Lipo zak/box van gaas???

Na het lezen van een draadje, zat ik me te bedenken dat vroeger de mijnwerkers een lamp hadden die door dun gaas hun licht lieten schijnen .
Dat gaas zorgt er voor dat brandbare gassen niet kunnen ontvlammen .
Wel in de lamp maar het gaas koelt de vlam waardoor het niet in de mijn kan ontploffen .

Zou dit een oplossing wezen voor een veilige lipo laad bak/deksel .
Je ziet dan je lipo,s nog gewoon door het gaas .

Groeten Wiebe.

Hallo Wiebe.

Probeer het eens uit of het werkt. ;)
En laat ons dan even weten hoe het is gegaan. :D

Groet Wil :xmas:

Na het lezen van een draadje, zat ik me te bedenken dat vroeger de mijnwerkers een lamp hadden die door dun gaas hun licht lieten schijnen .
Dat gaas zorgt er voor dat brandbare gassen niet kunnen ontvlammen .
Wel in de lamp maar het gaas koelt de vlam waardoor het niet in de mijn kan ontploffen .

Zou dit een oplossing wezen voor een veilige lipo laad bak/deksel .
Je ziet dan je lipo,s nog gewoon door het gaas .

Groeten Wiebe.

Vroegeuh hadden mijnwerkers vogels mee die gevoeliger waren aan giftig gas en die als eerste van hun stokje gingen, teken genoeg voor die mannen om ook hun biezen te pakken.

Even wiki erbij gehaald :

http://en.wikipedia.org/wiki/Davy_lamp

Komt erop neer dat de lamp vooral bedoelt was om CO2 op te sporen aan de hand van de grote van de vlam. CO2 is zwaarder dan lucht en dus werd de lamp op de grond gezet. Het werd niet standaard gebruikt voor het explosieve methaangas maar voor C02 detectie (wat een nog groter probleem was in niet geventileerde mijnen). Als er teveel methaan was kwam je daar met deze lamp vanzelf ook wel achter uiteraard ;-)

Stevo

Kans dat het niet werkt omdat er sprake is van een drukgolf. Aan de andere kant... hoe groot is de overdruk? Hoe groot het expansievat.
Het is idd een kwestie van testen in hoeverre het gaas de felle ontbranding kan stoppen/doven.
In de carter ontluchtingen van sommige auto's zitten soms ook gaasjes of spiralen als vlamdover. Er zit er en in mijn oude Austin Minietje. De auto heeft carburatie. In geval van back-fire gaat het carter dan niet mee. Die vlamdover heeft een lengte van zowat 5 cm en zit in een rubber slang. Dus een redelijk lange buffer.

Glasdoek is eigenlijk het meest betrouwbaar als isolatie. Dat is in dicht geweven matten, kepers etc wel verkrijgbaar in de vakhandel. Als envellop makkelijk te sluiten. En is in staat om de tijdelijke overdruk op te vangen en af te voeren. En kan je je koffer mee bekleden.

Zou het nodig zijn om je lipo's te zien als de lader de zaakjes goed onder controle heeft. Als het fout gaat... doe je liever de boel toe dan open.

Probleem bij de enveloppen is dat je altijd aan die korte sensorkabels loopt te sjorren.

Ik heb wel eens gelezen dat (duitsers) en zakje gedroogd zand op een roostertje boven de lipo zetten. Als de boel dan in de fik vliegt, smelt het plastic, en stroomt het zand over de lipo en blust de boel. Op deze manier hou je visueel contact met de lipo, en kan je ook zien wat er gebeurt.

Ik heb dit echter nog nooit in de praktijk gezien. Ik zie sowieso nooit meer iemand een lipozak gebruiken.

CO2 is onbrandbaar... zit in cola en bier.... daar ging de lamp dan mee uit...
Kolengas, methaangas etc. de brandbare :smile: Die wilde je niet direct laten ontbranden.

Geen lipozak? (of andere maatregelen). Dan raad ik je aan daar direct mee te gaan beginnen. Het feit dat je het niet ziet (bij anderen) kan een verkeerde, non chalante, veiligheidscultuur zijn.
Ten alle tijde hier thuis... in in het clubgebouw. Beetje verantwoordelijkheid -naar anderen- kan geen kwaad. Murphies Law staat altijd om de hoek.
Er is wel eens het een en ander afgefikt.. zie verder forum. Een inboedelverzekering dekt echt niet alle schades.
Je verliest altijd.

Geen lipozak? (of andere maatregelen). Dan raad ik je aan daar direct mee te gaan beginnen. Het feit dat je het niet ziet (bij anderen) kan een verkeerde, non chalante, veiligheidscultuur zijn.
Ten alle tijde hier thuis... in in het clubgebouw.

Lipozakken zijn leuk voor lipos onder de 50wh. alles erboven fikt er gewoon doorheen.

Ik heb een koffer met voeding, waar ik tevens de accu in oplaad. stekker zit aan de buitenkant dus mocht er wat gebeuren, koffer dicht, stekker eruit.

Laatst bewerkt:
Lipozakken zijn leuk voor lipos onder de 50w/h. alles erboven fikt er gewoon doorheen.

Graag wat referenties... of waar ik dit na kan lezen. (ik kijk al even via Google)
(De lipokoffer is nog niet klaar)

Zoek maar eens wat op youtube met de tags lipo sack en 6s. gaat 5 seconden goed, en daarna gaat t er prachtig doorheen. hou maar eens een aansteker onder een stuk glasvezel, duurt even, en daarna zit er toch een gat in. krijg je een nog gevaarlijkere situati dan de losse lipo want je kan m nu ook niet meer vastpakken met iets zonder eraan vast te blijven plakken.

Koffer is nog steeds best bet, alleen wat groter en lomp. maar als t fout gaat knal je m dicht en gooi je m de deur uit..;)

Hmmm.... dat betwist ik naar mijn eigen ervaring... :p

Ik relateer aan het voorkomen van vettige autobekleding... :rolleyes:

Meest steekhoudende argument van Stevo?... handenwarmers... :mrgreen:

Koffertje... da's toch het veiligst!

Ik gebruik een ouwe kist voor .50 munitie.
Aan de zijkant een gaatje voor de laadkabels, in het deksel een aantal ventilatiegaatjes tegen een eventuele drukgolf.

y6C9LvJbpqoOTu+aKJcgXQ==.jpg

Zand... het werkt in die opstelling. Om nu zo lipo's te laden. :rolleyes:
Wordt wel een gesjor van jewelste.

Munitieboxen zouden ook prima zijn zoals Roel aangeeft. (niet voor niets munitieboxen) Filmpje toont het eigenlijk al. Die rook is niet zo erg... brand wel degelijk. Kan ook in oude geldkistjes. Zouden zelfs nog geisoleerd kunnen worden met brandwerende gipsplaat of glasdeken?

Wat grotere (laad) kisten zouden best in clubgebouwen kunnen worden opgesteld.

Vanmiddag al bij een paar dump stores gekeken. Zaak om er toch snel werk van te maken. 6S pakketten zijn helemaal link. Je zit alleen met de doorvoer van de korte sensorstekkers. Goede oplossingen zijn er vast al en hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden.

Bestaan er geen kevlar sokken? Tegen doorprikken?
Weet wel van Kervlar Armani's... geliefd in Rusland en Brazilië... voor als je een beetje gezocht bent :rolleyes:

Back