Lipo weggooien

Hoi,

Ik heb laatst van een 3cell lipo een 2cell lipo gemaakt omdat 1 van de cellen kapot/gepuffed was. kan ik die kapotte cel nou gewoon weggooien?

Is al wel eens ter sprake gekomen. Als ik me niet vergis: volledig ontladen, dan een tijdje in zout water en dan weggooien. Als je het zeker wilt weten moet je even de zoekfunctie gebruiken.

Gewoon inleveren bij de gemeente. Eventueel ontladen, maar in ieder geval de draden afknippen / isoleren.

Knip niet beide draden tegelijk af, dan maken de bekken van de tang een forse en gevaarlijke kortsluiting (don't ask :mrgreen:)

Mwaha, als je het een x hebt meegemaakt weet je wel waarom inderdaad!
Lipo cell in het water leggen met veel zout erin. Wegbrengen zonder te ontladen/onschadelijk maken kan gevaarlijk zijn. Accu's en batterrijen worden bij de milieustraat ook verzameld in een bak of container. Als de cell daar sluiting maakt gaat het heel giftig worden...

...... Als de cell daar sluiting maakt gaat het heel giftig worden...

Dat is gelukkig met LiPo's niet zo. Lithium accu's bevatten geen giftige bestanddelen maar wel het lichtste metaal dat we kennen Lithium. Het is zo licht dat het op water blijft drijven.
Zolang dat in de Ionen vorm (lithium zout) blijft is er niets aan de hand en loop je geen gevaar. Als door overladen of op een andere manier elektrolyse plaatsvindt ontstaat er zuiver Lithium en dat kan spontaan in de fik vliegen als het met water in aanraking komt en/of aan zuurstof (de lucht) wordt blootgesteld.

Ik heb er wel eens 1 kapot geslagen met een hamer.
Sinds die tijd heb ik pas echt respect voor die dingen.
Ik ontlaad ze langzaam met een lampje, dan in een emmer met zout water.
Als ze daar een paar dagen in hebben gelegen snij ik voorzichtig de cellen open en laat ze nog een paar dagen in het zoute water liggen, dan in de grijze kliko.
Dit hele verhaal doe ik buiten.
Misschien is het wat overdreven maar ik voel me er goed bij.

Leuk filmpje ! Als de accu helemaal leeg is, is hij al ongevaarlijk en kun je hem zo inleveren bij de chemo.

Laatst bewerkt:
Laatst ook 2 lipo's met spjjkers bewerkt maar er kwam maar bij 1 accu wat rook uit en stopte weer.
Zo makkelijk vatten ze blijkbaar niet vlam. Is me nog nooit gelukt of je moet nieuwe volle accu's nemen of overladen.

Keertje een 6s5000 zien roken na een crash maar zelfs ba kortsluiten ook niets.

Ik weet niiet hoe het bij lithium is, maar het filmpje zou kunnen suggereren dat het met natrium en lithium allemaal met een sisser afloopt. Misschien waren de stukjes te klein, maar ik weet wel dat het met natrium uiteindelijk uitloopt op een echte explosie.

Groet,

Ad Bakker

In het verlengde daarvan: Ik kocht voor mijn kinderen 2 zaklampjes. Elk zaklampje 2 penlites erin, en de kinderen de grootste lol. Tot ik de melding kreeg: "doet het niet meer". Ik tik de batterijen eruit, is 1 (!) van de batterijen bloedheet. Blijkt het ding de lak van de onderste batterij door te schuren, en vervolgens doodleuk kortsluiting te maken.

Ik prijs mezelf gelukkig dat:
-ik er geen oplaadbare batterijen in had (lagere interne weerstand, meer hitte)
-de kinderen de zaklampjes niet op hun kamer hadden

Dingen zijn opgehaald door de VWA.

Het is dus zeker goed om je bewust te zijn van de gevaren, zeker van de krachtiger accus. Het traditionele spul (loodaccu, nicd, nimh) is wel bekend. Lipos zijn bij de gemeentereiniging nog veel minder bekend, dus als je als modelbouwer je maatregelen al genomen hebt, is dat aan te prijzen. Zeker een nuttig draadje dus.

Ik prijs mezelf gelukkig dat:
-ik er geen oplaadbare batterijen in had (lagere interne weerstand, meer hitte)
-de kinderen de zaklampjes niet op hun kamer hadden

oplaadbare penlites hebben juist meer interne weerstand ;).
en voordat een penlite brand veroorzaakt moet er wel heel veel gebeuren.

Wat gevaarlijker is, dat is die lood accu onder je motorkap in de auto.
Nog altijd gebeuren de meeste branden door accu's met lood accu's.

Lipo branden heb ik nog maar zelden gehoord. Ja rook schade etc wel maar echt brand?

Een lood accu is veel extremer in zijn brand ontwikkeling

uiteindelijk is elke batterij niets meer of minder dan een grote lading energie in een pakketje. Daar dien je gewoon voorzichtig mee om te gaan.

Lipo branden heb ik nog maar zelden gehoord. Ja rook schade etc wel maar echt brand?
Gelukkig wel maar er zijn helaas wel enkele auto's en zelfs huizen afgebrand door een beschadigde of verkeerd geladen LiPo.
e3qGfocIOgM[/media] is er een voorbeeld van.

Een lood accu is veel extremer in zijn brand ontwikkeling
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Een LiPo die openbarst en een stevige steekvlam uitbraakt vind ik toch knap heftig. Een loodaccu die verkeerd geladen wordt is zeer zeker ook gevaarlijk. Er ontstaat waterstof en zuurstof gas, het mengsel van die gassen is zeer explosief en er is slechts een klein vonkje nodig om een stevige knal te veroorzaken. Zeker extreem als je het zo bekijkt.
d_TnsHu2u4c[/media] is er een voorbeeld van (vergeet de reclame aan het eind ;).)

uiteindelijk is elke batterij niets meer of minder dan een grote lading energie in een pakketje. Daar dien je gewoon voorzichtig mee om te gaan.
Daar is geen speld tussen te krijgen. :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back