lipo voor Align450 met stacking of winding technology

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jannus, 18 dec 2019.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb de setup van een Align450 afgerond. Nu nog de juiste lipo's bestellen. Gebruikte voor de hoover test ZIPPY 3S 2200 20C die ik nog had liggen voor mijn zwever. Binnen 5 min al op. Zijn idd wat aan de kleine kant, maar nu.

    Kan ZIPPY 3S 2200 40C kopen maar ook bv. Overlander 3S 2200 35C. ZIPPY heeft winding technology, Overlander stacking technology. Heb gelezen wat dat inhoud maar vraag mij af met welke lipo in zijn algemeenheid voor de Align450 een vliegtijd van min. 8 minuten met normale vliegstijl haalbaar is.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zippy is prima maar neem een hogere C waarde. minimaal 40 C . 8 minuten is lang, wil je dat halen zul je het toerental moeten terugschroeven. Ik vlieg mijn 450 tot 5 minuten op pak hem beet 80 % vermogen. Als ik langer door ga wordt de accu warm. Ik vlieg ook nooit door tot de regelaar ingrijpt. Zo gaat je accu langer mee.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt nu een 2200mAh accu en daarmee kan je 5 min. vliegen. Je wilt een andere accu kopen, ook 2200mAh, en dan verwacht je 8 min. te kunnen vliegen? Daar klopt volgens mij iets niet. Beide accu's hebben een capaciteit van 2200mAh dus de "energie inhoudt" van beide accu's is hetzelfde. Daarom kan ik me niet voorstellen dat je met die andere accu langer zal kunnen vliegen.
    Het feit dat de eerste maar maximaal 20C mag leveren en de tweede 35C kan een klein beetje invloed hebben maar als dat zo is ben je de accu al behoorlijk zwaar aan het bellasten. Het feit dat de eerste accu al eerder is gebruikt kan ook een klein beetje invloed hebben. Alles bij elkaar zal dat echt geen 3 minuten schelen.
    Als je echt langer wilt vliegen moet je een accu gebruiken met een grotere capaciteit, je zal naar 3000mAh of nog hoger moeten gaan, dan kan je langer vliegen.

    Dan de "technologie" waar je over vraagt.
    Stacking is Engels voor stapelen, de verschillende "platen" waar een cel uit is opgebouwd zijn op elkaar gestapeld, een + plaat, een isolator, een -plaat, een isolator, een + plaat en zo voorts. Alle + platen zijn met elkaar verbonden en met de + draad die uit de cel komt. Hetzelfde geldt voor de - platen. Hoe meer platen en hoe groter ze zijn des te groter de capaciteit. Het voordeel van stapelen is dat je een cel bijna elke gewenste vorm kan maken.
    Winding is Engels voor (op)winden. Met maakt één lange strook wat de + plaat wordt en een zelfde strook wat de - plaat wordt. Die twee worden op elkaar gelegd met een isolator er tussen en dan wordt het geheel met een tweede isolator strak opgewonden.
    Het resultaat is feitelijk hetzelfde als stapelen. Het verschil is echter dat de cel vrijwel altijd rond zal worden. Eventueel kan er in een ovaal gewikkeld worden maar dat gebeurt niet vaak. Het voordeel van wikkelen is dat de platen meestal strakker op elkaar zitten en ook wat makkelijke strak blijven zitten. De inwendige weerstand van deze cellen is meestal iets lager. Het scheelt niet veel maar er is verschil.
    De spanning van een cel met een lagere inwendige weerstand zal minder inzakken als je hem belast. Het voordeel is dat er meer stroom kan lopen en de motor meer vermogen zal leveren. Het heeft ook een "nadeel" en dat is dat de accu juist sneller leeg zal zijn! Als je meer stroom uit de accu trekt is hij sneller leeg, heel simpel. Zo kan het dus gebeuren dat een accu met een hogere "C" waarde toch sneller laag zal zijn. Hij levert wel meer "power" aan de motor maar iets korter. ;)
     
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Kreeg bij het testen van de 450 heli rpm en tail problemen i.c.m. Zippy 3s 2200 20c. Bleek wat ik al vermoedde toch de lipo te zijn. Getest met een geleende Infinity 3s 2200 70c en alle problemen opgelost.
    Nu wat kopen een: Zippy 3s 2200 40c (€17) of Infinity 3s 2200 70c graphene tech (€23).
    Denk dat beide voor deze 450 heli goed genoeg zijn maar is er verschil in levensduur en wellicht andere eigenschappen die van belang zijn voor deze 450 heli die het prijsverschil rechtvaardigen.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb een graphene gekocht en die is net ietsje dikker als normaal. Daardoor past mijn canopy niet icm die accu.
    Let dus op de afmetingen van de accu.
     
  6. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Idd altijd op de maat letten. En gewicht telt misschien ook. Beide door mij genoemde lipo's schelen niet veel. Opgave leveranciers:
    Zippy Compact 109 x 34 x 27 196gr, Infinity graphene 105 x 34 x 23 185gr
    In mijn geval zal Zippy mogelijk problemen geven (109 mm), Infinity past uitstekend (heb ik immers mee getest).
     

Deel Deze Pagina