stomme dingen doet'?