Lipo vervangen door A123 cellen

Lipo vervangen door A123

Ben al een aantal jaren in bezit van 2 MSH Protos-500 heli’s deze vlieg sinds een tijdje FBL m.b.v.
Beast-X system.
Vlieg beide heli’s met 6s lipo’s, maar ben fan van A123 cellen dus loop ik al geruime tijd te denken een van de heli’s om te bouwen naar dit type cellen.
Waarom, A123 cellen favoriet zijn, ik vlieg div. vliegtuigen en ook in verleden een trex450 gevlogen op 3S A123 cellen.
Ze zijn robuust, kunnen tegen een stootje, hebben een lange levensduur, kunnen koude/warmte goed verdragen en zijn niet kritisch met het laden, kunnen gerust 10 keer geladen worden zonder te balanceren, en zo kan nog meer voordelen noemen.
Een voordeel zal ik later nog beschrijven.
Ze zijn wat zwaarder in verhouding met lipo cellen.
Er zijn al vliegers die 6s of 7s vliegen, ik vond de uitdaging om 5s te gaan vliegen om het gewicht in de hand te houden, 1 cel weegt 70gr. van 2300mAh.
Maar de standaard motor (Lipo-Tech 26-10 820 Kv) voldoet dan niet meer, die maakt dan te weinig toeren en dit is niet op te lossen door een groter motortandriempully.
Met behulp van RC-Heli-Gear-Ratio APP, de RPM/V uitgerekend wat de nieuwe motor aan toeren moest gaan maken en dit was 1600-RPM/V, leuke APP overigens.
Dus op zoek naar de juiste motor, en ben bij Hacker kunnen slagen een A40-10S V2 8pole 1600 rpm/V is het geworden.
De as heb ik nieuw gemaakt omdat de 12tanden tandriempully was berekend voor juist headspeed (2700 rpm) .
Was al in bezit van een Jeti Spin 66 deze voldoet voor deze setup, en is goed in te stellen d.m.v.
diverse parameters die nodig zijn om alles goed te laten werken.
Was ondertussen ook in het bezit gekomen van een IISI telemetrie setje, om de accucapaciteit in de gaten te houden en de opgeslagen data uit te kunnen lezen.
Deze werk goed heb al div. vluchten gemaakt en dan kunnen zien wat de heli aan stroom trekt en hoe de accu zich houdt.
IISI Cockpit waarschuwt mij wanneer ik mijn accucapaciteit heb verbruikt aangezien dit elke keer een beetje anders is, b.v. vliegstyle/temperatuur/headspeed.
Het accupakket had ik gevonden op het modelbouwforum voor een mats prijsje 6S a’2300mAh maar zal later blijken dat een ander type cel dan ik had gedacht.

Door alles te monteren inclusief IISI-telemetrie kwam het gewicht uit op 1635gr. niet slecht.
Op naar het veld en optoeren maar en vliegen met die hap (ben zelf een vlieger die lekker kan rondschuren en wat licht 3D werk)
Vliegen ging goed maar zakte wat in wanneer er wat meer werd gevraagd b.v. pitchpump en de vliegduur was ook marginaal, dit was niet wat ik voor ogen had het pakket viel erg tegen.
Heb het pakket eens goed tegen het licht gehouden en wat bleek, het ging om een nieuw maar oude serie A123 cellen het serienr. gecheckt op A123 site het ging om een van de eerste cellen die een cap. hebben van 2200mAh i.p.v. 2300mAh maar ook interne weerstand is veel hoger dan huidige A123 cellen.
Klein beetje kat in de zak, wat nu zo doorvliegen was geen optie met huidige prestaties.
Toch maar 5 nieuwe cellen van een nieuwe generatie gekocht in Duitsland deze hebben een grotere cap. bij het zelfde gewicht, 70gram 2500mAh cap. met een veel lagere interne weerstand.
Nieuw 5S A123 pakket samengesteld en gemonteerd en gaan vliegen, de resultaten en prestatie waren veel beter kan lekker rondraggen zonder in te kakken alleen de vliegduur viel tegen 4 min. bij 2700RPM wel wat kort.
Na p/m 15 vluchten het volgende bedacht hoe zou de Protos vliegen bij 2500RPM na dit te hebben geprogrammeerd en div. rondjes en accu’s te hebben leeg gevlogen schiet de vliegtijd naar 5 min.
1 min. winst door de headspeed met 200RPM. te verlagen en nog voldoende power om lekker te vliegen.
Dit is wat ik voor ogen had, korte laadtijden p/m 12min. en betrouwbare cellen.
Een van de laatste vluchten van de afgelopen tijd had ik nog een lichte paniek aanval na de landing.
Het volgende gebeurde kort nadat ik de heli aan de grond had gezet begon deze als een gek te roken, toch vreemd voor een elektroheli deze hoort niet te roken, snel op de heli afgelopen begon deze spontaan te branden hoe snel kan je een accu verwijderen uit een heli, kan je vertellen heeel snel vlammen gedoofd en pakket van heli getrokken en weg gegooid.
Bleef nog smeulen heb als een zotje de balanceerdraden van elkaar getrokken.
Schade bleef beperkt en het euvel was snel ontdekt de balanceerdraden hadden tegen het carbon- frame liggen scheuren en lekker sluiting liggen maken, waar een beetje onachtzaamheid toe kan lijden, dus wees gewaarschuwd heli vliegers.
Het pakket netjes opgelapt opgeladen en vliegen maar.
Na een aantal vluchten was het pakket weer prima in conditie.

Was dit me ook gelukt wanneer het lipo’s waren geweest, ik denk het niet een pakket zo mishandelen dan weer vrolijk door vliegen.

Dit was een kleine uiteenzetting van een ombouwproject naar A123 .

20130419185623.jpg

Back