Lipo wordt verder opgeladen dan capaciteit

Ik heb 2 Lipo's van Graupner, 3400Mah, 11.1V
Deze laad ik op met een Hyperion EOS 0606i

Nu keek ik net naar mijn lader, en zag tot mijn verbazing dat hij er al 3500mah in de accu had weten te krijgen, het voltage per cel zat net op 4.2V
Ik heb voor de zekerheid het laden afgebroken, omdat hij in mijn ogen dus vol is, maar mn lader was het er dus nog niet mee eens.

Vraag 1: kan het kwaad? Neem aan wel
Vraag 2: Hoe los ik dit probleem op
Ik heb ook 2 himodel 2250mah 11.1V accu's, daar heb ik geen probleem mee.

Ook was de graupner accu nog zeker niet helemaal leeg getrokken, mn speedcontroler kapt af op 2.75V, volgens het boekje van graupner mag ik ze niet onder de 2.6V ontladen. Maar mijn speedie had nog niet in gegrepen, het hoosde vandaag, en heb tussen de buien door toch gevlogen. En echt niet lang.

Ik moest mn Gemini dr maiden geven, vliegt heerlijk trouwens. Agressief als je wilt, en tam als een koala als je dat wilt. Maar ik dwaal af..

Ik ben dus een beetje confuus over wat ik met deze 2 graupners aan moet. Iemand suggesties?

Meest voor de hand liggend; de cellen worden opgegeven voor hun bruikbare capaciteit. Graupner is daar wellicht wat voorzichtiger (veiliger) mee dan HiModel. Die capaciteit wordt dan ook nog eens gegeven uitgaande van tot hoever je ze ontlaadt. Je noemt 2,75V wat volgens de meste regelaars aardig diep ontladen is. Veilig is rond de 3,0V, medium 2,85 en alles daaronder laag.

Kortom, je ontlaadt ze iets verder dan Graupner heeft gedaan tijdens het bepalen van de capaciteit.

Om een beetje levensduur te houden zou je ze trouwens niet verder leeg moeten trekken dan zo'n 80%. Dat betekent dat als je meer dan ongeveer 2700 mAh bij moet tanken je eigenlijk te ver gaat. Of niet te ver, maar je hebt er dan minder lang plezier van.

Dus antwoorden:
Vraag 1: ja, maar dat ligt niet aan je lader maar hoever je ze leegvliegt. Je kunt ze gewoon laden tot je lader afslaat.
Vraag 2: je cut-off iets hoger zetten tot je ongeveer 2700 mAh bij moet tanken na de cut-off.

Laatst bewerkt:
laadverliezen, meet onnauwkeurigheden van de lader en ga zo maar door. Met welke laadstroom was de lader nog bezig met laden toen je alles los getrokken hebt?

@Theo
practisch niets meer. Volgens mij waren het echt de laatste restjes,

@PH_AJH
Ok, dan ga de cutoff iets bij passen

Geladen met balancer? Zou ook kunnen dat die zwaar heeft moeten balanceren en aldus veel laadenergie (en dus weergegeven capaciteit) omgezet heeft in warmte...

Geladen met balancer? Zou ook kunnen dat die zwaar heeft moeten balanceren en aldus veel laadenergie (en dus weergegeven capaciteit) omgezet heeft in warmte...
Ik laad hem altijd met balancer. Maar mij is op gevallen dat mn lader moeite heeft met grote verschillen recht trekken (0.2V)
En ik heb een losse balancer liggen: LBA 10, ook van hyperion. Dus ik heb hem eerst aan de balancer gelegt, en toen dat klaar was opgeladen..

Theo heeft het al aangestipt en het komt er op neer dat er helemaal NIETS aan de hand is.
Te eerste,
Het laden van een accu KOST ook energie. Je zal er dus ALTIJD meer "in moeten stoppen" dan er werkelijk op wordt geslagen. Hoeveel meer? Wel dat is moeilijk te zeggen want dat hangt van heel veel factoren af. Een vuistregel is 20% tot 30% meer!
Bij een nieuwe accu zal dat eerder 20% zijn maar bij een veel gebruikte accu kan dat makkelijk 30% worden.
Ten tweede,
De verliezen hangen ook nog af van de laadstroom, hoe hoger de laadstroom hoe groter de verliezen!
Ten derde,
Een geheel lege accu zal in het begin grotere laad verliezen hebben dan een accu die nog half vol is. Als de accu helemaal vol is zijn de verliezen maximaal. Als je een volle accu door blijft laden wordt alle energie die je er nog in stopt in warmte omgezet omdat er niets meer opgeslagen kan worden.
Dit laatste speelt niet bij LiPo's omdat die gegarandeerd kapot gaan als je door blijft laden als de accu vol is. Een goede LiPo lader zal dat dus altijd voorkomen.

Zoals ook al geschreven door morgoth924 zal de balancer ook een (klein) deel van de laadenergie doen verdwijnen. Dat komt doordat de balancer er voor zal zorgen dat de maximale spanning over één LiPo cel nooit hoger kan worden dan 4,215V. Komt één cel eerder aan die spanning dan zal de balancer alle stroom die de lader er nog door wil sturen buiten de cel om leiden. Zo wordt overladen van die cel voorkomen. Dat is dus ook een deel van de laadenergie die verloren gaat.

Alles bij elkaar komt het er simpel op neer dat wat de lader aangeeft in de accu geladen te hebben maar weinig zegt over wat er werkelijk in de accu is opgeslagen. Het is dus een waarde waar je eigenlijk geen conclusies aan moet verbinden. Veel belangrijker en veel meer zeggend over de laadtoestand van een LiPo is de laadstroom die er nog loopt en de spanning over de cellen. Is de spanning over alle cellen netjes 4,215V en loopt er zo goed als geen stroom meer? Dan is de accu vol en is alles veilig. Je kan de accu dan nog wel een jaar (overdreven maar het zou kunnen) aan de lader laten hangen. Het display zou dan aan kunnen geven dat er 10000mAh "in de accu is gestopt" maar de accu is nog steeds niet overladen en niet kapot!

Ik laad hem altijd met balancer. Maar mij is op gevallen dat mn lader moeite heeft met grote verschillen recht trekken (0.2V)
En ik heb een losse balancer liggen: LBA 10, ook van hyperion. Dus ik heb hem eerst aan de balancer gelegt, en toen dat klaar was opgeladen..

Een balancer grijpt normaal gesproken pas in als de accu al bijna vol is. De laadstroom die dan nog loopt is slechts heel gering en dat kan die balancer makkelijk verwerken. Een verschil van 0,2V is behoorlijk veel. Het lijkt er op dat er één cel (of meerdere) slecht wordt.
Bij dergelijk grote verschillen zal de balancer al eerder in moeten grijpen. De laadstroom is dan nog vrij hoog zodat de balancer er moeite mee heeft. Een losse balancer gebruiken om voor het laden de cellen al beter in balans te krijgen is dan een goede oplossing. Maar blijf ook de balancer tijdens het laden gebruiken en houdt die accu goed in de gaten. Er kan al iets mis mee zijn.

Back