Je hebt nu een 2200mAh accu en daarmee kan je 5 min. vliegen. Je wilt een andere accu kopen, ook 2200mAh, en dan verwacht je 8 min. te kunnen vliegen? Daar klopt volgens mij iets niet. Beide accu's hebben een capaciteit van 2200mAh dus de "energie inhoudt" van beide accu's is hetzelfde. Daarom kan ik me niet voorstellen dat je met die andere accu langer zal kunnen vliegen.
Het feit dat de eerste maar maximaal 20C mag leveren en de tweede 35C kan een klein beetje invloed hebben maar als dat zo is ben je de accu al behoorlijk zwaar aan het bellasten. Het feit dat de eerste accu al eerder is gebruikt kan ook een klein beetje invloed hebben. Alles bij elkaar zal dat echt geen 3 minuten schelen.
Als je echt langer wilt vliegen moet je een accu gebruiken met een grotere capaciteit, je zal naar 3000mAh of nog hoger moeten gaan, dan kan je langer vliegen.
Dan de "technologie" waar je over vraagt.
Stacking is Engels voor stapelen, de verschillende "platen" waar een cel uit is opgebouwd zijn op elkaar gestapeld, een + plaat, een isolator, een -plaat, een isolator, een + plaat en zo voorts. Alle + platen zijn met elkaar verbonden en met de + draad die uit de cel komt. Hetzelfde geldt voor de - platen. Hoe meer platen en hoe groter ze zijn des te groter de capaciteit. Het voordeel van stapelen is dat je een cel bijna elke gewenste vorm kan maken.
Winding is Engels voor (op)winden. Met maakt één lange strook wat de + plaat wordt en een zelfde strook wat de - plaat wordt. Die twee worden op elkaar gelegd met een isolator er tussen en dan wordt het geheel met een tweede isolator strak opgewonden.
Het resultaat is feitelijk hetzelfde als stapelen. Het verschil is echter dat de cel vrijwel altijd rond zal worden. Eventueel kan er in een ovaal gewikkeld worden maar dat gebeurt niet vaak. Het voordeel van wikkelen is dat de platen meestal strakker op elkaar zitten en ook wat makkelijke strak blijven zitten. De inwendige weerstand van deze cellen is meestal iets lager. Het scheelt niet veel maar er is verschil.
De spanning van een cel met een lagere inwendige weerstand zal minder inzakken als je hem belast. Het voordeel is dat er meer stroom kan lopen en de motor meer vermogen zal leveren. Het heeft ook een "nadeel" en dat is dat de accu juist sneller leeg zal zijn! Als je meer stroom uit de accu trekt is hij sneller leeg, heel simpel. Zo kan het dus gebeuren dat een accu met een hogere "C" waarde toch sneller laag zal zijn. Hij levert wel meer "power" aan de motor maar iets korter.
