Lipo Vraagjes

Ik ben net begonnen met lipo batterijen en heb toch enkele vraagjes daarover:

Eerst even zeggen dat ik een graupner lader gebruik Ultimat 14 en graupner balancer.

- Mag ik Lipo's hiermee altijd opladen ook al zijn ze niet leeg?
- Hebben Lipos last van een geheugeneffect
- Hoe bewaar ik lipos best tussen de vliegbeurten (kan soms 2 a 3 weken tussen zitten); leeg of vol?
- Klopt het dat na het vliegen je de lipos best even wat bijlaad?
- Als je volle lipos weglegt, gaan ze dan ook stillaan leeg?

Zijn er mensen die me hierop kunnen antwoorden?

Alvast hartelijk bedankt

Groetjes,
Peter

Ja dat kan gewoon

Nee

- Hoe bewaar ik lipos best tussen de vliegbeurten (kan soms 2 a 3 weken tussen zitten); leeg of vol?
Ligt eraan hoe leeg je ze vliegt, het beste is om ze halfvol weg te leggen voor langere tijd

Let op dat je niet verder ontlaad dan 3 volt per cel, bijladen na het vliegen is dus niet nodig tenzij je ze langer wil wegleggen

Ja, maar dat is zo gering dat je echt niet hoeft te gaan laden voor het vliegen

Welkom op het modelbouwforum.
De vragen die je stelt zijn normale vragen voor een beginner. Het "probleem" is echter dat deze vragen al heel vaak gesteld zijn en al bijna net zo vaak beantwoord. :wink: Ik ga dus je vragen heel beknopt beantwoorden. Als je meer wilt weten dan raad ik je aan om de zoekfunctie van dit forum aan de gang te gaan. Je zal dan een schat aan informatie vinden.

pelelaur zei:
....Eerst even zeggen dat ik een graupner lader gebruik Ultimat 14 en graupner balancer.

Ja, dat mag zonder enig probleem. LiPo's mag je zelfs NOOIT helemaal leeg vliegen dan gaan ze echt kapot.

pelelaur zei:
Simpel en snel antwoord, NEE.

pelelaur zei:
LiPo's kan je het best gedeeltelijk geladen bewaren. Dus al je de accu "leeg" gevlogen hebt eerst gedeeltelijk laden voordat je hem weglegt.

pelelaur zei:
Zie je vorige vraag.

pelelaur zei:
Ja maar VEEEEL minder snel dan NiCad of NiMH accu's.

Back