Lipo voor de benzinemotor

Lipo of nicad voor de ontsteking van de benzinemotor .
Lipo s natuurlijk met een schakelmechaniekje naar 6 volt.
Wie o wie wil er iets van zeggen.

welke motor ?

3W kan zonder probleem zonder regelaar 2 cellen lipo hebben. Raden ze zelfs aan.

Peter

Ed Heemskerk zei:
Lipo s natuurlijk met een schakelmechaniekje naar 6 volt.

Als de ontsteking bijv. maar 4.8V aankan is dat ook niet aan te raden, hangt dus af van je onsteking (zoals Peter al zei)

Maar je gaat F3A-X vliegen begrijp ik uit je activiteiten in dit subforum? :D

Grt.

Ik ben begonnen met een F3Ax project , altijd al willen doen .
Ja ik ben ook van plan wedstrijden F3Ax te gaan vliegen
Het project is een Ultimate Dash 300 van Delro met een Da 100 2.00 m sp 2.37 RL
De lat ligt op 10 kg maar of ik dat haal met een DA 100 ?
Hitec TG servo s en een knipoog naar F 3A techniek .

Ik denk dat een DA ontsteking zelfs maar met 4,8V werkt.

Als je echt denkt onder de 10kg te blijven dan zou ik eerder kiezen voor een 3W 75 / 80. Alex heeft er nog eentje te koop.

DA ontsteking werkt op 4,8-6V. Ze raden batterijen aan met een capaciteit vanaf 1400mAh.

Het gewicht van een 4 cellen NiMh AA pakket van 2000-2500 mAh zal ongeveer 110gr gaan wegen en een 2 cellen 1450mAh lipo + spanningsregelaar zal ongeveer 105gr wegen.

Veel gewichtsverschil ga je hier dus niet halen.

Persoonlijk probeer ik ook te vermijden dat lipo's in het vliegtuig moeten geladen worden, wat meestal moeilijk is voor een ontstekingsaccu omdat die gewoonlijk vlak achter het motorschot zit.
Ik heb een DA-50 en daar zit een gewoon NiMh pakketje in omdat dat het goedkoopst uitkomt.

Gr Joeri

Ik vlieg al jaren met eencilinders en mounts met schokbrekersystemen om de bonkende eencilinders in toom te houden . Lukt prima, maar de keuze voor de 2 cilinder is voor mij de motorloop de sound en de trillingsbeheersing .Je wint weer wat terug op de motorbevestiging .
De 2 cilinder is wat zwaarder dan de 1 cilinder , 2 uitlaten doen ook geen goed aan het gewicht maar aan het begin van een project moet je de lat ergens leggen . De 10 kg is voormij uitgangspunt om aan de duitse norm te voldoen . Wie weet ga ik daar ook eens heen . Volgens de specificaties van het model kan je gaan tot 11.5 kg .Dat ga ik in ieder geval redden .Als de motor wat zwaarder is hoef je mogelijk de accu niet onder de motorkap te plaatsen . Als je met lipo s de ontvanger en servo s voedt is gelijkheid van systemen denk ik gewenst.
Er schijnt ook een 3W 85 te koop te zijn als 3W85H waarin het carter is aangepast en de motorophanging in het centrum van de cilinderbeweging is geplaatst voor een betere trillingsvrije loop.

Ed Heemskerk zei:
Er schijnt ook een 3W 85 te koop te zijn als wacht waarin het carter is aangepast en de motorophanging in het centrum van de cilinderbeweging is geplaatst voor een betere trillingsvrije loop.

Even een tipje; op dit forum kun je 3W 80 niet aan elkaar typen, dan krijg je "wacht", om die reden type ik het dus altijd los (3W 80 Xi)

Even over die trillingen; de eencilinders die ik tot nu toe heb gehad konden allemaal prima star gemonteerd worden, dan spreek ik over Roto 25 en 35, 3W40, 3W60, 3W60 Heindel, 3W75, 3W75ius, 3W 80 Xi (2 stuks), ZG38, ZG45, ZG62 en ZG74, King 60, ZDZ40, ZDZ80. De enige die star gemonteerd wel wat problemen gaf was een King 95, die bonkte wel erg hard....

Grt.

Alexzzz zei:
Even over die trillingen; de eencilinders die ik tot nu toe heb gehad konden allemaal prima star gemonteerd worden

Kuch Kuch ahum... he verdorie een kriebel in mijn keel....

@Alexzzz
Ed had het niet alleen over trillingen maar ook over geluid :)
Maar dat geeft niet Alexzzz jij bent toch niet te overtuigen zoals je dat zelf zo mooi zegt.. :)

@Ed
Is die Delro kist niet voorbereid voor een 6-punts ophanging in alleen rubbers zonder hydrodempers? Lijkt voor zover ik dat gezien heb bij Delro ravens, delro ultimates en enkele extra's van Dietrich altenkirche de perfecte ophanging voor een ééncilinder. Wel flexibel, geen gedoe met hydrodempers. Goed voor geluid, kosten, gewicht (lichter als een volledige hydromount) en trillingen.

Groetjes

mark

Mark Oostveen zei:
@Alexzzz
Ed had het niet alleen over trillingen maar ook over geluid :)
Maar dat geeft niet Alexzzz jij bent toch niet te overtuigen zoals je dat zelf zo mooi zegt.. :)

Qua geluid zal het iets kunnen uitmaken, dat zal ongetwijfeld zo zijn. Echter met een goede KS uitlaat, kelk+3W filter op de inlaat en een goede prop kom je ook al een heel eind heb ik al bij diverse kisten gemerkt :D

Grt.

Bij al mijn F3A kisten maakt ik gebruik van Hyde mounts , met en zonder neusring . Voor de Da 100 heb ik contact opgenomen met Merle Hyde ( de vader van Chip Hyde ) een hernieuwde kennismaking .
tijdens het WK F3a in oostenrijk ontmoet . Merle maakt Hyde mounts voor motoren tot 330 CC , Op bestelling . Om voorzichtig te beginnen ,vandaag heb ik dit kunststukje ontvangen en voorzichtig op de motor geschroefd .
Deze mount ,weet ik uit ervaring ,lost alles op waarover gesproken kan worden met betrekking tot geluid ,trillingen levensduur van motorkapbevestigingen , en andere onderdelen ,de motor is bevestigd als een automotor. Kan een lichte rotatie maken en is in de langsas stijf. Alle TOC kisten van Chip zijn met dit systeem uitgerust . Ook voor een DA 50 en een 3w 56 Boxer heb ik mounts gekregen . Er waren nog een paar vliegers enthousiast geworden .

Joeri , je moet nog even geduld hebben , voor de F3Ax site ben ik van plan om er een artikel over te schrijven.
Compleet met testresultaten en gegevens .

Back