lipo zonder power en moeilijk te laden

Ik heb een reeks 2S lipo's liggen voor een kleine coax heli waar ik af en toe thuis mee vloog voor de lol. Ik was daar niet iedere week mee bezig en zo kon het gebeuren dat deze lipo's daar toch wel enige tijd lagen (opgeladen) zonder te gebruiken (niet in store mode). Door andere bezigheden liggen ze daar nu al iets langer dan normaal. Nu toch al wel meer dan een jaar. De leeftijd van deze lipo's zal zo'n 4 jaar zijn denk ik.

Ik heb ze gisteren terug bovengehaald en opnieuw gebalanceerd geladen (zoals altijd). Met zo'n lipo checker heb ik dan de celwaardes gecontroleerd en deze zaten afhankeljk van de lipo na het laden tussen de amper 4.0V (dus te laag na het laden) en 4.2V. Er zat ook een groter verschil in tussen de cellen dan vroeger. De vliegtijd was ook een ramp. Amper een minuutje vliegen en het was gedaan.

Sommige van deze lipo's staan een klein beetje bol maar zeker niet overdreven. Andere staan gewoon niet bol en zien er als nieuw uit. Het gaat om lipo's van een 3-tal merken.

Moet ik er nu van uit gaan dat deze lipo's overleden zijn? Of kan ik deze door een laad-ontlaad cyclus weer nieuw leven inblazen?

Ga er maar van uit dat ze overleden zijn en bovendien van een oudere generatie.
M.a.w.probeer ze op te laden maar presteren ze niet dan valt er niets meer aan op te lappen.
Wat je nu kunt kopen is van een betere kwaliteit maar ga er maar van uit dat een lipo niet veel langer als 2 jaar mee gaat ook als ze in de kast liggen.
Koop dus wat je nu nodig hebt en neem ze niet in voorraad.;)

Laad / ontlaadcyclus met lipos maakt ook geen mallemoer uit (tenzij je wedstrijden doet en ze onmiddellijk in het vaar/vlieg/rij gebeuren optimaal moeten presteren).

Tijd voor andere.

Stevo

Back