Lipo Veldaccu 12V-40Ah al aantrekkelijk om aan te schaffen?

Ik maak momenteel gebruik van een 12V semi tractie loodaccu met een capaciteit van 64 Ah om op velden waar geen 12V of 230V spanning beschikbaar is mijn lipo's te laden. Naast het evident grote voordeel voor mijn fysieke conditie, zie ik vooral nadelen: het gewicht van de accu en zijn levensduur.
Nu kom ik op Alibaba.com niet alleen de LiFePO4 bekercellen tegen die Gert Giesse zeer positief getest heeft als veldaccu, en die, zei het voor hoge prijzen, al te koop zijn in Duitsland. Ook 12V lipo startaccu's zijn al in productie.
Rechtstreeks importeren van de 10Ah bekercellen cellen is zeer wel mogelijk, ik heb offerte aangevraagd en verwacht maandag een prijs te krijgen.
Headway, de fabrikant van deze bekercellen maakt nu ook al Lipo startaccu's voor auto's. M.i. nog aantrekkelijker dan de bekercellen optie, want de verpakking van de batterijen is al aanwezig (een DIN standaard accu behuizing).

de 12V 30Ah start accu (ook 40/50/70Ah is leverbaar) :

Headway lithium ion iron phosphate battery 12v30Ah products, buy Headway lithium ion iron phosphate battery 12v30Ah products from alibaba.com

De bekercellen:

LiFePO4 Headway 38120 Cells(with screws) products, buy LiFePO4 Headway 38120 Cells(with screws) products from alibaba.com

Linkje naar Gert Giesse's testbericht:

http://www.elektromodellflug.de/akku-test/linfepo-8ah.htm

Zijn er al mensen die ervaring hebben met dergelijke bekercellen en lipo start accu's?

Laatst bewerkt:
Hier ter info beide offerten die ik binnen kreeg. Reken hier nog 20% bij en je hebt de prijs na import. Er is vast nog op de transportkosten te besparen als je bundelt met anderen.

Het grote voordeel is voor veel laders dat je van deze accu's veel langer dan 1 seizoen plezier hebt. De prijs is een 3-voud van een PB semi traktie accu met een capaciteit van 64 Ah (nuttige kapaciteit= 40Ah), maar moet meer dan 1000 laad cycli meegaan.

De 12V 48 Ah LiFe accu offerte:

Here is the price for your information:

Battery unit price:12V 48Ah-USD260.00

BMS price: If your Max const.discharging current is between 3-15A, the BMS price should be USD6.90
If your Max const.discharing current is between 15A-30A, the BMS price should be USD9.00
Please confirm back with your Max.const.discharging current or your motor power.

Charger price:12V 5Amp--USD13.50 12V 8Amp--USD23.30

The freight cost incluidng battery/bms and charger should be USD72.50

De bekercellen LiFe 12V 40Ah accu offerte:

Thank you for your prompt response.

if you need 15A constant discharge current,
I think maximum current 30A or more will be the best.

the price of 12V 40A battery pack is $281(include 15A BMS, connector and holder)
the price of the aluminum shell charger is $21(charging current is 5Amps)
please see the picture at the attached file.

the shipping cost is $165 for 2pcs battery packs(without charger).

so that, the total price is $281 x 2pcs + $165 = $727

@prop-er,

het kan nog veel beter. Je moet dan echter wel een grotere order plaatsen. Ik ga de firma Headway de komende tijd zeker in de gaten houden.

off topic: ze leveren ook motoren, regelaars en accu's voor e-bikes. De Cortina fiets van mijn vrouw is afgemonteerd met hun spullen. Een techneut kan ook hier een slag slaan (400 dollar voor een 250W motornaaf, regelaar, accu cradle, accu en lader).

Wat 3s pakketten betreft, ja. Maar mijn 6s pakketten zijn toch al wel zo prijzig dat ik 3 stuks voor 1 kist wel genoeg vind.

De bekercellen zijn ook wel leuk als motorfiets accu.
4S 10Ah is ook bruikbaar voor een flinke meermotorige kist. Ga ik eens over nadenken.

Ja dat snap ik maar wat heb je dan aan een 40 ampere accu moet.
Die is ook in een mum van tijd leeg.

Zie het nut ook niet zo.

Zon accu is leuk voor meerdere kleine lipo,s te laden.
Maar die zijn op het web zo goedkoop dat je er beter daar veel van kan kopen.
Bij flinke pakketten van b.v 6cell kun je er misschien 3 of 4 laden.

Voor de grotere lipo,s moet je gewoon:
1. veel lipo,s hebben ( maar dat is vaak te duur)
2. Laden op de vliegplek en dan moet je al snel naar 220v of een generator.

Ik ben het wel met Bertus eens, als je ziet wat sommigen allemaal meezeulen naar het veld om vervolgens 1x een accu te laden....

Los van het feit of het handig is, de kans dat ze hem per luchtpost versturen is nihil. Er is radicaal paal en perk gesteld aan het transport van accu's. Niet officeel maar het is een advies (PDF) en als het fout gaat draait de transporteur op voor de kosten. Dus alleen per boot zal nog een optie zijn.

Hoezo "nihil"? Heb je dat document überhaupt wel gelezen?

Er wordt geadviseerd om Lithium accu's/batterijen in Class C ruimtes van vrachtvliegtuigen te vervoeren, aangezien daar de benodigde fire suppresive maatregelen aanwezig zijn.

Hoezo "nihil"? Heb je dat document überhaupt wel gelezen?

Er wordt geadviseerd om Lithium accu's/batterijen in Class C ruimtes van vrachtvliegtuigen te vervoeren, aangezien daar de benodigde fire suppresive maatregelen aanwezig zijn.
Yep, gelezen. En de discussie die er op volgde ook. Daaruit bleek dat de brandwerende maatregelen niet 100% afdoende waren om problemen te voorkomen omdat het een chemische reactie betreft. Daarom is het vervolgadvies om maar op beperkte schaal Lithium-houdende accu's te vervoeren.

Halon 1301 is niet effectief bij thermal runaway in lithium METAL batterijen.
In dit draadje hebben we het over Lithium ion batterijen, waarbij Halon 1301 WEL effectief is. Evengoed bestaan er voor beide types beperkingen.

Zie: TNT Express - Lithiumbatterijen

Back