lipo vraagje

Hallo.

Ik heb een Sebart katana S 30 E gekocht(2e hands).:D
Er zin een Hacker A30-14L in,en een X40 pro regelaar (2-3 lipo)
De prop is een apc 14x7.
NU heb ik met electro total geen ervaring,maar welk type lipo kan ik hier het beste voor gebruiken?(linkje misschien:D ).

m.v.g

Bosch

JFGI !

Recommended power set up:
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Motor:............................ [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Hacker A30-14L [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]ESC:……………………. [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]X40 SBec-Pro [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Battery: [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Flight Power 2170-3S or 2500-3S [/FONT][/FONT]​
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Propeller: …….…...………. [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]APC 14x8E [/FONT]
[/FONT]

Bron:
http://www.sebart.it/download/Assembly-Angel-30E.pdf

Hoe gevonden?
KLIK HIER

;)

*edit*
Zulke/vergelijkbare zullen dus ook wel werken:
http://www.modellhobby-shop.de/Akku...=&a=article&ProdNr=0319626&t=10&c=3261&p=3261

Laatst bewerkt:
En een laatste vraag:Hoe kan ik zien of de regelaar met bec is?

12591_300.jpg

Zo even uit mijn hoofd staat bij elke Hacker specifiek Opto gemeld als het een Opto coupled regelaar is (zie onderste 70A regelaar op bovenstaande foto).
Overigens zie je dit niet zo vaak bij kleinere (<60A) regelaars.

Drehzahlregler Hacker X-40 SB-Pro BEC - Motoren und Zubehör - Modellsport Schweighofer

:pim:

Dak kan je toch makkelijk zelf vinden! Even kijken op de site van Hacker.

Ja, en hoewel de moed me hier soms dun uit de broekspijpen loopt hou ik mezelf voor dat ik in het begin ook niet alles gelijk wist en dat niet al het simpele altijd zo vanzelfsprekend was. :D

Maar met :google: kun je echt inderdaad een hele hoop zelf ontdekken.
Verder is het een kwestie van lezen, lezen en nog eens lezen.

Dat klopt. Maar als je met een Sebart Katana gaat vliegen, dan ben je geen beginner (hoop ik) en zou je moeten weten waar je basisinformatie over de compotenten die je gebruikt, kan vinden.

hou ik mezelf voor dat ik in het begin ook niet alles gelijk wist en dat niet al het simpele altijd zo vanzelfsprekend was. :D

Dat bedoel ik....

IK ben,na 15 jaar.weer begonnen met modelvliegen.
In die 15 jaar is er veel veranderd.
Dus vandaar deze vragen....

Dat klopt. Maar als je met een Sebart Katana gaat vliegen, dan ben je geen beginner (hoop ik) en zou je moeten weten waar je basisinformatie over de compotenten die je gebruikt, kan vinden.

IK ben,na 15 jaar.weer begonnen met modelvliegen.
In die 15 jaar is er veel veranderd.
Dus vandaar deze vragen....

Ik ben dus een soortgelijke herintreder, de laatste ervaringen die ik destijds met electro had waren de toen populaire Speed 720 race motoren van Graupner op een spetterende 9,6V die je nog in kon laten lopen in een glas water.
En die propte je dan in een e-zwever samen met een NiCd-pakket van een halve kilo en het ging nog maar net naar boven :-) .
Ondertussen een inhaalslag gemaakt en ben ik weer redelijk bij :D.

Maar zoals ik al zei, neem even een paar dagen de moeite om alle fora eens af te struinen en Google goed te benutten.
Er is zoveel te lezen over de hedendaagse electro mogelijkheden.

Bij LiPo's is het goed om te struinen naar afmetingen, gewicht, C ontlaadwaarden etc. etc..
Voor normale hobby doeleinden zoals jij ze gaat gebruiken kun je goed uit de voeten met de goedkopere accu's zoals de genoemde Dymond accu's (heb er zelf in gebruik, werkt prima voor het geld) of de HongKong accu's.
Zolang de C-waarde en het voltage (cellenaantal)maar goed is.
Dus bijv. een 25C 2500mAh accu kun je tot maximaal 25x 2,5A belasten (25C) x (2500mAh) = 62.5A.
Hier moet je dus geen motor aanhangen die 80A continue nodig heeft.
Ergo, je hoeft niet per se zo'n Flightpower accu te kopen maar een accu van een ander merk die qua afmetingen, gewicht, capaciteit en minimaal gelijke C-waarde overeen komt voldoet dus ook.
Normaal laadt je / vroegâh lade je een accu op met 1C, ofwel 1x de capaciteit (dus bij een 2500mAh accu opladen met 2,5A, en dit duurt dan ong. 1 uur) maar nu is 5C al de gewoonste zaak.
Zorg dan ook dat je nu al een lader koopt die dit af kan. Er zijn genoeg simpele acculaders te koop maar mijn persoonlijke mening is dat je beter nu extra 50-70 euro investeert in een degelijke (goede) lader dan nu iets kopen wat voldoet maar waar je al vrij snel op uit bent gekeken. Dan ben je per saldo duurder uit.

Vergeet ook niet dat een accu normaliter zonder stekkers wordt geleverd, deze moet je apart kopen en zelf solderen.

The Future is Electric
-> Electric power basics (na de openingsfoto's)
en vervolgens
-> Everything you wanted to know about electric flight

Handige/leerzame site voor e-volk, rekentooltjes (stroom, capaciteit, lader, voeding, vermogen, Kv), tips, testmethodes, bedradingsdiagrammen, e-demo's, keuze-hulpjes, vertraging etc. Loop maar eens door de menu's. Toevoegen aan favorieten?
www.scriptasylum.com
-> electrical

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers, vastgepind bovenaan in het Accu- & laad-techniek subforum, bespaart je een keer een accu of een brandje:
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
....
X40 pro regelaar (2-3 lipo)
....

Als je ziet dat een regelaar maar tot 3 lipo kan zit er vrijwel zeker een BEC in.

Reden van maar tot 3 lipo is dat de rest spanning (alles boven 5V) in warmte wordt omgezet. Dat heeft zo z'n grenzen.
Bij 10 volt de helt in warmte. Bij 20V zou dat 75% in warmte.

Een regelaar zonder BEC (of een speciale BEC) kan tot meestal tot 5 of 6 lipo.

Een speciale BEC (S-BEC of UBEC) zet de spanning met meer onderdelen (duurder) op een "verliesvrije" manier om met slechts zo'n 10% warmte verlies.

Als je ziet dat een regelaar maar tot 3 lipo kan zit er vrijwel zeker een BEC in.

Reden van maar tot 3 lipo is dat de rest spanning (alles boven 5V) in warmte wordt omgezet. Dat heeft zo z'n grenzen.

Een speciale BEC (S-BEC of UBEC) zet de spanning met meer onderdelen (duurder) op een "verliesvrije" manier om met slechts zo'n 10% warmte verlies.

Weer wat geleerd :)

bedankt voor de uitleg.

Niet helemaal een stelregel dat alles boven een X-voltage opto moet zijn.
JIVE 80+ HV, BEC, 16-50 Volt, mit Graupner/JR-Anschluß | Kontronik | für Brushless-Motoren | Flugregler und externes BEC | Elektroflug

Back