lipo wel of niet ontladen

Hallo

Even een vraagje als ik ga rijden en mijn lipo rij ik leeg tot de cut off beveiliging en laad hem dan weer helemaal op tot hij vol is deze wordt dan gebalanceerd geladen met een graupner ultramat trio 14.als ik daarna een weekje niet rij moet ik ze dan ook ontladen tot 3,8 volt en dan wegleggen.

Vrg henk

Na je laatste rit zou ik ze dan tot storage niveau (3.8V per cel) op laden dan worden ze ook gebalanceerd maar op een lagere spanning van 3.8V.
Helemaal op laden heeft geen zin als je niet meer gaat rijden.
Ontladen heeft ook geen zin dan kan je beter nog een ritje doen maar dan niet helemaal tot cut off.
Dan kan je nog even naar 3.8V laden maar die 3.8V komt niet zo nauw.;)

Laatst bewerkt:
Na je laatste rit zou ik ze dan tot storage niveau (3.8V per cel) op laden dan worden ze ook gebalanceerd maar op een lagere spanning van 3.8V.
Helemaal op laden heeft geen zin als je niet meer gaat rijden.
Ontladen heeft geen zin dan kan je beter nog een ritje doen maar dan niet helemaal tot cut off.;)
Oké maar hoe kan ik ze laden tot 3'8 volt op mijn lader is dit in te stellen.

Klopt. Het opladen tot 3,8 Volt doe je met het storage programma, dat daarvoor speciaal is bestemd.

Er zijn ook laders, die zo'n storage functie niet hebben. Daarbij kun je dan het LiFe programma gebruiken i.p.v. het LiPo programma om de accu's op storage niveau te krijgen. LiFe accu's worden namelijk op dezelfde manier geladen, alleen tot een eindspanning van 3,6 Volt. Dit is een waarde, die evengoed bruikbaar is als 3,8Volt (= niet leeg en ook niet vol). Het maakt geen principieel verschil of er 30 of 60 % capaciteit aanwezig is in de accu als 't ie wordt weggelegd.

Laatst bewerkt:
Back