Lipo zakt niet in want... brushless motor is erg efficient ?

Vanmiddag heb ik mijn eerste brushless motor + regelaar gekocht, met name voor gebruik op zagi's en pibros-achtige schuimpjes.
Het is de T590124 van T2M

Specs:
48 Gram
1325 Kv
Rendement 78,4%
Permanentstroom 9A
Piekstroom 11A / 1 min.
3 lipo + 8x5 prop = 10,2 A

Regelaar:
SPT ESC 36A max.

Nu verbaas ik mij over het volgende:
Wanneer ik mijn multimeter op de accu (3S Lipo 2200 Mah / 20C) aansluit geeft deze (althans vanavond) 12,24 Volt aan
Wanneer ik gas geef en geleidelijk opvoer is de spanning in de accu bij volgas ongeveer terug gezakt naar 12 Volt 8O
Als ik dit met een speed 400 met een Gunther prop doe zakt hij gelijk weg richting de 10,5 Volt!

Nu is mijn vraag: is een brushless zoveel effiecienter dan een borstelmotor en zakt daardoor de spanning minder in of heeft dit een andere oorzaak ?

Groetjes, Jesse.

Hoeveel de accuspanning inzakt, heeft in princiepe niks te maken met de efficientie van de motor, maar alleen van de motorstroom.
Hoe hoger de stroom, hoe verder de accuspanning inzakt.

speed 400 6V zal op 3s lipo met een gunther flink boven de 10A zitten. Motor gaat kapot, en de stroom is hoog, dus zakt de lipo ietswat in.

Overigens is 10,5V voor een 3s lipopakket heel normaal hoor.

De ESC's voor een speed 400 ed. is tegenwoordig allemaal PWM, dus geen vermogen dissiperen bij niet-volgas.

het kan ook zijn dat het komt doordat een brushless esc snel schakeld en je dus een snel varieerende spanning krijgt. Goedkope meters kunnen dan andere / gekke waardes aangeven. Als de motor stroom minder is zakt hij natuurlijk minder in maar 12V is aardig hoog belast ;)

Back