Lipo voor startbox

Ik zou graag een lipo in mijn startbox zetten, in plaats van de loodaccu die ik nu heb.

Maar ik raak echt de weg kwijt in alle informatie over lipo's.
En dat schrikt mij een beetje af.

ik heb een lader die ook lipo's moet kunnen opladen (ansmann xbase deluxe).
Maar dan heb ik ook nog een balancer nodig? en zo'n bomvrije zak? en dan een low-voltage buzzer?

En maakt het dan uit of ik 2x 2s of 1x 4s neem?
En hoeveel C ontlading heb je dan nodig?

Klopt het ook dat je voor een LiFe pack geen balancer meer nodig hebt?

Ik weet dat er stickies over zijn, maar ik kan er echt geen wijs uit worden.

Sander,

Voor een LiPo heb je inderdaad een lader met balancer nodig.

Praktisch gezien maakt 2x2S of 1x4S niets uit, behalve dat je bij de 2S 2 accu's zult moeten laden.

Ik heb zelf ook een 4S LiPo in mijn startbox, en ik maak geen gebruik van zo'n safety bag of low-voltage buzzer. Ik heb zelf een 4S 5000mAh 30-40C van Turnigy. Normaliter gebruik ik de startbox 1 of 2 weekenden voor ik hem weer oplaad. Bij een gemiddelde zondag waar ik op rijd is er meestal 1 of 1.5 ampere uit de accu, vandaar dat ik geen low-voltage piepertje gebruik. Wel heb ik 1 keer vergeten om de lipo op te laden en was de lipo wel voor een heel eind leeg, maar toen merkte ik ook wel dat er gewoon veel minder vermogen was dan normaal. Maar de pack functioneert nog prima.

Wel wil hij bij het inlopen van motoren nog wel eens warm worden, vooral als de motor nog flinke klemming heeft. De startbox krijgt de motor dan soms niet rond en worden de motoren in de startbox ook geblokkeerd, als het ware dus een kortsluiting -> veel stroom.

Maar bij normaal gebruik wordt de pack niet benoemenswaardig warm.

Over LiFe's kan ik je helaas geen antwoord geven. Ik heb er wel eentje maar deze hang ik altijd netjes aan de balancer. Ik weet niet beter :p

Info over A123 cellen (Li-Fe) vindt je hier: Spezifikationen

Deze leverancier adviseert elke 10e lading de cellen te balanceren. Gebruik zelf al jaren deze cellen en gebruik bij elke laadcicli een balancer.

Li-Fe cellen zijn robuster dan Li-Po's, ze verdragen overlading en diep ontlading veel beter. De lader en de balancer moet geschikt zijn voor dit type cellen.

Laatst bewerkt:
ik heb ook een lipo in mijn startbox gedaan en is een heel stuk beter.

maakt volgens mij niets uit of je 2x een 2s doet of 1x 4s.
de laatste lijkt me het beste dan hoef je maar 1 accu op te laden.

ik heb de accu bij een niet nader te noeme website besteld waar ze ook b keuze lipos hebben.
de mijne is 5000mah 30c 4swerkt primma :yes: ongeveer 25 usd met verzenden
geen geld als je het mij vraagt

mocht je willen weten waar pb me dan even.

even oppassen met wat voor motor je startbox werkt, of motoren.
en hoe ze zijn geschakeld, je hebt boxen met 1x 540 motor, 2x 540 motor parrallel en serie en je hebt boxen met 700 motor. in geval van box met 1x 540 zou ik voor een 3s gaan en de andere kan je 4s gebruiken maar 3s voldoet goed, ik heb zelf een hudy 1/10 met een 3s 4000mah lipo. en dat werk super. je hebt kans dat als je een 4s gebruikt het toerental van de box te hoog word en dat vinden motoren ook niet zo fijn en starten daarom dan slecht.

mvg hans

Je hebt inderdaad zo'n buzzertje nodig. Zelf geef ik de voorkeur aan 1x 4S omdat je dan niet hoeft te sleuren met 2 lipo's, maar de prestaties zijn gewoon gelijk.
LiFe moet je ook balanceren voor zover ik weet, anders zou er geen balancer stekker aan hangen. Ik laad m'n lipo's en life's altijd met balancer.

En zo'n lipo bag is altijd wel handig. Kost 10euro ofzo, maar dan loop je wel minder risco moest het eens fout gaan.

Ik heb een robitronic startbox, gelijk aan de q-world, ofna.
Met twee 775 motoren.

Ik neem aan dat die een 4s wel aankan.

En 20-30-40-50 C ontlading?
Is dat erg belangrijk voor een startbox?

Nee, boeit niet. Zolang het boven 20C is het goed. Als een nimh een startbox kan trekken, kan een 20C lipo dit ook. Voor auto's raad ik 30C of hoger aan, maar een startbox trekt nooit zoveel stroom hoor, anders zouden je kabels gewoon doorbranden.

Ik heb een robitronic startbox, gelijk aan de q-world, ofna.
Met twee 775 motoren.

Ik neem aan dat die een 4s wel aankan.

En 20-30-40-50 C ontlading?
Is dat erg belangrijk voor een startbox?

Jup, die heb ik ook. Ik zou minimaal 30C nemen.

Mocht je het bij de hobbykoning bestellen, kijk dan even goed naar de prijzen want toen ik een tijd LiPo's bestelde waren de 40C goedkoper dan 30C. Hier heb ik toen over gemaild en omdat er van de 30C minder gemaakt werden waren de productiekosten er van hoger, aldus de klantenservice.

En kan iemand me nog een goeie lader en balancer aanbevelen?

Ik heb nu een ansmann xbase deluxe, die kan ook lipo en life laden. 1-5 cells.
Is deze lader hier goed genoeg voor?

de enige lipo's die ik ga laden zijn de lipo voor de startbox en voor ontvanger

ja, een 4s pack heeft 4 cellen dus kan je die laden met jouw lader.
je moet alleen wel een ballancer hebben, of had je die al ?
m.v.g,
manuel.

Weer even dit topic nieuw leven inblazen.

Ik heb ongeveer een jaar met een 4s lipo in mijn robitronic truggy startbox gereden.
Helaas vorig weekend de bedrading doorgebrand.
Ik had al wel eerder gemerkt dat de bedrading erg warm werd maar nu was het echt over en uit.

Is een 4s te veel voor zo'n starbox? en zou ik aan een 3s wel genoeg hebben om mijn motortjes rond te krijgen?
Ik rij met alpha motoren en die hebben vrij lang veel klemming.

12 awg bedrading erin zetten ipv de standaard bedrading, schakelaar omzeilen en gewoon 4s gebruiken. zo heb ik 2 jaar een ofna truggy box gebruikt zonder problemen.

Een 4s op de starterbox en een 3s ernaast voor de engineheater ;-)

heat2.jpg

st-rr%20041.jpg

Je moet soms ook de contacten van de startbox schoonmaken(die grote die je indrukt om de startbox te laten draaien. Deze worden na loop van tijd vies en dan worden de draden ook warmer(grote weerstand)

Back