Lipo voor Monstertruck, maar welke ??

Ik wil de hobby van het rc rijden weer oppakken na jaren van afwezigheid en vanwege mijn voorkeur voor offroad rijden en bashen twijfel ik momenteel tussen een Traxxas X MAXX of een LOSI LST XXL2 E. Maar vandaag werd ik gevraagd welke Lipo's ik wilde.

Gezien ik herintreder ben en dus geen ervaring heb met Lipo accu's wilde ik vragen of hier suggesties zijn en wat de "betere" lipo's zijn voor zowel 4s als 6s voor bovenstaande wagens.

Bedankt voor de imput :thumbsup:

Ik gebruik in mijn omgebouwde LST een 5000mah 45C 6S Gens Ace accu, dat bevalt erg goed.
Ik weet dat Wesley hier op het forum een 4S hardcase Gens Ace accu gebruikt in zijn LST, en volgens mij bevalt dat ook goed.
Ik ben erg tevreden met Gens Ace accu's en de service.
Ik heb een Nanotech accu gehad, maar daar zat een kapotte cel in, en wat ik over lees ben ik niet de enigste, er zijn verschillende ervaringen mee.
In de X-Maxx moet je eigenlijk een zo groot mogelijke accu hebben ivm het gewicht, dus ik zou gaan voor 6000mah of meer.

Ik wil de hobby van het rc rijden weer oppakken na jaren van afwezigheid en vanwege mijn voorkeur voor offroad rijden en bashen twijfel ik momenteel tussen een Traxxas X MAXX of een LOSI LST XXL2 E. Maar vandaag werd ik gevraagd welke Lipo's ik wilde.

Gezien ik herintreder ben en dus geen ervaring heb met Lipo accu's wilde ik vragen of hier suggesties zijn en wat de "betere" lipo's zijn voor zowel 4s als 6s voor bovenstaande wagens.

Bedankt voor de imput :thumbsup:

hi .

ikzelf rijd nu een half jaar met een xmaxx en kan zeggen dat ik er zeer tevreden over ben . alleen de snelheid valt mij iets tegen . ik heb hem geklokt met een max snelheid van 35 km pu op de verharde weg . ik reed op 2x 3s 5000 mah van yellow rc . deze vind ik echt goed overigens . ik rijd met een setje makkelijk veertig minuten afwisselend van onverhard naar verharde weg .
ikzelf ga hem upgraden met de castle 2028 esc motor setup . zodat ik tot 8s lipo kan gaan . maar met die motor op 6s gaat ook al sneller heb ik me laten vertellen .
ff snel een fotootje van die van mij . met kousen om de schoks en de castle creations cooling fan . daaronder zit nog gewoon de standaard traxxas motor.
WP_20160625_003.jpg

zie het verschil met de stampede :)
WP_20160719_14_11_50_Pro.jpg

ziet er nog redelijk netjes uit na een dag water en zand pret .
WP_20160719_14_11_23_Pro.jpg

deze shok bescherming is gemaakt van een oude binnenband :) alweer geld bespaard en t ziet er te gek uit. nog belangrijker t werkt !!!

de enige nieuwe onderdelen die ik heb moeten kopen waren de twee staafjes van de shoks voor .
IMG-20160622-WA0005.jpg

deze waren stuk gegaan na een serieuse aanrijding met een echte auto . de rest was er niets stuk . dus dat bewijst wel hoe sterk deze machine is .

als je nog vragen heb ..

De 2028 gaat even hard op 6S als de 1717 die in de X-Maxx zit?
En met dezelfde vertanding?
Dat lijkt mij raar, de 1717 heeft ongeveer 1600Kv, en 2028 ongeveer 800-900 als ik goed heb?
Dan zou de 1717 het wel heel erg zwaar moeten hebben, en niets eens op de helft van zijn toeren moeten komen.
Of is het met de standaard ESC, want dan kan het misschien wel, omdat de ESC de stroom tegenhoud.
Je kunt natuurlijk met de 2028 wel veel zwaarder vertanden, en dus misschien harder rijden, of uiteraard meer cellen :)

Regelaars houden geen stroom tegen, ze laten trouw alle stroom door die het systeem vraagt, al volgt een vurige dood.
Volgas stroom wordt bepaald door accuspanning, de motorconstante K, gearing, banddiameter, niet door de regelaar.
Stroom is evenredig met kwadraat van spanning, en evenredig met derde macht van Kv, loopt veel harder op dan je zou verwachten. Verdubbeling van cellen bijvoorbeeld geeft viervoudige stroom.
Zie dit tabelletje
Extra current with one or two cells added, simple table

Laatst bewerkt:
Bij de Traxxas ESC is het toch zo helaas van wat ik er over lees, er word behoorlijk over geklaagd op fora.
Ook Castle had dit in de firmware tot voor kort, omdat de speedrun rijders ze overbelasten, en dan garantie gingen vragen.
Alleen is er door de vele klachten een update gekomen waardoor ze als het goed is weer de volledige stroom doorgeven.
Er zit nu ook een ook fuze wire tussen, in het serie harnas, omdat hij anders inderdaad een vurige dood had.

Inderdaad, dan heb je het over bescherming tegen te hoge stromen. Mijn verhaal heeft betrekking op regelaars zonder die beveiling. Maar het verhaal gaat nog steeds op, zolang je onder de max. stroomvan de beveiliging blijft.

Back