lipo verpruik 2cell of 3cell voor BEC

Allen,

Als ik voor mijn Raptor een BEC gebruik om de servo's/ontvanger met 6 Volt te voeden en ik gebruik een 2300 mAh 3-cell batterij, gaat die dan langer mee (per vlucht) dan een 2300 mAh 2-cell?

groet,

Arthur

Hallo Arthur,

Als beide lipo's dezelfde capaciteit hebben zal het maximale toerental op 3S en op 2S het grootste verschil zijn, tenzij je bij 2S de pinion op de motor groter maakt om dezelfde rotorsnelheid te houden, dan zal de 2S harder moeten werken om dit te realiseren en zal je vliegduur korter zijn, dan op 3S met de kleinere pinion.

Of bedoel je een aparte 2300mAh Lipo voor de BEC en eentje voor de aandrijving?

Groeten, Jan.

Ah, Niet helemaal duidelijk geweest sorry;
Hier het wat langere verhaal.
Mijn Raptor is een Nitro Heli. Nu heb ik een 2200 mAh/4,8Volt NiMh die de 3 swash servo's en de rudder servo voeden (en dat gaat prima). Nu wil ik de 4,8V NiMh vervangen voor een 6 volt systeem. Ik heb me laten adviseren om dan bijvoorbeeld een 2 cell Lipo te nemen, die op een 6 Volt BEC te zetten en zo de servo's met 6 Volt te voeden (sneller en meer koppel).
Nu heb ik al drie 3-cell lipo's liggen voor mijn T-rex 450 (electro heli). Toen vroeg ik me dus af of een 3-cell langer mee gaat dan een 2cell bij gelijke capaciteit?
(beetje duidelijker zo?)

Als het een schakelende BEC is wel, anders niet en wordt de extra energie die je aan boord hebt omgezet in warmte. Dan sleep je dus ook voor niets extra gewicht mee.

Komt me overigens wel vreemd voor om een 6V BEC te voeden met een 2S lipo, gezien de normale afslag op 6V voor een 2S lipo, maar ik ben geen deskundige wat dat betreft...

Dirk

Volgens mij zit er geen afslag op een BEC regelaartje. Er komt gewoon consequent 6V uit tot de ingaande spanning te laag is. Meestal zit er wel wat verlies in dus zeg dat hij minimaal 7 volt moet binnen krijgen om er 6V uit te gooien. Volle 2s lipo is immers 8,4V en leeg zeg 7V.

Zoals al werd gezegd in het geval van een geschakelde BEC wat de losse BEC units denk ik altijd wel zijn kan meer cellen geen kwaad. Of je accu langer mee gaat. Ik denk het eigenlijk niet. Capaciteit blijft hetzelfde. Bij een aandrijving pas je de motor aan op de spanning en gaat de stroom inderdaad omlaag om een gelijk vermogen te leveren. Echter verander in dit geval niets behalve dat je een hogere spanning aanbiedt. Dus je verbruik gaat nu iets omhoog door de 6V maar maakt niet uit wat je er in duwt. Spanning wordt alleen omgezet tot de benodigde 6V. Sterker nog ik gok dat de converteer verliezen heel iets hoger zijn bij 3s dan bij 2s (waarschijnlijk nauwelijks merkbaar) dus verbruik je alleen maar meer.

Goed in de praktijk maakt het dus weinig uit op het meer gewicht meeslepen na.

Gr. Dennis

Zoals al werd gezegd in het geval van een geschakelde BEC wat de losse BEC units denk ik altijd wel zijn kan meer cellen geen kwaad. Of je accu langer mee gaat. Ik denk het eigenlijk niet. Capaciteit blijft hetzelfde.
De capaciteit blijft niet hetzelfde hoor, een 3s2300 bevat ongeveer 25Wh, een 2s2300 17Wh. Als gewicht belangrijk is kan je een 3s1600 nemen in plaats van een 2s2300. Bevat evenveel energie en zal ongeveer hetzelfde wegen.

Bij een schakelende BEC zal de 3s2300 langer meegaan dan de 2s2300. Het verlies in een fatsoenlijke schakelende voeding is nagenoeg verwaarloosbaar (rendement van >90% is goed haalbaar).

Ik zou geen 2s lipo nemen voor een 6V systeem. De nominale spanning van een 2s lipo (7.4V) zit veel te dicht bij de minimale inputspanning (meestal uitgangsspanning +1V) die een 6V BEC nodig heeft.

Arthur,

Ik snap 'm...

Eén en ander is hierboven al uitgelegd, dus dat hoef ik niet meer te doen.

Ik doe iets dergelijks in m'n zeilboot; een 2S 4000mAh Lipo verzorgt via een schakelende BEC de 6V voeding voor m'n ontvanger, zeilservo en roerservo.

Nu vallen de piekstromen in een zeilboot nogal mee en kan ze niet vliegen (en dus niet neerstorten), dus van een eventuele spanningval als de Lipo leeg begint te raken heb ik geen last, bovendien kan de boot langer varen op 4000mAh dan ik het volhoudt...(dagen).

Groeten, Jan.

De capaciteit blijft niet hetzelfde hoor, een 3s2300 bevat ongeveer 25Wh, een 2s2300 17Wh. Als gewicht belangrijk is kan je een 3s1600 nemen in plaats van een 2s2300. Bevat evenveel energie en zal ongeveer hetzelfde wegen.

Precies de uitleg die ik zocht (P=I*V). Door het hogere voltage heb je dus meer energie in huis, toch?

Allen, bedankt voor de input. Ik zal voor de zekerheid 3 cellen nemen (is makelijker ook, omdat ik daar er al een paar van heb).

Even off-topic van mijn eigen draadje: hoe kom ik achter de piekstroom van een servo? Ik heb 3 Futaba S3152 servo's maar kan op de futaba website niets vinden over de maximale en/of nominale stromen.

Laatst bewerkt:
Back