lipo: welke minimale spanning op regelaar instellen?

• Topicstarter Topicstarter djpj
  • Startdatum Startdatum
D

djpj

Guest
Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een regelaar waarbij ik een minimale spanning kan instellen. Wanneer deze spanning bereikt wordt, gaat de motor langzamer draaien zodat je nog veilig kunt landen zonder het risico dat je je lipo's te ver ontlaadt.

Vraag is echter welke spanning ik het beste kan instellen. Ik heb nu 3V per cel ingesteld, dus bij 9V (3 cellen) begint de motor al langzamer te draaien. Nu heb ik echter het idee dat ik lang niet de volledige capaciteit benut. Na het lezen van de LIPO faq, begreep ik dat de spanning onbelast niet onder de 3V per cel mag komen, en belast niet onder de 2.5V. In de heli meet de regelaar uiteraard de spanning in belaste toestand. (Dit bleek ook toen ik na het vliegen de spanning controleerde: 11V, dus ruim boven de 9V onbelast).

Kortom, ik kan best een lagere spanning instellen, maar welke is nu raadzaam? Een spanning van 2.5 V per cel is waarschijnlijk te laag: tegen de tijd dat m'n heli op de grond staat, is ie misschien al gezakt naar 2.4. Is 2.6 een geschikte waarde? Of 2.7? Hoe doen jullie dit?

Groeten,
Pieter

ik heb het op 2.7 staan. Je moet alleen niet al te lang door vliegen als de regelaar terug regelt want hij blijft de accu op 2.7 volt houden en met een heeel langzaam draaiende motor kan de rust spanning van de accu beneden de 3V komen. Dus op 2.7 zetten en wanneer hij terug regelt meteen landen, dat werkt tot nu toe perfect :)

Ok, bedankt voor je snelle reactie! Ga ik hem ook op 2.7V zetten.

Groeten,
Pieter

Back